ضرب‌الاجل برای بانک‌ها مشخص شد

ثبت‌نام شبانه‌روزی متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری

اقتصاد

76258
ثبت‌نام شبانه‌روزی متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری

رئیس کل بانک مرکزی: در مجموع باید ۲۰۰ هزار میلیارد براساس قانون برای سرفصل تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت شود ولی برنامه‌ریزی ما برای پرداخت این تسهیلات فراتر از ۲۰۰ همت پیش‌بینی شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی روز گذشته از اصلاح فرآیند ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند‌آوری خبر داد. محمد شیریجیان گفت: با تمهیدات و تدابیر اتخاذ شده در بانک مرکزی و در راستای کاهش صف متقاضیان تسهیلات مربوطه در سامانه، بزودی امکان ثبت‌نام اولیه متقاضیان در تمامی ساعات شبانه‌روز در سامانه ازدواج و فرزندآوری فراهم می‌شود.
پس از اظهارات وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای انجام وفاق در تسریع پرداخت وام ازدواج  روز گذشته با اعلام خبر معاون سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی پیش بینی می‌شود  روندی جدید در رونق پرداخت تسهیلات برای منتظران وام ازدواج به وجود آید.

نیاز به بودجه 800 هزار میلیاردی
پیش‌بینی تخصیص 200 همت تسهیلات برای پرداخت وام فرزندآوری و ازدواج یکی از گام‌های بلند بازارپول و نظام بانکی در سال‌جاری برای گشودن قفل تسهیلات تکلیفی است. این درحالی است که به گفته رئیس بانک مرکزی برای برچیده شدن صف وام ازدواج و فرزندآوری به بودجه 800 هزارمیلیارد تومانی برای 355 هزار متقاضی نیاز است.

اولتیماتوم به بانک‌ها
عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در اولین روزهای سکانداری وزارت اقتصاد از صف 300 هزار نفری وام ازدواج پشت در بانک‌ها سخن گفت و درعین حال از روش دیگری برای پرداخت وام ازدواج یعنی به صورت غیرنقدی نیز خبر داد. همتی در یک یادداشت تلگرامی به بانک‌ها هشدار داد؛ تأکید می‌کنم بانک‌ها موظف به تسریع در تکلیف قانونی پرداخت وام ازدواج هستند و در شرایط و مقررات پرداخت وام ازدواج هیچ تغییری ایجاد نشده است.

آزاد‌سازی 50 هزارمیلیاردی
فردای روزی که وزیر اقتصاد بر تسهیل در پرداخت وام ازدواج تأکید داشت، مهدی صحابی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در خبری اعلام کرد که براساس مصوبه هیأت عامل بانک مرکزی، مقرر شد ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار جدید از محل آزادسازی سپرده‌های قانونی بانک‌ها به رقم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری سال‌جاری تخصیص داده شود.
100 همت عملیاتی شد
این مسائل در حالی مطرح است که اواسط هفته جاری محمد رضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی از پرداخت 100 همتی تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از ابتدای سال تا ۲۵ شهریورماه خبر داد و گفت: برنامه بانک مرکزی تأمین منابع لازم برای پرداخت بیشتر از 200 همت تسهیلات تکلیفی پیش‌بینی شده است و بزودی روش‌های پرداخت دیگری برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پس از نهایی شدن اجرایی می‌شود.
رئیس‌کل بانک مرکزی پس ازجلسه همفکری با کمیسیون اصل نود مجلس در جهت تسهیل و تسریع در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری طی هفته جاری در خصوص عملکرد شبکه بانکی در اجرای تسهیلات تکلیفی افزود: مجموع وام ازدواج و فرزندآوری که تاکنون توسط شبکه بانکی به متقاضیان پرداخت شده است بالغ بر100 همت است که 81 همت آن مربوط به وام ازدواج و 19 همت مربوط به وام فرزندآوری است.
راهبردی برای تسهیل پرداخت
فرزین با اشاره به تکالیف قانونی پرداخت این تسهیلات تصریح کرد: شبکه بانکی در مجموع باید 200 میلیارد براساس قانون برای سرفصل تسهیلات ازدواج و فرزندآوری پرداخت کند ولی برنامه‌ریزی ما پرداخت این تسهیلات فراتر از 200 همت پیش‌بینی شده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: براساس توافقاتی که با کمیسیون اصل نود مجلس انجام دادیم مقرر شد که مبالغی نیز از روش‌های دیگر برای متقاضیان پرداخت شود و پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی لازم انجام می‌شود. براین اساس به طور یقین با تصمیم‌های اتخاذ شده، ثبت‌نام وام ازدواج و فرزندآوری در سامانه مربوطه تسهیل می‌شود.

ضرورت بازگشایی سامانه
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس هم به «ایران» در خصوص جزئیات جلسه مشترک این کمیسیون با بانک مرکزی گفت: قرار است در جلسات متناوب و متوالی با بانک مرکزی در خصوص منابع 200 همتی توافقات لازم انجام شود.
علی کشوری در خصوص محورهای اصلی جلسه مشترک با رئیس کل بانک مرکزی و کمیسیون اصل 90 مجلس تصریح کرد: گشایش سامانه تسهیلات بانک مرکزی به‌عنوان دغدغه اصلی مردم برای ثبت‌نام وام ازدواج مورد تأکید قرار گرفت. همچنین بانک مرکزی مکلف شد تا از منابع و مصارف قرض‌الحسنه تکلیفی وغیرتکلیفی خود گزارشی به کمیسیون اصل نود ارائه دهد. البته در این روند سهم هر بانک بر اساس منابع موجود در راستای اعطای این تسهیلات نیز باید مشخص شود. به گفته سخنگوی کمیسیون اصل 90 در نشست مشترک این کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی برای گشودن گره اعطای تسهیلات تکلیفی، مهلت یک هفته‌ای به بانک‌ها برای تسهیل در روند پرداخت وام ازدواج داده شد.

 

برش

رشد بیش از 114 درصدی و مکلف شدن ۷ بانک
محمد شیریجیان معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی در تشریح اقدامات بانک مرکزی به منظور تسهیل در اعطای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری از طریق شبکه بانکی تصریح کرد: با تدابیر اتخاذ شده، مشخصات متقاضی ذخیره می‌شود و پس از کلیه استعلام‌های لازم از سامانه‌های مربوطه از جمله شاهکار، ثبت احوال و درصورت نبودن بانک عامل دارای اعتبار در زمان ثبت‌نام، در سامانه یک بانک به صورت ذخیره انتخاب می‌شود و متقاضی در فهرست ذخیره بانک عامل در این بانک قرار می‌گیرد. به این ترتیب تقاضای متقاضی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دست اقدام و بررسی قرار گرفته و به محض نهایی شدن، مراتب از سوی این بانک به متقاضی اطلاع‌رسانی می‌شود.
وی تصریح کرد: علاوه براین، بانک مرکزی در راستای حمایت از متقاضیان تسهیلات ازدواج و فرزندآوری و تسهیل‌گری در فرآیند ثبت‌نام و اخذ تسهیلات مزبور، از مردادماه امسال بانک‌های قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت را نیز در زمره بانک‌های‌ عامل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری قرار داد و سهمیه تسهیلات ازدواج و فرزندآوری برای این بانک‌ها تعیین شد. شیریجیان خاطرنشان کرد: در همین راستا به منظور تسریع و تسهیل در پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری به منظور پرداخت زودتر از موعد سهمیه ماه‌های شهریور و مهر بانک‌های عامل به متقاضیان در صف پرداخت تسهیلات مزبور، جلسه‌ای با مدیران عامل شبکه بانکی برگزار شد و با این بانک‌ها توافق شد که در این زمینه همکاری داشته باشند. وی افزود: آزادسازی مبلغ ۵۰۰ هزار میلیارد ریال از سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی به منظور تسریع در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزندآوری و کاهش تعداد متقاضیان در صف این تسهیلات از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است که این منابع باید حداکثر طی مدت سه ماه توسط ۷ بانک‌ عامل منتخب صادرات ایران، رفاه کارگران، ملی ایران، تجارت، سپه، پست بانک ایران و ملت برای اعطای حداقل ۱۵۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج و ۱۰۰ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری به‌کار گرفته شود.
معاون سیاستگذاری پولی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای قوانین بودجه امسال کل کشور و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از ابتدای سال‌جاری تا تاریخ ۲۶ شهریوربالغ بر ۸۱۶ هزار میلیارد ریال شامل ۲۴۵ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان اعطا شده که در مقایسه با مبلغ ۷۱۴ هزارمیلیارد ریال سهمیه تکلیفی بابت این تسهیلات تا تاریخ مزبور، عملکرد بیش از ۱۱۴ درصدی را از سوی شبکه بانکی شاهد هستیم.

خبرنگار: سارا مرادخانی


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد