سامانه ارزیابی و رتبه‌بندی در «رصتا» رونمایی شد/ صادقی: این سامانه‌ جلوی خطای کاریکاتوری را می‌گیرد

فرهنگ

76300
سامانه ارزیابی و رتبه‌بندی در «رصتا» رونمایی شد/ صادقی: این سامانه‌ جلوی خطای کاریکاتوری را می‌گیرد

سامانه ارزیابی و رتبه‌بندی ساترا در سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران رونمایی شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، جعفر صادقی متولی سامانه و مدیر ارزیابی و رتبه‌بندی ساترا، پس از رونمایی سامانه ارزیابی و رتبه‌بندی در نمایشگاه «رصتا»، اظهار داشت: هر نهاد تنظیم‌گری که ساترا از آن مستثنا نیست برای اعمال رفتارهای تنظیم‌گرانه‌اش چه به صورت رفتارهای حمایتی و تسهیل‌گرانه در خط سبز و چه رفتارهای نظارتی و هدایتی در حوزه خطوط قرمز نیازمند شناخت کافی و ترسیمی جامع از حوزه قلمرو تنظیم‌گری‌اش و تنظیم‌شونده‌ها دارد.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف، رسانه‌ها از ابعاد و جهات مختلف باید بررسی شوند تا ما به یک تصویر روشن از این رسانه‌ها روبه‌رو شویم و دچار خطای کاریکاتوری از رسانه‌ها نشویم. ما برای اینکه بتوانیم این سکوها را به صورت جامع و کامل ارزیابی کنیم، نیازمند یک نظام ارزیابی رتبه‌بندی هستیم.

صادقی خاطرنشان کرد: در بخش فرایندی شامل طراحی سازمان سنجه‌ها بایستی بتوانیم نقشه راهی برای ارزیابی داشته باشیم. ما حول سه محور مرکزی یا سازه مفهومی تعامل همکاری با ساترا، رعایت قوانین مقررات کیفیت فنی و زیرساخت این سه مولفه مرکزی، اقدام به طراحی سازمان سنجه‌هایمان کردیم که هر کدام از این معیارهای خودش و معیارها به شاخص‌ها و در نهایتاً به سنجه‌های قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌شود.

متولی سامانه و مدیر ارزیابی و رتبه‌بندی ساترا تأکید کرد: ما در حوزه مؤلفه کیفیت فنی و زیرساخت، وجود زیرساخت نظارت والدینی، رده‌بندی، جستجوی پیشرفته و قابلیت‌های سهولت کاربری در حوزه رعایت و قوانین و مقررات، اصلاح تخلف، اخذ مجوزهای تولید انتشار، رعایت ملاحظات محتوایی ساترا در حوزه تعامل همکاری با ساترا، دسترسی به داده‌های سکو، شرکت در پویش و جشنواره‌های ساترا، انجام مسئولیت‌های اجتماعی، اشتراک‌های غیرانتفاعی و موارد دیگری که در مجموع این نظام سنجه ما را شامل می‌شود. در حوزه داوری هم به صورت دوره‌ای توسط کارگروه‌ها و بخش‌های تخصصی ساترا در حال انجام است که به صورت ماهیانه، فصلی و سالیانه بر اساس ماهیت سنجش در خدمت اتفاق می‌افتد.

صادقی افزود: در بخش نظام ارزیابی اقدام به طراحی سامانه ارزیابی و رتبه‌بندی کردیم؛ ویژگی این سامانه شفافیت، در دسترس قرار دادن اطلاعات برای سکوها و مرجع‌بخشی ساتراست. توانایی اتصال و تبادل داده با رسانه‌های مختلف و همچنین سامانه پایش مردمی (ساپرا) می‌تواند نظارت مردمی را در این حوزه دخیل کند.

مدیر ارزیابی و رتبه‌بندی ساترا به ویژگی دیگر این سامانه اشاره کرد و گفت: ویژگی دیگر کارکردهای این سامانه، ایجاد بازخورد مستمر برای سکوها، توانایی کمک به تسهیل‌گری و تصمیمات مدیریتی در لایه مدیریتی سکوهاست که به تنظیم‌گری و تعیین وضعیت سکوها نسبت به رقبا و اصلاح وضعیت خود کمک می‌کتد. به عبارتی دیگر، ما با یک فرایند هدایت شده، رقابتی و برابر روبه‌رو هستیم و این در لایه نهاد تنظیم‌گر به ایجاد تصمیم مناسب چه جهت هدایت و چه جهت تسهیل‌گری یاری می‌رساند. این سامانه بیشتر از آن که یک سامانه مدیریت اطلاعات باشد، یک سامانه پشتیبانی و تصمیم‌گیر است.

سومین نمایشگاه ملی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۲۶ تا ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران در حال برگزاری است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ