مقام روس: کریدور از موضوعات محوری سفر پوتین به جمهوری آذربایجان بود

بین‌الملل

74962
مقام روس: کریدور از موضوعات محوری سفر پوتین به جمهوری آذربایجان بود

دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به جمهوری آذربایجان گفت: موضوع کریدور شمال-جنوب و ساخت خط ریلی راه‌آهن رشت – آستارا با هدف دستیابی به هدفگذاری حمل و نقل انتقال ۱۵ میلیون تن بار از شاخه غربی این راهگذر از محوری‌ترین موضوعات مطرح شده در این سفر بود.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، ایگور لویتین روز دوشنبه و کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو در این دیدار درباره ابعاد مختلف همکاری های فیمابین بویژه در حوزه ترانزیت و کریدور بحث و تبادل نظر کردند.

دستیار ویژه پوتین در این دیدار، آمادگی خود را برای سفر به تهران و مذاکره با وزرای جدید دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و افزود که پیگیری پروژه های اقتصادی در دستور کار روابط دو کشور، هدف اصلی وی جهت سفر به تهران خواهد بود.

جلالی نیز در این دیدار اهتمام مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران بر توسعه همه‌جانبه روابط با روسیه را یادآور شد و تأکید کرد که با استقرار دولت جدید، روند همکاری‌ها در پیوند با طرح‌های مشترک، شتاب خواهد گرفت.

رئیس جمهور روسیه ۲۸ و ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ در سفری رسمی به باکو، با الهام علی‌اف رئیس‌ جمهوری آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.
الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان و ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش پیش از آن ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳ در مورد گسترش راهگذر شمال- جنوب که مسیر اصلی آن از خاک ایران می‌گذرد، گفت‌وگو کرده بودند.
پوتین در آن دیدار که در آستانه پایتخت قزاقستان میزبان نشست سازمان همکاری شانگهای برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که دو طرف در مورد توسعه پروژه راهگذر «شمال- جنوب» رایزنی‌هایی داشته باشند.
علی‌اف که کشورش در سال ۲۰۰۵ به توافقنامه ایجاد این زیرساخت پیوسته، در این دیدار تاکید کرد که باکو مصمم است زیرساخت‌های راهگذر «شمال- جنوب» را گسترش دهد.

کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.

آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور شمال - جنوب تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا است. ایران و روسیه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ برای ساخت این خط ریلی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. با اجرایی شدن این توافق برای احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق کوتاه‌ترین مسیر ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

بنا بر اعلام سفیر ایران در روسیه، در سال ۲۰۲۳ میلادی در بخش شرقی کریدور، برای نخستین بار حمل و نقل کالا شکل گرفت و ۶۵۰ هزار تن کالا از این مسیر جابجا شد و علاوه بر این، از مسیر دریای خزر نیز حمل و نقل کالا در مسیر کریدوراز ۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

به گفته کاظم جلالی، در مسیر غربی (جاده‌ای) کریدور که از روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی سه میلیون تن کالا عبور کرد؛ این در حالی است که در سال‌های قبل از آن بیشترین ارقام حجم مبادله کالا یک و نیم تا ۲ میلیون تن بود.

جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۵) به قرارداد کریدور شمال - جنوب ملحق شد. این توافقنامه توسط ۱۴ کشور (جمهوری اسلامی ایران، روسیه، هند، جمهوری آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و اوکراین) به تصویب رسیده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل