وزرای دادگستری ایران و روسیه در حاشیه نشست بریکس دیدار کردند

بین‌الملل

76342
وزرای  دادگستری ایران و روسیه در حاشیه نشست بریکس دیدار کردند

امین حسین رحیمی، وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست وزرای دادگستری بریکس در شهر مسکو با کنستانتین چویچنکو، وزیر دادگستری فدراسیون روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران آنلاین، رحیمی در این دیدار با اشاره به افزایش جایگاه و نفوذ بریکس در سطح جهان گفت: توان بازیگری مجموعه بریکس در عرصه بین المللی با توجه به ورود اعضای جدید متفاوت شده و می‌تواند به جریان چندجانبه گرایی در قلمرو بین الملل شتاب بیشتری بدهد.

وزیر دادگستری، تحکیم همکاری‌های حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را بستر ساز توسعه روابط دو کشور در سایر حوزه.های تعامل فی‌مابین به خصوص در زمینه همکاری‌های اقتصادی دانست.

چویچنکو، وزیر دادگستری روسیه اولین گردهمایی وزرای دادگستری عضو بریکس را گامی بسوی عدالت قضایی در سطح بین الملی توصیف کرد.. وی با اشاره به روند پویای همکاری های حقوقی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر ادامه رایزنی‌ها برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت های موجود تاکید کرد.

وزیر دادگستری که روز سه شنبه با هدف شرکت در اجلاس وزرای دادگستری کشورهای عضو گروه بریکس به مسکو سفر کرده است، شامگاه چهارشنبه در سخنانی در این اجلاس از تحریم‌های یکجانبه به عنوان اقدامات غیرقانونی و نامشروع یاد کرد و اقدامات عملی گروه بریکس برای مقابله با این رویکرد غرب را خواستار شد.

رحیمی در حاشیه این اجلاس همچنین با «خانم تمبی فومله سیملانه» وزیر دادگستری و توسعه قانون اساسی آفریقای جنوبی و نیز «عبدالله بن سلطان بی عواد النعیمی» وزیر دادگستری امارات متحده عربی دیدار و درباره راههای توسعه همکاری‌ها در حوزه قضایی و حقوقی مذاکره کرد.

در نشست وزرای دادگستری کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو، مقام های شرکت کننده از جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر و امارات متحده عربی به صورت حضوری در این اجلاس سخنرانی کردند. همچنین وزیران دادگستری کشورهای چین و هند نیز به صورت برخط به طرح دیدگاه های خود پرداختند. 

درباره گروه بریکس

اصطلاح اختصاری BRIC (بریک) – متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین - در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط یک تحلیلگر غربی مطرح شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که این چهار کشور جهت اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد؛ در واقع، این تحلیلگر غربی، ایجاد گروه بریکس را پیش بینی کرد."

این عبارات بخشی از سخنان یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه درباره تاریخچه بریکس در یک مصاحبه است. بنا بر روایت این مقام روس، پنج سال بعد - در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.

در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند و با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.

در اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، سیریل رامافوزا رئیس جمهور این کشور اعلام کرد که اعضای این گروه (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) تصمیم گرفته اند از آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات برای عضویت کامل بریکس دعوت کنند.

رئیس‌جمهوری جدید آرژانتین پس از آن اعلام کرد که کشورش به این گروه نمی‌پیوندد. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست گروه بریکس را برعهده دارد، در پاسخ به پرسشی در این باره گفت: ما دعوت از آرژانتین را لغو نمی کنیم، این دعوت باقی می ماند. خواهیم دید که توسعه بیشتر بریکس چگونه پیش می رود و همکاران آرژانتینی ما درباره این موضوع چه نتیجه گیری خواهند کرد.

کشور روسیه به عنوان رئیس دوره ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچوب برنامه ریزی کرده است. مهمترین رویداد، اجلاس سران گروه بریکس است که اول تا سوم آبان ۱۴۰۳ در کازان روسیه برگزار می‌شود.

در میان اعضای جدید، مشارکت عربستان سعودی در رویدادهای بریکس کمرنگ بوده است. به گفته کنستانتین کاساچف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه، ریاض همچنان در حال بررسی مشارکت در گروه بریکس است.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل