کاهش میزان آبدهی قنات‌ها

اقتصاد

75026
کاهش میزان آبدهی قنات‌ها

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش آبدهی قنات‌ها، گفت: آبدهی قنات‌ها در کشور به یک‌سوم رسیده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، نیازی در حاشیه افتتاح پروژه‌های کشاورزی هفته دولت در خراسان شمالی اظهار داشت: طبق آخرین آمار وزارت نیرو به این وزارتخانه، ۲.۵ میلیارد مترمکعب میزان آبدهی کنونی قنات‌هاست. میزان آبدهی هر رشته قنات حدود ۲۰ لیتر بوده که اکنون به شش تا هفت لیتر رسیده است.

وی گفت: اکنون ۸۰ درصد قنات‌ها در کشور آبدهی دارند و حدود ۲۰ درصد خشک شده‌اند. تلاش می‌کنیم با مرمت و لایروبی دوباره آن‌ها را به چرخه آبدهی بازگردانیم.

نیازی با بیان اینکه ۴۱ هزار رشته قنات در کشور وجود دارد، افزود: ۴۱ هزار کیلومتر طول آن‌هاست و تاکنون ۱۵ هزار کیلومتر از این مساحت لایروبی و ۱۳ هزار کیلومتر مرمت شده است.

وی ادامه داد: لایروبی هر چند سال انجام می‌شود و در برنامه هفتم توسعه تکلیف شده است که هر سال ۳۰۰۰ کیلومتر مرمت و لایروبی شود. امسال ۸۰۰ میلیارد تومان موافقت‌نامه رد و بدل شده است تا بخشی از قنات‌ها لایروبی و مرمت شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: از کمک سایر دستگاه‌ها مانند معاونت ریاست جمهوری نیز برای لایروبی و مرمت قنات‌ها در مناطق محروم استفاده می‌شود، به‌طوری که قرار بر این شده است که امسال ۵۰ میلیارد تومان به ما کمک کند.

نیازی اظهار کرد: حدود ۱۵ هزار کیلومتر از قنات‌ها نیاز به لایروبی و ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به مرمت دارند.

وی افزود: استان‌های شرقی کشور مانند یزد، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، قنات‌های بیشتری نسبت به سایر استان‌ها دارند و متاسفانه تک گزینه‌ای نیز هستند و در کنار آن، رودخانه و چشمه‌ای وجود ندارد که بتوان از آب آن‌ها استفاده کرد.


انتهای پیام/
منبع: ایسنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد