در آستانه سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق انجام گرفت

انتقال اردوگاه‌های تروریست‌ها از جوار مرزهای مشترک

سیاست

75497
انتقال اردوگاه‌های تروریست‌ها از جوار مرزهای مشترک

سه شاخه سیاسی- نظامی سازمان تروریستی و تجزیه‌طلب که تحت عنوان «کومله» فعالیت می‌کنند، پنجشنبه هفته گذشته اردوگاه‌های خود را در مناطق مرزی مشترک اقلیم کردستان با ایران تخلیه کردند. در پی این اقدام، اعضای مستقر کومله در اردوگاه زرگویز علیا، به سورداش، مکانی در۴۰ کیلومتری زرگویز و در مجاورت شهر دوکان در اقلیم کردستان منتقل شدند. انتقالی که بنابر اذعان سران کومله، آغازی بر انتقال کامل این گروهک ضدایرانی از مناطق مرزی خواهد بود. شهر دوکان که حالا محل جدید زندگی اعضای کومله خواهد بود، در سال ۲۰۱۴ و با همکاری دولت اقلیم کردستان و وزارت مهاجرت و پناهندگان عراق ساخته شده است. وضعیت جغرافیایی این منطقه به گونه‌ای است که دسترسی نیروهای کومله به داخل کشورمان را که در سال‌های اخیر با اهداف تروریستی و خرابکارانه انجام شده، ناممکن می‌سازد.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، کمیته مرکزی «کومله» با انتشار اطلاعیه‌ای، ضمن تأیید این خبر، از خلع سلاح خود نیز خبر داده و نوشته است: «در قضیه خلع سلاح که این روزها بسیار بر سر زبان‌هاست، ما مقادیر نسبتاً انبوهی از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را که سال‌ها انبار کرده بودیم، در اختیار اتحادیه میهنی کردستان قرار داده‌ایم.»
کمیته مرکزی این گروه تروریستی در بخش دیگری از اطلاعیه خود، از ناکام ماندن مذاکرات خود با اقلیم کردستان عراق به‌‎منظور منصرف کردن اقلیم از اخراج اعضای کومله از مرزها خبر داده و آورده است: علیرغم مقاومت دو ساله ما، تصمیم به انتقال مرحله‌بندی شده کمپ‌های زرگویز ، بانه‌ گه‌وره و زرگویزله گرفته شده است.
کومله کردستان ایران، کومله زحمتکشان کردستان و کومله، سازمان کردستانی حزب کمونیست ایران، سه گروهکی هستند که فرآیند اخراج آنها از مرزهای مشترک با ایران و انتقال به اردوگاه‌های جدید که مختص پناهندگان و مهاجران است، از پنجشنبه هفته گذشته شروع شده است. در زمان جنگ با داعش، برای اسکان پناهجویان گریخته از داعش، اردوگاهی در منطقه سورداش برپا شده بود که حالا در اختیار گروهک کومله قرار خواهد گرفت. این‌ اردوگاه مجموعه‌ای بزرگ از کانکس‌های پیش‌ساخته است که به اعتقاد رهبران کومله، برای اقامت و زندگی نیروهای این گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب مناسب نیست.
فرآیند خلع سلاح اعضای کومله و انتقال آنها به کمپ سورداش پس از آن صورت گرفت که در دوم شهریورماه امسال، قاسم اعرجی، مشاور امنیت ملی عراق خبر داد موافقت وزارت مهاجرت عراق را برای استقرار هر ۳ شاخه کومله در کمپ سورداش سلیمانیه کسب کرده است.
 
نشان دادن حسن نیت، در آستانه سفر پزشکیان به عراق
دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در نخستین سفر خارجی خود، بزودی به عراق سفر می‌کند. در همین رابطه محمدکاظم آل صادق، سفیر کشورمان در بغداد، خبر داده که در جریان سفر پزشکیان به عراق، یادداشت‌های همکاری امنیتی میان تهران-بغداد امضا خواهد شد. طبق گفته آل صادق، تعدادی از تفاهمنامه‌ها که مقرر بود در سفر رئیس جمهور فقید کشورمان شهید رئیسی به عراق به امضا رؤسای دو کشور برسد، در سفر آتی دکتر پزشکیان به عراق امضا و مبادله خواهد شد.
در اسفندماه 1401 و در جریان اقدامات تروریستی گروهک‌های تجزیه‌طلب علیه کشورمان و البته پس از آنکه نیروهای مسلح کشورمان در چند نوبت مقر گروهک‌های ضدایرانی در اقلیم کردستان را مورد هدف قرار دادند، دولت عراق تعهد داد که نسبت به خلع سلاح و اخراج گروه‌های ضدایرانی از مرزهای مشترک با ایران، اقدام کند. تعهداتی که در یک سال گذشته، انجام شده اما کافی نبوده است. به همین دلیل انتظار می‌رود که تأکید ایران بر عملیاتی شدن تعهدات امنیتی عراق نسبت به پاکسازی مرزها، یکی از موضوعات مهم سفر دکتر پزشکیان به عراق باشد. به نظر می‌رسد اقلیم کردستان عراق نیز در آستانه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق، با انتقال اردوگاه‌های کومله به دور از مرزها و استرداد تروریست‌های ضدایرانی به کشورمان، به دنبال نشان دادن حسن‌نیت خود و جلب رضایت ایران است.
چه آنکه براساس نامه رسمی مشاور امنیت ملی عراق که در تاریخ 29 مردادماه 1402، به وزارت مهاجرت این کشور تقدیم شده، اقدام عراق برای استقرار گروهک‌های تروریست کومله در کمپ سورداش، در راستای اجرای مفاد توافقنامه امنیتی ایران و عراق صورت می‌گیرد.
 
استرداد یک تجزیه‌طلب به ایران
همزمان با آغاز فرآیند انتقال اعضای کومله، دو نفر از اعضای گروهک دموکرات کردستان ایران نیز در گفت‌وگو با رسانه فارسی زبان رادیوفردا خبر دادند که بهزاد خسروی، یکی از اعضای بازداشت شده این گروهک در اقلیم کردستان عراق، به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تحویل داده شده است. گرچه مقامات ایرانی تاکنون این خبر را تأیید نکرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که این اقدام اقلیم کردستان عراق، در راستای عمل به تعهدات طرف عراقی در چهارچوب تفاهمنامه قضایی میان تهران و بغداد بوده است.
اواخر تیرماه امسال بود که کاظم غریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر از ارائه فهرستی به دولت عراق، شامل حدود ۱۲۰ نفر از رهبران و اعضای احزاب تروریستی و تجزیه‌طلب ضدایرانیِ مستقر در اقلیم کردستان خبر داد و اعلام کرد که ایران خواستار استرداد آنها شده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست