تاکید نخست‌وزیر عراق بر همگانی بودن جلوگیری از حملات اسرائیل

بین‌الملل

76816
تاکید نخست‌وزیر عراق بر همگانی بودن جلوگیری از حملات اسرائیل

نخست‌وزیر عراق در سخنانی در جریان نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متوقف کردن حملات و تخلفاتی را که توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین و منطقه صورت می‌گیرد، مسئولیت همگان دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایران آنلاین، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در سخنرانی خود اظهار داشت: هفتاد و نهمین دوره اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در بحبوحه شرایط خطرناکی که منطقه خاورمیانه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، برگزار می‌شود و در چنین شرایطی، نظام جهانی بین‌الملل با آزمون دشواری روبروست که موجودیت آن را تهدید می‌کند و آن را از دستیابی به اهداف مورد نظر از جمله حفظ امنیت و ثبات بین‌المللی و حقوق بشر، عاجز ساخته است.

وی گفت: متوقف کردن تجاوزاتی که در فلسطین و منطقه رخ می‌دهد، یک مسئولیت همگانی و در درجه نخست مسئولیت شورای امنیت است که در رسیدن به مهم‌ترین اهداف خود یعنی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ناکام مانده است.

السودانی اضافه کرد: در فلسطین اشغالی، امروز با مردمی روبرو هستیم که به دست یک نیروی نظامی اشغالگر هدف حمله قرار می‌گیرند و میلیون‌ها انسان بی‌دفاع را آواره می‌کند و هزاران نفر را به قتل می‌رساند و در حالی که مسئولان این رژیم اشغالگر به طور علنی از گرسنگی و قحطی و کشتار جمعی این ملت و استفاده از سلاح هسته‌ای برای از بین بردن آن‌ها صحبت می‌کنند، هیچ اعتراض و اقدام بازدارنده‌ای صورت نمی‌گیرد و جامعه بین‌المللی یا هیچ یک از اعضای آن به مسئولیت خود برای حمایت از آنها مطابق با قوانین بین‌المللی پایبندی نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: ملت فلسطین با وجود عجز و ناتوانی شرم‌آور جهان، از حق زندگی شرافتمندانه به مانند سایر مردم دیگر کشورها محروم هستند و همین موضوع باعث شده است جنایتکاران با حمایت‌های آنها و اطمینان از اینکه از مجازات مصون هستند، به گسترش درگیری‌ها و حمله به دیگران ادامه دهند.

السودانی با اشاره به تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان نیز افزود: رژیم اشغالگر، در ادامه پیشبرد اقدامات افراط گرایانه خود، از قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت به عنوان بهانه‌ای برای تجاوز به لبنان سوء استفاده می‌کند و برخی از بندهای این قطعنامه را به شکل گزینشی انتخاب می‌کند در حالیکه دیگر قطعنامه‌های متعدد و اصول روشن قوانین بین‌المللی صادره توسط شورای امنیت را نادیده می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۲۵۲ و ۲۶۵ و۲۹۷ این شورا اشاره کرد.

وی همچنین تاکید کرد: تحرکات اخیر رژیم اشغالگر با هدف تهدید ثبات کشورهای منطقه و شعله ور کردن یک جنگ گسترده منطقه‌ای صورت می‌گیرد و عراق به عنوان یکی از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد امیدوار است که این نهاد به اهدافی که برای آن تاسیس شده است از جمله استقرار و حفظ صلح و امنیت جامه عمل بپوشاند و جهان را از خطرات جنگ‌ها و مصیبت‌هایی که تاریخ بارها چشیده است، به دور نگه دارد. پس اجازه بدهید ما ناامیدی خود را از ناکامی شورای امنیت و نظام بین‌المللی در انجام وظایف خود ابراز کنیم.

هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بعد از ظهر سه‌شنبه رسما در نیویورک آغاز بکار کرد و با حضور سران جهان در حال برگزاری است.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار بین‌الملل