مالکی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

سفر پزشکیان به عراق قابل توجه و مهم بود / حضور بی‌سابقه در اقلیم کردستان عراق

صفیه رجایی هرندی

صفیه رجایی هرندی

سیاست

76083
سفر پزشکیان به عراق قابل توجه و مهم بود / حضور بی‌سابقه در اقلیم کردستان عراق

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: روابط دیرینه و تاریخی میان ایران و عراق موجب شده که سفر مقامات ارشد دو کشور به تهران و بغداد همیشه حائز اهمیت زیادی باشد.

فداحسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایران آنلاین درباره سفر اخیر رئیس جمهور به عراق اظهار کرد: با توجه به روابط دیرینه و تاریخی بین ایران و عراق، همیشه سفر مقامات ارشد دو کشور به تهران و بغداد حائز اهمیت زیادی بوده و مورد توجه همه تحلیلگران دنیا و منطقه نیز واقع می‌شده است.

مالکی ادامه داد: با توجه به اینکه اولین سفر آقای پزشکیان قبل از عزیمت به سازمان ملل، سفر به عراق بوده ذهن محافل بین‌المللی را به خود مشغول کرده است، چرا که نشان می‌دهد رئیس جمهوری اسلامی ایران و دولت فعلی اهمیت بسیار بالایی برای عراق قائلند و نسبت به حضور بیگانگان در اطراف کشورهای اسلامی و اینکه به دنبال توطئه و شیطنت باشند، رضایت ندارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: نکته دوم درباره سفر آقای پزشکیان به اقلیم کردستان عراق این است که این سفر به نوع خود بی‌نظیر بود و پیش از این چنین اتفاقی رخ نداده بود، دوستان کُرد ما هم به شدت نسبت به حضور آقای پزشکیان در این اقلیم ابراز علاقه می‌کردند و هیئت عالی ایرانی هم که به این کشور سفر کرد یک احساس خودمانی و الفت و محبت ایجاد کرد و این مسئله می‌تواند در مناسبات تجاری، اقتصادی و سیاسی فوق‌العاده تاثیرگذار باشد.

مالکی همچنین با اشاره به موضوع اربعین حسینی اظهار کرد: انصافاً ملت عراق هر ساله برای این مراسم سنگ تمام می‌گذارند، اما در سفر اقای پزشکیان به عراق نیز در خصوص این مراسم مذاکراتی صورت گرفت چرا که مراسم اربعین حسینی هر ساله با یک استقبال عمومی همراه است و همیشه از شیعه و سنی و ادیان مختلف الهی را می‌توانید در این مراسم مشاهده کنید. به همین دلیل، جمهوری اسلامی ایران باید در کنار ملت و دولت عراق قرار بگیرد تا مرکز ثقل و وحدتی باشد برای جهان اسلام و از همه توطئه‌هایی که صهیونیست‌ها بر علیه مسلمانان اعمال می‌کنند، جلوگیری شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان تاکید کرد: در کل می‌توان گفت که سفر آقای پزشکیان به عراق دستاوردهای بسیار خوبی از خود بر جای گذاشت و امیدواریم که دستگاه‌های دولتی و کمیسیون مشترک دو کشور بتوانند این سفر را با اجرایی کردن ملزوماتش زیباتر کنند تا گام‌های بعدی را در روابط بین دو کشور برداشته شود.

به گزارش ایران آنلاین، مسعود پزشکیان در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهور ایران روز جمعه برای سفری سه روزه به عراق رفت و در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست وزیر، رئیس جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی عراق، به شهرهای بغداد، اربیل،‌ سلیمانیه،‌ نجف،‌ کربلا و بصره رفت.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست