متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

چند نکته تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان در آستانه بازگشایی مدارس

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

75767
چند نکته تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان در آستانه بازگشایی مدارس

دکتر ضیاءالدین مظهری گفت: مصرف تغذیه مناسب نه تنها توان یادگیری دانش‌آموزان را بالا می‌برد بلکه سلامتی ‌آن‌ها را تضمین خواهد کرد.

ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره تغذیه مناسب دانش‌آموزان در مدرسه اظهار کرد: اگر برمبنای اصول تندرستی به تغذیه نگاه کنیم تمام جوانان، دانش آموزان و دانشجویان از تغذیه درست و مناسبی برخوردار نیستند. نه تنها تغذیه مناسب بلکه سبک زندگی نادرستی با شب بیداری و روز خوابی، غفلت از مصرف صبحانه ، گرایش به تنقلات دارند. آن‌ها به جای ورزش و تفریح سالم به بازی‌های کامپیوتری روی آوردند و با گوشی‌های هوشمند و وسایل الکترونیکی سرگرم هستند. نسل جدید جامعه آینده سازانی هستند که سلامت جسمی و گسترش فکر و اندیشه آن‌ها در معرض خطر است.

وی ادامه داد: نوجوانان و جوانان اطلاعات سطحی با اینترنت از دنیا به دست می‌آورند اما هیچ گونه تجربه عملی زندگی را درک نمی‌کنند. با رو به رو شدن با یک مشکل کوچک قدرت حل مسئله ندارند و زود توانمندی خود را از دست می‌دهند. در هرحال، کودکان باید از طریق تغذیه مناسب تمام موارد موردنیاز برای رشد جسمی و گسترش فکر و اندیشه خود را دریافت کنند.

این متخصص تغذیه توضیح داد: مصرف تنقلات و خوراکی‌های نامناسب منجر به چاقی و افزایش وزن در دانش‌‌آموزان می‌شود و در ادامه می‌تواند آن‌ها را با بیماری‌هایی همچون قند و چربی و ... مواجه کند. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانان باید شب‌ها در موقع مناسبی بخوابند و شب بیداری نکنند. تغییر در ساختار بدن، رشد قدی، افزایش حجم عضلانی، تراکم استخوانی و ... دو ساعت بعد از غروب آفتاب تا طلوع آفتاب در خواب عمیق اتفاق می‌افتد.

مظهری درباره اهمیت وعده صبحانه برای نوجوانان و جوانان تاکید کرد: صبحانه وعده بسیار مهمی است. صبحانه جذب ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی اساسی همچون کلسیم و منیزیم را بالا می‌برد. همچنین منجر به افزایش توان یادگیری برای دانش‌آموزان می‌شود. مقاومت بدن با مصرف صبحانه افزایش پیدا کرده و در برابر بیماری‌ها بدن مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. نان و پنیر و گردو، عدسی، شیر و ... از موارد مناسبی هستند که می‌توان در وعده صبحانه برای دانش‌آموزان آماده کرد. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: دادن میان وعده مناسب به دانش‌آموزان برای مصرف در مدرسه اهمیت زیادی دارد. ساندویچ‌های خانگی مثل کوکو و کتلت، میوه‌ها و مغزها میان وعده‌های مناسب هستند که می‌توانند جای شکلات و فست فود و ... را بگیرند. مصرف تغذیه مناسب نه تنها توان یادگیری دانش‌آموزان را بالا می‌برد بلکه سلامتی ‌آن‌ها را تضمین خواهد کرد. 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه