گزارش «ایران» از افزایش خدمات حمل و نقل عمومی در آغاز سال تحصیلی

تهران به استقبال مهر می‌رود

جامعه

76177
تهران به استقبال مهر می‌رود

فقط چند روز تا آغاز بازگشایی مدارس باقی مانده است. شمارش معکوس برای راهی شدن دانش‌آموزان به سمت مدرسه شروع شده و والدین همه کارهایی را که برای استقبال از ماه مهر لازم است، تا حالا انجام داده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، همواره موضوع تردد دانش‌آموزان از خانه به مدرسه، از جمله مهم‌ترین مواردی است که ذهن خانواده‌ها را به خود مشغول می‌سازد. دسته‌ای از دانش‌آموزان با سرویس سواری راهی مدرسه می‌شوند و گروهی نیز پیاده یا با والدین با خودروی شخصی به مدرسه می‌روند، اما از سویی دیگر برخی از دانش‌آموزان بویژه در سنین بالاتر از سرویس‌های حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده می‌کنند. در برخی کشورهای دنیا اتوبوس‌های زردرنگی ویژه دانش‌آموزان وجود دارد که شکل و رنگ آنها در همه دنیا معروفیت دارد، اما در تهران همان اتوبوس‌هایی که ویژه حمل‌و‌نقل عمومی است، برای دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد با این همه در آغاز سال تحصیلی جدید، شرکت واحد اتوبوسرانی و همچنین مترو سعی کرده‌اند از حداکثر توان و ظرفیت خود استفاده کنند تا بتوانند بهترین خدمات را به دانش‌آموزان ارائه دهند. البته علاوه بر دانش‌آموزان مشتری استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی، شمار قابل توجهی از دانشجویان نیز هستند که با آغاز مهرماه راهی دانشگاه در اقصی نقاط شهر می‌شوند.
 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به شست وشو و بازسازی یا همان اورهال اتوبوس‌های این شرکت در طرح استقبال از مهر گفت: برای خدمات‌رسانی بهتر به مردم از ابتدای مرداد جلسات متعددی برای بکارگیری حداکثر ظرفیت برای خدمات‌رسانی به مردم برگزار شده است تا ایام ماه مهر خدمات‌رسانی بهتری به مردم شریف تهران داشته باشیم.

اتوبوس‌های تهران به مناسبت شروع مدارس بازسازی شدند
مهدی علیزاده با بیان اینکه اتوبوس‌هایی که نیازمند بازسازی بودند، اورهال شدند، اظهار کرد: تمام ظرفیت فعال ناوگان اتوبوسرانی تهران برای ارائه خدمات حمل‌و‌نقلی به شهروندان آماده شده است.
اقدامات متعددی از جمله شست وشو و نظافت اتوبوس‌ها، نصب و به‌روزرسانی برچسب‌های اطلاع‌رسانی نیز برای بهبود خدمات‌دهی مهر ماه انجام شده است.
علیزاده با اشاره به شناسایی و تقویت خطوط منتهی به مراکز آموزشی اضافه کرد: نیروهای انسانی، فنی و تجهیزات امدادی در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند و این اقدامات به منظور ارائه خدمات بهتر به دانش‌آموزان و دانشجویان در آغاز سال تحصیلی جدید انجام می‌شود.

ارائه خدمات رایگان حمل‌و‌نقلی در هفته اول مهرماه
بنا شده در اولین هفته از سال تحصیلی جدید، خدمات ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس برای دانش‌آموزان رایگان باشد، هرچند مسئولان شهری در تلاش هستند تا این زمان را به یک ماه افزایش دهند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در این رابطه با اشاره به اقدامات متعدد به منظور افزایش آمادگی ناوگان مترو برای ارائه خدمات حداکثری همزمان با بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی در مهر ماه گفت: با بکارگیری تمام توان نیروی انسانی خود، بازسازی و اورهال حداکثری ناوگان متروی تهران و آماده‌سازی تأسیسات و تجهیزات ایستگاه‌ها، از جمله پله‌برقی‌ها و آسانسورها انجام شده است تا بهترین خدمات‌رسانی را به شهروندان، به‌خصوص دانش‌آموزان فراهم کنیم.
به گفته رضا محمدنژاد، هر ساله همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، شاهد افزایش قابل توجه مسافران مترو هستیم. در این راستا، جهت تسهیل در جابه‌جایی و تردد مسافران، تمهیداتی را در جهت رفع سدمعبر، جمع‌آوری دستفروشان و متکدیان در داخل ایستگاه‌ها با حضور عوامل انتظامی جهت ساماندهی ورودی و خروجی ایستگاه‌های شلوغ در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین تیم‌های تعمیراتی اضطراری برای رفع نواقص احتمالی در ایستگاه‌های پرتردد مترو مستقر هستند.
او در ادامه توضیح داد: نصب پیام‌های آموزشی و تبلیغاتی با موضوع بازگشایی مدارس و استقبال از مهر در محوطه ایستگاه‌ها، ایمن‌سازی فضای ایستگاه و جلوگیری از نزدیک شدن دانش‌آموزان به محدوده ریل قطار از طریق استقرار عوامل اجرایی نیز با آغاز سال تحصیلی جدید انجام می‌شود.

 

نباید از موضوع ترافیک غافل شد

سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شروع سال تحصیلی به «ایران» گفت: مدیریت شهری از ادوار گذشته در خصوص استقبال از ماه مهر برنامه‌های مختلفی داشته است که مصوبه‌ای نیز شورای اسلامی شهر تهران به عنوان مهر قلم تصویب کرده و امسال نیز این برنامه‌ها در ابعاد مختلف پیگیری و اجرا می‌شود و دبیرخانه آن در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مستقر و متولی آن، این معاونت است.
او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در خصوص شهر تهران با شروع سال تحصیلی وجود دارد، بحث ترافیک است که طبیعتاً به دلیل حضور دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید این موضوع تشدید و به بار ترافیکی شهر تهران افزوده می‌شود. علاوه بر این نیز بحث تغییر ساعت کاری که از ۱۵ شهریور صورت گرفته مطرح است و تردد کارمندان و کارکنان بخش‌های دولتی و خصوصی، ترافیک را افزایش می‌دهد.
 رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری در خصوص این موضوع باید با همکاری پلیس راهور با شناسایی گلوگاه‌های ترافیکی و روان‌سازی ترافیک اقدامات پیشگیرانه‌ای داشته باشد تا شهروندان کمتر در ترافیک معطل بمانند. افزایش ترافیک علاوه بر خسارت مالی و ایجاد آلودگی در سطح شهر بر سلامت جسمی و روحی شهروندان نیز تأثیر‌گذار است و نباید از این موضوع غافل شد. او ادامه داد: استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی یکی از راه‌های کاهش ترافیک است. مدیریت شهری به همین منظور طرح‌های تشویقی در نظر گرفته است تا شهروندان از حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو بیشتر استفاده کنند. انتظار می‌رود شهروندان نیز در این زمینه با مدیریت شهری همراهی و همکاری لازم جهت کاهش ترافیک را داشته باشند و تردد نکردن با خودروهای تک‌سرنشین را لحاظ کرده و از حمل‌و‌نقل عمومی استفاده کنند. نجفی در ادامه اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص دانش‌آموزان استثنایی نیز بندی وجود دارد که بر اساس آن شهرداری باید نسبت به تأمین سرویس رایگان برای این دسته اقدام کند.
عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: نظافت معابر اطراف مدارس، شست‌وشوی مخازن زباله داخل مراکز آموزشی و بازسازی بوستان‌های اطراف مدارس باید توسط شهرداری انجام گیرد. البته برخی از آنها هر سال در آستانه ماه مهر و شروع سال تحصیلی صورت می‌گیرد. با این همه مدیریت شهری علاوه بر این مورد باید برنامه‌ها و اقدامات فرهنگی و عمرانی را نیز مدنظر قرار دهد.
سوده نجفی گفت: امیدواریم که اقدامات مدیریت شهری در خصوص استقبال از ماه مهر درخور و شأن شهروندان و بویژه دانش‌آموزان و دانشجویان و اساتید گرانقدر باشد تا محیط خوبی برای کسب علم و دانش برای آنها فراهم شود. دانش‌آموزان و دانشجویان امروز، امید فردای ایران عزیز هستند و آینده متعلق به آنهاست.

 

خبرنگار: مهسا قوی‌قلب


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه