برگزاری همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه

استان‌ها

75139
برگزاری همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: حاد بودن وضعیت دریاچه ارومیه به دلیل اقدامات سازه‌ای و بارندگی‌ها به چشم نمی‌آید درحالی که با مساحتی هفت برابر تهران بزرگ مواجهیم که در صورت خشک شدن به بیابان تبدیل نخواهد شد بلکه به شوره‌زار تبدیل خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌های ایران آنلاین، روح‌الله متفکر آزاد، چهارشنبه، هفتم شهریور ماه، در همایش ملی ایده‌ها و راهکارهای نوین در توسعه پایدار حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اظهار داشت: یک زمانی ما درگیر حکمرانی علم بودیم که چگونه دانشگاه‌های کشور اداره شود اما اکنون وارد حکمرانی علمی شده‌ایم یعنی نظام حل مسائل کشور از جایی به نام دانشگاه عبور می‌کند، یعنی سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰ ساله این کشور برای آموزش عالی، به ثمر نشسته است. 

وی با بیان اینکه حوزه‌ی مطالبه دریاچه ارومیه به غلط عوض شده است، افزود: دنیایی که در این قرن با آن مواجه هستیم دنیای هیدروپلیتیک است که همه‌ی نزاع‌های دولت‌ها در آینده‌ نه چندان دور، نزاع بر سر آب است در این نزاع یک چیز گم شده و آن توجه به هم‌ افزایی بشر برای عبور از بحران آب است.

وی افزود: اگر بخواهیم دنیای تعاملات آب به دنیای جنگ آب تبدیل نشود باید در حوزه‌ی آب ورودی جدی داشته باشیم.

متفکر آزاد ادامه داد: دیپلماسی آب موضوع مهمی است و دریاچه‌ی ارومیه پدیده‌ی جدی است که باید به آن توجه بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در تیر ماه سال ۱۴۰۱ مصوبه‌ای از مجلس برای تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه گرفتم که با همت شهید رئیسی ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام سازه‌های دریاچه اعتبار تخصیص یافت، اظهار کرد: کانی سیب تمام شده و تصفیه خانه‌ها نیز رو به اتمام است اما موضوع فراتر از کارهای سازه‌ای است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه و آلایندگی‌های حاصل از آن تاثیرات مخربی به ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی وارد می‌کند، به پیامدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت احتمال رخداد چنین پدیده‌ای اشاره کرد و افزود: دانشمندان این عرصه معتقدند انتقال آب بین حوزه‌ای، مگر در اضطرارهای خاص، امر مطلوبی نیست.

وی با بیان اینکه هزینه برای محیط زیست سرمایه‌گذاری فرا نسلی است چراکه زندگی سالم را به نسل‌های آینده هدیه می‌کنیم، اظهار کرد: هر چقدر هم هزینه شود در قبال آن ده‌ها برابر هزینه‌های درمانی آینده کشور کاهش می‌یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: یکی از مفاهیم مهم توسعه در دنیای امروزی، توسعه پایدار است توسعه پایدار نیازهای کنونی را بدون خدشه دار کردن توانایی‌های نسل‌های آینده در برآورده کردن نیازهای خود پاسخ می‌دهد و مستلزم رشد متوازن و پایدار در بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست است.

آرش رنجبران ادامه داد: آرمان‌های توسعه پایدار در هر کشوری نقشه‌ی راهیابی به آینده‌ی بهتر و پایدارتر برای همگان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه شناسنامه‌ی آذربایجان است، افزود: قطعا مفهوم توسعه در استان‌های شمال‌غرب و کشورهای همسایه که با این دریاچه در تعامل هستند متأثر از این زیست بوم با اهمیت کشور است.

رنجبران خاطر نشان کرد: وضعیت دریاچه ارومیه درحال حاضر و در آینده به صورت مستقیم بر سلامت، اقتصاد، صنعت، کشاورزی، بازرگانی و شاخص‌های مهم فرهنگی و اجتماعی تأثیر گذار بوده و خواهد بود و توجه به این موضوع یک ضرورت انکار ناپذیر است.

وی با بیان اینکه هدف برگزاری این همایش تاکید بر اهمیت فوق العاده این موضوع برای ذی نفعان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است، گفت: امیدوارم نتایج این همایش بتواند در مورد تصمیم سازی تصمیم گیران این حوزه مثمر ثمر واقع شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی افزود: در این دانشگاه برای موضوع دریاچه ارومیه بیش از ۱۶۵۰ عنوان زمینه‌ی پژوهشی و حدود ۲۰۰‌ پایان‌نامه کار شده است.

وی گفت: ۱۴۲ مقاله به دبیرخانه علمی این همایش ارسال شده که ۱۹ مقاله به عنوان ارائه سخنرانی و ۹۹ مقاله به صورت پوستر است.


انتهای پیام/
منبع: ایسنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار استان‌ها