بیماری جوانان

سهیلا نوری

سهیلا نوری

جامعه

75548
بیماری جوانان

ام‌اس بیماری جوانان است، اما نه به این معنا که افراد کمتر از ۲۰ و بالای ۴۰ سال را درگیر نمی‌کند. بیشترین مبتلایان ام‌اس هم زنان هستند البته نه به این معنا که فقط زنان دچار آن می‌شوند، اما به‌طور‌کلی ازآنجاکه بیماری‌های خودایمنی بیشتر در زنان بروز می‌کند، بیشترین مبتلایان به بیماری خودایمنی ام‌اس هم زنان ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند. دکتر زهرا عبادی فلوشیپ ام‌اس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تا حدودی هورمون‌های زنانه و بیشتر از آن سیستم ایمنی زنان را عامل شیوع ام.اس در میان این گروه از جامعه معرفی کرد.

با توجه به اینکه ژنتیک بر ابتلا به بیماری ام‌اس تاثیر دارد، آیا امکان غربالگری برای پیش‌بینی زمان بروز این بیماری وجود دارد؟ دکتر زهرا عبادی در گفت‌وگو با ایران‌آنلاین، پاسخ به این پرسش را منفی دانست و تصریح کرد: غربالگری اعضای خانواده به منظور تشخیص زمان بروز بیماری ام اس وجود ندارد، اما با این احوال به سایر اعضای خانواده فرد مبتلا توصیه می‌شود فاکتورهای قابل تغییری را که بروز این بیماری را حادث می‌شوند، کنترل کنند. به عنوان مثال توصیه اکید می‌شود مصرف ویتامین D را جدی بگیرند، ورزش کنند و از اضافه وزن و استفاده سیگار و دخانیات به طور جدی اجتناب کنند.
ام اس یک بیماری با ماهیت غیر قابل پیش‌بینی است به همین دلیل هیچ دو نفری در دنیا شبیه به هم علائم ام‌اس را بروز نمی‌دهند، بنابراین با اطمینان نمی‌توان گفت در پی ابتلای یکی از اعضای خانواده، نفر یا نفرات بعدی خانواده هم به بیماری ام‌اس مبتلا می‌شوند و یا اینکه در صورت ابتلا، به این معنا نیست که علائم دو فرد از یک خانواده شبیه یکدیگر باشد بلکه فاکتورهای شخصی هر فرد در بروز و سیر این بیماری تاثیر خواهد داشت.
 

نقش پر رنگ افسردگی

اثبات شده است اضطراب، افسردگی و مواجهه دائم با استرس بر کنترل بیماری ام‌اس بسیار اثر دارد. دکتر عبادی با تایید این موضوع به مبتلایان توصیه کرد در کنار درمان دارویی، به طور حتم از نظر روحی تحت نظر و کنترل قرار بگیرند.
 

یک نسخه کلی

طی سال‌های اخیر تعداد مبتلایان به ام‌اس افزایش پیدا کرده و بی‌شک سبک زندگی‌های امروزی بر این روند افزایشی اثرگذار است. از این رو دکتر عبادی در قالب یک نسخه کلی خطاب به افراد به‌خصوص زنان جوان 3 توصیه مهم را مطرح و تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم با توجه به سبک زندگی‌های امروزی که میزان تحرک افراد به خصوص شاغلین را بسیار کاهش داده است، در کنار کنترل استرس، ورزش را جدی بگیرید؛ یک ورزش کششی هوازی که منجر به تغییر ریتم ضربان قلب شود و دست کم 3 مرتبه در هفته و هر مرتبه حداقل 30 دقیقه به طول انجامد، ضمن اینکه از مصرف انواع دخانیات فاکتور بگیرید تا تاثیر واضح آن را بر کاهش بروز بیماری ام‌اس ببینید.


ام‌اس در ایران

به نظر می‌رسد بروز ام‌اس در ایران در حال افزایش است، نه فقط به دلیل بهبود ابزارهای تشخیص این بیماری بلکه به گفته دکتر عبادی بعد از کرونا میزان ابتلا به این بیماری روند رو به رشدی به خود دیده ضمن اینکه در میان ساکنان شهرهای صنعتی مثل تهران آمار این بیماری بالاتر رفته است.
با این توضیح باید به این نکته اشاره کرد که شاید نتوان با قطعیت اولین علامت بروز ام‌اس را ذکر کرد، اما می‌توان گفت: بیماری ام‌اس گستره‌ای از علائم را در بر می‌گیرد و تاری دید، گزگز دست و پا و کاهش قدرت آنها از بارزترین علائم آغاز این بیماری است. البته تشخیص این علائم باید توسط متخصص مغز و اعصاب و در مرحله بعد فلوشیپ ام‌اس انجام شود. بهترین ابزار تشخیص هم ام‌.آر‌.آی سر و گردن است که بر اساس نتیجه آن، علائم بالینی و شرح حال بیمار می‌توان بروز یا عدم بروز بیماری ام‌اس را تایید کرد تا در صورت تشخیص مثبت، درمان‌های کنترل‌کننده آغاز شود.

دکتر عبادی در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: هرچند در حال حاضر در سطح جهان درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما خوشبختانه در ایران نسبت به 10 تا 20 سال گذشته، پیشرفت شگرفی در روند درمان بیماری ام‌اس داشته‌ایم و داروهایی که وارد بازار دارویی کشورمان می‌شود و در دسترس بیماران قرار می‌گیرد، داروهای بسیار خوب و موثری هستند.

ایران آنلاین
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه