سازمان ملل: به آتش فوری نیاز داریم؛ بدون راه حل سیاسی چرخه رنج در غزه ادامه دارد

بین‌الملل

76153
سازمان ملل: به آتش فوری نیاز داریم؛ بدون راه حل سیاسی چرخه رنج در غزه ادامه دارد

هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه و بازسازی غزه با تاکید بر اینکه «ما به یک آتش‌بس، آزادی فوری و بی قید و شرط همه گروگان‌ها و دسترسی بدون مانع و مستمر بشردوستانه برای کمک‌ رسانی به غزه نیاز داریم»، گفت: وحشت ۱۱ ماه گذشته به طرز دردناکی روشن کرده که راه حل سیاسی تنها راه پایدار به سمت جلو است. بدون راه حل سیاسی، چرخه رنج ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین الملل ایران آنلاین، خانم سیگرید کاگ، هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه و بازسازی غزه روز دوشنبه به وقت محلی به شورای ۱۵ عضوی امنیت در مورد خاورمیانه گفت: نزدیک به یک سال از حمله تروریستی هولناک حماس و دیگر گروه های مسلح فلسطینی علیه اسرائیل در ۷ اکتبر می گذرد که این حملات منجر به کشته شدن یک هزار و ۲۵۰ اسرائیلی و خارجی و ربوده شدن حدود ۲۵۰ گروگان شد.

او افزود: حداقل ۱۰۱ گروگان هنوز در غزه نگهداری می شوند. آنها هنوز از بازدیدهای بشردوستانه محروم هستند. همه گروگان ها باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند. تا زمانی که این گروگان ها مطابق با تعهدات حقوقی بین المللی نگهداری می شوند، باید با آنها رفتاری انسانی شود و اجازه داده شود که کمیته بین المللی صلیب سرخ از آنها بازدید و به این افراد کمک ارائه کند.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد: جوهر انسانیت مشترک ما در خطر است. در غزه بیش از ۴۱ هزار فلسطینی کشته و بیش از ۹۳ هزار نفر زخمی شده اند. داده های اخیر سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که بیش از ۲۲ هزار نفر جراحاتی برداشته اند که زندگی آنها را تغییر می دهد. صدمات شدید به اندام بین ۱۳ تا ۱۷ هزار مورد که اغلب منجر به قطع عضو می شود، بازتاب غم انگیزی از تراژدی این جنگ است. بسیاری از مجروحان بیش از یک جراحت دارند. زیرساخت های سلامتی در غزه بیشتر تخریب شده است.

این مقام سازمان ملل ادامه داد: حداقل ۶۲۵ هزار کودک در غزه از تحصیل باز مانده اند؛ کودکانی که آینده آنها با آسیب، از دست دادن و محرومیت مخدوش شده است. هر پدر و مادری به آینده ای بهتر و موفق تر برای فرزندان خود امیدوار است. در غزه، این میل جهانی والدین با واقعیت های تلخ ویرانی و ناامیدی کم رنگ شده است.

او تاکید کرد: ما به یک آتش‌بس، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها و دسترسی بدون مانع و مستمر بشردوستانه برای رساندن کمک‌ها در مقیاس در سراسر نوار غزه نیاز داریم.

سیگرید کاگ تصریح کرد: تداوم فقدان حفاظت از غیرنظامیان در غزه بی رحمی است. زیرساخت هایی که غیرنظامیان به آنها نیاز دارند باید محافظت شود و نیازهای ضروری آنها برآورده شود. همانطور که دبیرکل سازمان ملل متحد تکرار کرده است، همه طرف ها باید از استفاده از مدارس، پناهگاه ها یا مناطق دیگر غیرنظامی خودداری کنند. همه طرف های درگیر باید همیشه قوانین بشردوستانه بین المللی را رعایت کنند.

او ادامه داد: به همین ترتیب، کارمندان فعال در حوزه بشردوستانه به محیطی مناسب برای اطمینان از دسترسی بدون مانع و ایمن به افراد نیازمند نیاز دارند. متاسفانه، در غزه، هیچ کجا واقعا امن نیست. عملیات فلج اطفال نشان می دهد که حتی در بدترین شرایط، با اراده سیاسی کافی و تعهد سیاسی، اقدام بشردوستانه امکان پذیر است.

این مقام سازمان ملل افزود: عملیات فلج اطفال به همان اندازه بر نقش حیاتی آنروا، نه تنها مطابق با وظایفش، بلکه به عنوان یک شریک حیاتی و قابل اعتماد در بافت اجتماعی غزه و به عنوان ستون فقرات عملیات بشردوستانه، تأکید کرد.

او تاکید کرد: صلح فراگیر، عادلانه و پایدار در خاورمیانه تنها از طریق راهکار دو کشوری و دستیابی به یک کشور فلسطینی مستقل، دموکراتیک، پیوسته، قابل دوام و دارای مرزهای به رسمیت شناخته شده با اسرائیل که نگرانی های امنیتی مشروع آن مورد توجه قرار گیرد و در کنار هم در صلح و امنیت در محیط امن زندگی می کنند، محقق می شود.

هماهنگ کننده ارشد سازمان ملل در امور بشردوستانه و بازسازی غزه تاکید کرد: موضع سازمان ملل روشن است. تشکیلات خودگردان فلسطین باید مسئولیت کامل خود در غزه را از سر بگیرد. کابینه مصطفی نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین برنامه های جامعی را برای احیای حکومت محلی، امنیت و حاکمیت قانون تدوین کرده است.

او ادامه داد: وحشت ۱۱ ماه گذشته به طرز دردناکی روشن کرده است که راه حل سیاسی تنها راه پایدار به سمت جلو است. بدون راه حل سیاسی، چرخه رنج ادامه خواهد داشت. ما موظفیم از یک راه حل سیاسی حمایت و به آن کمک کنیم و در عین حال بر وظیفه خود برای دفاع از صلح پایدار - یک اسرائیل امن و یک کشور فلسطینی کاملاً مستقل، بادوام ثابت قدم باشیم.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل