رئیس جمهور در اولین سفر خود به مشهد مقدس رفت

بر مدار مردم

سیاست

75496
بر مدار مردم

مسعود پزشکیان در اولین سفر خود، به شهر مقدس مشهد رفت تا همچنان که در راستای تعظیم شعائر مذهبی با جمع عزاداران رضوی همراه شد در دیدارهایی به گفت‌و‌گوی متقابل با فعالان اقتصادی و سیاسی خراسان رضوی بنشیند. این سفر دو روزه که به صحنه همراهی بی‌تکلف رئیس‌جمهور با پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) در مسیر نیشابور به مشهد، حضور در جمع عزاداران آن امام رئوف در هیأت‌های «جامعة‌الحسین رزمندگان اسلام»، تبریزی‌های مقیم مشهدالرضا (ع) و موکب حضرت نجمه خاتون و گفت‌و‌گو با زنان و دختران حاضر در این موکب تبدیل شد؛ فرصتی بود تا رئیس‌جمهور در اولین سفر نوع دیگری از ارتباط بی‌واسطه میان دولت و ملت را به تماشا بگذارد.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، سفر استانی که در تبعیت از توصیه مقام معظم رهبری با هدف مشاهده دقیق و از نزدیک مشکلات مردم و تصمیم‌گیری برای حل آنها در دولت بر مبنای چنین شهودی انجام می‌شود و در عین حال بر اساس تأکید رئیس‌جمهور تلاش خواهد شد در آن از دادن وعده‌های بی‌پشتوانه مالی و ایجاد امیدواری‌های فراتر از توان و نامتناسب با مقدورات دولت خبری نباشد.
با چنین رویکردی اگر چه مشخص است که سفرهای رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم بر احصای مسائل و پیگیری اجرای مصوباتی که از سال‌های گذشته به مردم هر استان وعده داده شده، متمرکز خواهد بود؛ اما مأموریت مهم دیگر این سفرها تسری «وفاق ملی» به مثابه گفتمان کانونی دولت پزشکیان است. وفاق ملی که از مسیر گفت‌و‌گوی دولتمردان با گروه‌ها و نحله‌های مختلف از عموم مردم و نخبگان پیگیری می‌شود تا به همرأیی و همکاری در مسیر تحقق اهداف و برنامه‌های کلان کشور بینجامد. چه اینکه دولت او بنا دارد کارهای خطیری را که بر اساس ضرورت‌ها و شرایط کشور بر عهده‌اش قرار گرفته از مسیر گفت‌و‌گو با مردم و همراه و همداستان ساختن شان که تجلی حد اعلای وفاق ملی است، به انجام برساند.

تفویض اختیار به مدیران بر اساس نقشه‌راه
نشست با فعالان وتشکل‌های اقتصادی خراسان رضوی از برنامه‌های مهم رئیس‌جمهور در سفر به خراسان رضوی بود که در طی آن رویکرد دولت چهاردهم در چگونگی بهره‌گیری از توانمندی مدیران، حمایت از اقشار آسیب پذیر و در عین حال تسهیل فعالیت تاجران، صنعتگران و تولید کنندگان با کمک وزارت امور خارجه تبیین شد.
رئیس جمهور در این نشست که ظهر روز سه‌شنبه برگزار شد با اشاره به انتظار بحق مردم برای حفظ کرامت‌شان و نیز سپرده شدن کارها به دست کسانی که توانایی و مهارت کافی و مناسب برای حل مشکلات را دارند، تصریح کرد: در دولت چهاردهم حتماً تلاش خواهیم کرد تمرکززدایی کرده و به مدیران و استانداران اختیارات لازم و کافی را اعطا کنیم.
وی در عین حال تأکید کرد که تفویض این اختیارات برای جلوگیری از هرج و مرج بر اساس نقشه ‌راه و یک دستورالعمل روشن و اهداف مشخص انجام خواهد شد. پزشکیان همچنین افزود: در دولت چهاردهم حقوق و مزایای مدیران بر اساس کیفیت عملکرد آنان تنظیم و پرداخت خواهد شد و دیگر اجازه نخواهیم داد مدیری که باعث کاهش بازدهی مجموعه تحت مدیریت خود شده، فوق‌العاده مدیریت نیز برای خودتصویب کند.

رضایت مردم؛ پشتوانه انجام کارهای بزرگ
رئیس جمهور در این سخنان ضمن تصریح این نکته که دولت چهاردهم کارهای بزرگی پیش‌رو دارد اما دست یازیدن به هیچ کاری در این دولت بدون اطلاع مردم و جلب رضایتشان نخواهد بود، گفت: دولت هیچ کاری را برای آنکه نفع خودش در آن است انجام نخواهد داد، بلکه اصل و اساس کسب رضایت و منافع مردم است. پزشکیان در بخشی دیگر از این اظهارات با تأکید بر اینکه دولت در هر مداخله‌ای حتماً اقشار آسیب‌پذیر جامعه را لحاظ خواهد کرد، افزود: طبیعتاً ما در بسیاری از بخش‌ها نیازمند جراحی هستیم اما قطعاً هر کاری را به هر قیمتی انجام نخواهیم داد و در هر مداخله‌ای حتماً اقشار آسیب‌پذیر را لحاظ خواهیم کرد تا متأثر از اقدامات ما دچار بحران نشوند و عزت و کرامت آنها حفظ شود. بنابراین هر مداخله‌ای بخواهیم انجام دهیم حتماً اول با مردم گفت‌و‌گو می‌کنیم تا آنها را با خود همراه کنیم چرا که بدون همراهی مردم ما کاری نمی‌تونیم انجام دهیم. وی در ادامه اظهار داشت: ما به روش‌های علمی و کارشناسی نخبگان کشور باور داریم و یقین می‌دانیم که اگر در فعالیت‌های اقتصادی به کار گرفته شوند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

برنامه دولت برای رونق بخشی به صنعت و تجارت
رئیس جمهور در نشست با فعالان سیاسی، دوام و قوام دولت را در گروی رونق بخشی به صنعت، تولید و تجارت دانست و با بیان اینکه دولت باید در ازای مالیاتی که از بخش تولید اخذ می‌کند، امنیت بخش تولید و تجارت را حفظ و ارتقا داده و شرایط کسب و کار را تسهیل کند وعده داد: دولت با بهره‌گیری از ظرفیت وزارت امور خارجه و همچنین اتاق‌های بازرگانی تلاش خواهد کرد در تعامل با کشورهای مختلف زمینه تسهیل صادرات و واردات و رونق اقتصاد و تجارت کشور را فراهم کند.
پزشکیان با فراخواندن همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی به اشتراک نظر و همراهی برای رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی، تغییر نگاه مدیران و مسئولان کشور بر مبنای عدالت و انصاف را از جمله شروط اصلی موفقیت در تحقق اهداف ترسیم شده برای رفع چالش‌ها و پیشرفت کشور عنوان و تصریح کرد: ما اراده کرده‌ایم که موانع پیش روی فعالان اقتصادی را مرتفع کنیم و در این مسیر هر آنچه در توان داریم به دور از سیاسی‌کاری به کار خواهیم بست.

برای ایران، اصلاح را از خودمان آغاز کنیم
رئیس جمهور در ادامه حضورش در استان خراسان رضوی در دیدار جمعی از فعالان سیاسی این استان اهالی سیاست را به نگاهی دیگرگونه درباره همکاری در عین پذیرش تکثر دیدگاه‌های سیاسی فراخواند. پزشکیان در این دیدار با بیان اینکه «همه از بی‌عدالتی گلایه و انتقاد می‌کنند، اما شرط عادل بودن این است که با کسی که با ما با بی‌عدالتی رفتار کرده نیز عادلانه و با عطوفت و مهربانی و در چهارچوب قانون رفتار کنیم» گفت: باید به دنبال شایسته‌گزینی باشیم. زیرا اگر به دنبال این باشیم که افراد و مسئولان فعلی را به صرف اینکه متعلق به حزب و جناح ما نیستند حذف کنیم، ما هم مثل کسانی عمل کرده‌ایم که به آنها انتقاد می‌کنیم.
پزشکیان باور به اصلاحات را در گرو سپردن مسئولیت به افراد شایسته و توانمند به جای انتصاب افراد به صرف رفاقت و آشنایی عنوان کرد و اظهار داشت: بیایید اصلاح را از خودمان آغاز کنیم و اگر در معرض انتخاب و انتصابی قرار گرفتیم که خود را شایسته آن نمی‌دانستیم، کنار بکشیم.
وی بر همین مبنا با انتقاد از رویکرد حاکم بر نظام اداره کشور که در آن ضرر و زیان در مجموعه‌ای که دوستان و آشنایان خود ما در آن حاکم هستند اشکالی ندارد، اما آنجا که دوستان و رفقای ما حاکم نیستند ایراد دارد، افزود: بنده به دنبال اصلاح رویه‌ها برای حفظ و ارتقای اصول متعالی هستم که به آنها اعتقاد دارم؛ به دنبال اصلاح برای احقاق حق و اقامه عدالت هستم و با تمام وجود باور دارم که تبعیض، ظلم و بی‌عدالتی باید از بین برود.
پزشکیان با بیان اینکه اگر به حق عمل کنیم و حق را به حق‌دار برسانیم، نخبگان عطای کشور را به لقایش نمی‌بخشند، اظهار داشت: بیایید دست به دست هم دهیم و پناه کسانی باشیم که پناهی ندارند، فارغ از اینکه از چه قوم و جریان و منطقه‌ای هستند و چه باور و اعتقادی دارند.
رئیس جمهور با تأکید دوباره بر اینکه ساختن ایران به تنهایی و بدون همراهی همه ایرانیان ممکن نیست، گفت: دشمنان می‌خواهند که ایران کهن و بزرگ تکه‌تکه شود و این هدف را با القای ناامیدی و عدم حضور ما پیگیری می‌کنند، پس باید «برای ایران» بمانیم.

وحدت کلید حل مشکلات است
پیگیری گفتمان وفاق ملی در نخستین سفر استانی در دیدار رئیس‌جمهور و تولیت آستان قدس رضوی و نیز در اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی که او نیز به مناسبت ایام عزاداری، پایان ماه صفر در مشهد حضور یافت، بازتاب داشت.
پزشکیان روز چهارشنبه در دیدار حجت‌ الاسلام احمد مروی با بیان اینکه وحدت کلید حل مشکلات است، گفت: تمام تلاش دولت، عمل در راستای رضایتمندی هر چه بیشتر مردم نسبت به نظام، انقلاب و حکومت است. وی در این دیدار با بیان اینکه نگاه اسلامی در انتصابات بر سر کار گماشتن افراد شایسته است و این مهم مورد تلاش دولت قرار دارد، تأکید کرد: افراد توانمند و شایسته به طور یقین در مسئولیت‌ها حفظ خواهند شد؛ تنها با وحدت، همکاری و تعامل با یکدیگر می‌توان بر مشکلات غلبه کرد. تولیت آستان قدس رضوی نیز در این دیدار تعبیر «صادق» را که رهبر معظم در خصوص رئیس‌جمهور به کار بردند، نشان از اعتماد رهبر معظم انقلاب به ایشان دانست و با اشاره به روحیه مردمی رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد که وی با حفظ همین روحیه و نوع تعامل با مردم، در گشایش امور، رفع مشکلات و شتاب‌دهی به پیشرفت ‎کشور موفق باشند.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه آیین سوگواری رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) در مشهد با بیان این موضع که امروز موفقیت این دولت، موفقیت اسلام، نظام و مردم است، اظهار داشت: رهبر انقلاب می‌فرمایند موفقیت دولت موفقیت همه ماست، مواضع من نیز کاملاً روشن و شفاف بوده و یواشکی و مبهم نبوده است اما برخی را می‌بینم، حالا به هر دلیلی، قلبشان راضی نیست این دولت موفق شود و این با خواسته رهبری همسو نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر نقدی به دولت داریم که داریم، می‌توانیم در جلسات دو نفره با رئیس‌جمهور مطرح کنیم وگرنه در نشست‌های سه نفره یا در شورای عالی امنیت ملی بیان کنیم یا در هیأت رئیسه مجلس یا صحن علنی مجلس مطرح می‌کنیم و در نهایت با مردم درمیان می‌گذاریم اما اینکه در کمین بنشینیم و چوب لای چرخ بگذاریم یا در کمین بنشینیم و دولت را تضعیف کرده و ایراد بیخود بگیریم صحیح نیست و مغایر با سخن رهبر انقلاب است.

 

بــــرش

در پیام پزشکیان به نهمین اجلاسیه مجاهدان در غربت مطرح شد
حمایت کامل دولت چهاردهم از مبارزات تمامی مظلومان عالم در برابر جبهه استکبار
رئیس‌جمهور در پیامی ‌بر آمادگی دولت چهاردهم برای حمایت و پشتیبانی کامل از مبارزات تمامی مظلومان عالم در برابر جبهه استکبار به‌ویژه مقاومت ملت مظلوم فلسطین در برابر رژیم غاصب صهیونیستی تأکید کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مسعود پزشکیان در بخشی از پیام خود به نهمین اجلاسیه مجاهدان در غربت ضمن تجلیل از خدمات شایسته شهید حسین امیرعبداللهیان به جبهه مقاومت، اظهار داشت: اینجانب از ابتدای حضور در دولت، از آنجا که این سیاست را منطبق بر آرمان‌های والای انقلاب اسلامی می‌دانم، حمایت بی دریغ خود را از مردم فلسطین و مستضعفان عالم، اعلام و بر آمادگی خود در استیفای حقوق آنان در همه عرصه‌ها تأکید نموده‌ام. برآنم که همواره در هر مسئولیت و در هر شرایطی، باید خود را موظف به عدالت‌خواهی و حمایت از حق‌طلبان و مظلومان بدانیم؛ چرا که بی‌تردید، حق‌خواهی و عدالت‌طلبی نخبگان و وجدان‌های بیدار می‌تواند چراغ راهی برای ترسیم و تحقق آینده‌‌ای درخشان و زندگی در سایه عدالت و رفاه باشد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست