آمیتیس رمضانی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

صفر تا صد آنچه که باید در مورد ویروس Hpv بدانید

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

76095
صفر تا صد آنچه که باید در مورد ویروس Hpv بدانید

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور گفت: ویروس پاپیلومای انسانی ضایعاتی را در بدن فرد مبتلا ایجاد می‌کند که انواع مختلفی از خوش‌خیم تا بدخیم دارد.

دکتر آمیتیس رمضانی، استاد بیماری‌های عفونی، دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور و مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره ویروس اچ پی وی «HPV» گفت: ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی منجر به ضایعاتی در بدن فرد مبتلا می‌شود. این ضایعات به چند دسته تقسیم بندی می‌شود و انواع مختلفی از خوش خیم تا بدخیم دارند.

انواع ویروس پاپیلومای انسانی

وی درباره انواع ویروس اچ پی وی اظهار کرد: این ویروس انواع مختلفی از جمله کم خطر با ریسک کم و انواع پرخطر دارد. در نوع کم خطر زگیل تناسلی ایجاد می‌شود اما خطری از نظر ایجاد سرطان ندارد. تایپ ۶ و ۱۱ شایع‌ترین تایپ‌های اچ پی وی هستند که به صورت زگیل تناسلی ظاهر شده و خوش خیم خستند. این ضایعه خطری ندارد اما از نظر اجتماعی، ظاهری، زیبایی، اخلاقی و روحی روانی برای فرد مشکل ایجاد می‌کند. فردی که دچار این ویروس می‌شود احساس انگ اجتماعی بودن دارد.

این استاد بیماری‌های عفونی درباره نوع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی بیان کرد: در نوع پرخطر این ویروس به سمت سرطانی شدن می‌رود. این مشکل به خصوص در زنان و به شکل سرطان دهانه رحم خود را نشان می‌دهد. این ویروس در مردان معمولا با سرطانی شدن مرتبط نیست. تایپ ۱۶ و ۱۸ پرخطرترین تایپ‌های ویروس اچ پی وی هستند چون وقتی وارد بدن می‌شوند به راحتی از بدن پاک نشده و نمی‌روند. ۱۴۰ نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد. اغلب تایپ‌های ویروس اچ پی وی در عرض دو سال کم کم از بدن فرد مبتلا پاک می‌شود اما تایپ ۱۶ و ۱۸ به دی ان ای «DNA» میزبان رفته، در سلول بدن انسان می‌ماند و به تدریج باعث سرطان می‌شوند.

راه‌های انتقال اچ پی وی 

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور درباره راه‌های انتقال ویروس اچ پی وی عنوان کرد: راه اصلی انتقال این ویروس تماس جنسی است. این شایع‌ترین راه است ولی راه‌های دیگری هم هستند اما کمتر شایع هستند و اهمیت زیادی ندارند. اگر فرد از طریق پوست با محیطی که آلوده است تماس داشته باشد این ویروس منتقل خواهد شد، مثلا محیط‌هایی همچون مراکز پزشکی، اپیلاسیون، سرویس بهداشتی مشترک (فرنگی) که به درستی استریل نشده باشندبا درصد کمی احتمال ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد.

دکتر رمضانی درباره استخر و احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی گفت: یک سری از راه‌های انتقال هم هستند که هنوز شناخته نشدند و نمی‌توانیم بگوییم همه راه‌های انتقال این ویروس را می‌شناسیم. شنا در استخر باعث اچ پی وی نمی‌شود. اچ پی وی از طریق آب منتقل نمی‌شود و معمولا باید یک تماس مستقیمی با پوست وجود داشته باشد.

راهکارهای درمانی برای زگیل تناسلی 

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران در پاسخ به این پرسش که برای درمان زگیل تناسلی باید چه کرد، گفت: ممکن است در برخی از افراد به تدریج زگیل‌ها بیشتر شود ولی در بعضی از افراد هم خود به خود خوب شود. با اختلال در سیستم ایمنی فرد مبتلا ممکن است این زگیل‌ها دوباره فعال شوند. این ویروس توانایی آن را دارد که در سلول‌های بدن فرد نهفته و مخفی شود، هیچ علامتی نداشته باشد و در زمانی که فرد فکرش را هم نمی‌کند فعال شده و به صورت ضایعه دوباره خودش را نشان بدهد.

وی ادامه داد: اینطور نیست که بگوییم زگیل‌های تناسلی را درمان می‌کنیم تا ریشه کن شوند، این مسئله را نداریم. اصولا این ویروس وقتی به شکل زگیل تناسلی ظاهر می‌شود حالت رفت و برگشت دارد و ممکن است مجدد بازگردد. برای حذف این زگیل‌ها توصیه می‌کنیم از روش‌های ترکیبی استفاده شود. در روش ترکیبی همزمان از کرم‌های موضعی استفاده می‌شود و با کرایو، جراحی و لیزر و ... نیز ضایعه را برمی‌دارند. ترکیب این دو کار معمولا جواب می‌دهد و زگیل را از بین می‌رود اما باید این را در نظر داشت که ممکن است در زمانی دیگر مجدد برگردد. زگیل تناسلی جای نگرانی ندارد و خطرناک نیست. این نکته را هم باید در نظر داشت که ویروس اچ پی وی ممکن است از راه دیگری به جز ارتباط جنسی انتقال پیدا کرده باشد پس درست نیست که به افراد مبتلا به آن انگ اجتماعی بزنیم.

غربالگری و واکسیناسیون ویروس اچ پی وی

این استاد بیماری‌های عفونی درباره لزوم غربالگری تاکید کرد: زنان باید غربالگری اچ پی وی را برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام دهند. از سن ۲۱ تا ۲۵ سالگی تست پاپ اسمیر نشان می‌دهد که ضایعه وجود دارد یا خیر. همین تست کافی است. از سن ۲۵ تا ۶۵ سالگی بهتر است که هم تست پی سی آر اچ پی وی و هم تست پاپ اسمیر انجام شود که اگر تشخیص داده شد که اچ پی وی پرخطر ۱۶ و ۱۸ در بدن فرد وجود دارد سریع‌تر ضایعه را برداشته و جلوی پیشرقت سرطان گرفته شود، بنابراین غربالگری خیلی مهم است.

دکتر رمضانی درباره واکسن اچ پی وی توضیح داد: واکسن این ویروس چند نوع مختلف دارد. این واکسن کم عارضه است و از سن ۱۱ و ۱۲ سالگی توصیه می‌شود چه پسر چه دختر این واکسن را دریافت کنند. از سن ۱۲ تا ۱۵ سالگی دو دوز توصیه می‌شود. بعد از ۱۵ سالگی اگر افراد واکسیناسیون را شروع کنند ۳ دوز باید دریافت کنند. در خانوم‌ها تا ۲۶ سالگی هم گفته می‌شود این واکسن تزریق شود. در آقایان تا ۲۱ سالگی هم کفایت می‌کند. تاکید بیشتر برای تزریق این واکسن برای زنان است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با واکسیناسیون گردش ویروس اچ پی وی در جامعه کم می‌شود. این واکسن باعث می‌شود از دو تایپ پرخطر ۱۶ و ۱۸ جلوگیری شود و احتمال خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم تا ۷۰ درصد کاهش یابد. درباره تایپ ۶ و ۱۱ هم با تزریق واکسن اگر فرد با ویروس اچ پی وی مواجه شود به آن دچار نمی‌شود چون با واکسن ایمنی خوب طولانی مدتی در بدن وی ایجاد شده که از واگیر شدن پیشگری می‌کند‌.

دبیر انجمن متخصصان عفونی کشور اظهار کرد: واکسن‌های ۹ ظرفیتی ویروس پاپیلومای انسانی هم آمده که تایپ‌های بیشتری از این ویروس را پوشش می‌دهند. این واکسن‌ها کارایی بالاتری داشته و تا ۹۰ درصد جلوی خطرات آن را می‌گیرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه