در اجلاس MEPC ۸۲ مطرح شد؛

پاسخ قاطع ایران به اتهامات بی‌اساس آمریکا درباره دریای سرخ

اقتصاد

77405
پاسخ قاطع ایران به اتهامات بی‌اساس آمریکا درباره دریای سرخ

نماینده ایران در اجلاس کمیته اصلی محافظت از محیط زیست دریایی (MEPC ۸۲) تاکید کرد: ایران به همه تعهدات خود پایبند است اما آمریکا با حمایت خود از رژیم صهیونیستی موجب ایجاد ناامنی در منطقه از جمله دریای سرخ شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، هشتاد و دومین اجلاس کمیته اصلی محافظت از محیط زیست دریایی MEPC از ۹ تا ۱۳ مهرماه در مقر سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) برگزار شد.

در این اجلاس، "پوریا کولیوند" معاون نماینده دائم و "مهاجر" جانشین نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران به صورت حضوری شرکت کردند.

وضعیت دریای سرخ در ذیل دستور کار شماره ۲ این اجلاس مطرح شد. در این دستور کار تعداد معدودی از کشورها با رهبری آمریکا اتهامات بی اساسی را علیه ایران طرح کردند که با پاسخ نماینده ایران مواجه شد.

هیات ایرانی تاکید کرد که ایران به همه تعهدات خود پایبند است، اما آمریکا با حمایت خود از رژیم صهیونیستی موجب ایجاد ناامنی در منطقه از جمله در دریای سرخ شده است.

قرائت بیانیه اعتراضی ایران در خصوص عدم پایبندی انگلیس به موافقت‌نامه مقر «آیمو»

برپایه این گزارش، بیانیه اعتراضی جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم پایبندی کشور انگلیس به موافقت‌نامه مقر مربوط به صدور به‌موقع ویزا برای هیات ایرانی در هشتاد و دومین اجلاس کمیته اصلی محافظت از محیط زیست دریایی MEPC قرائت شد و دبیرکل سازمان «آیمو» نیز در پاسخ اعلام کرد که در حال پیگیری و تعامل نزدیک برای حل این موضوع هستند.

بنا بر این گزارش، با وجود پیگیری‌های مکرر و وعده‌های مساعد، ویزای تیم ایرانی صادر نشد و همکاران سازمان بنادر ودریانوردی مجبور شدند به صورت مجازی در این جلسه حضور یابند و در این راستا، بیانیه اعتراضی جمهوری اسلامی ایران در خصوص عدم پایبندی کشور انگلیس به موافقت‌نامه مقر مربوط به صدور به‌موقع ویزا قرائت شد و دبیرکل سازمان نیز در پاسخ اعلام کرد که در حال پیگیری و تعامل نزدیک برای حل این موضوع هستند.


همچنین پوریا کولیوند نماینده مستقر سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی در آیمو، اهم موارد مهم مطروحه در این جلسه را مقابله با تغییرات آب و هوایی، بررسی راهکارهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها، بهره‌وری انرژی کشتی‌ها، اهمیت افزایش کارایی مصرف انرژی، مدیریت آب توازن، بهینه‌سازی استفاده از آب توازن در کشتی‌ها، رسیدگی به زباله‌های دریایی، یافتن راهکارهای مؤثر برای مدیریت زباله‌ها، تعیین مناطق جدید کنترل انتشار آلودگی: شناسایی مناطق حساس و نیازمند کنترل بیشتر.

پیشگیری از آلودگی هوا: اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش آلودگی هوا، کاهش سر و صدای تابش شده زیر آب: بررسی تأثیرات منفی سر و صداهای زیرآبی ناشی از حمل و نقل تجاری و بازیافت کشتی: توسعه برنامه‌های بازیافت و مدیریت پایدار کشتی‌ها عنوان کرد.

کولیوند همچنین، تشکیل گروه چندجانبه FAL-LEG-MEPC-MSC برای بررسی موضوع گواهینامه‌های الکترونیکی، ایجاد گروهی برای تدوین راهبرد جامع دیجیتالی شدن دریانوردی با محوریت کمیته FAL، تشکیل هفت گروه فنی برای اصلاح کنوانسیون، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، آب توازن، آلودگی هوا و کارایی انرژی، زباله‌های پلاستیکی در دریا، کاهش سر و صدای زیرآبی و ایجاد مناطق بسیار حساس برای اجلاس بعدی و تصمیم برای برگزاری دوره یک روزه در خصوص امنیت غذایی در ماه فوریه ۲۰۲۵ را مهمترین مصوبات مهم این کمیته اعلام کرد.

کولیوند با بیام اینکه در این اجلاس، آقای هانری کانوی از لیبریا و آقای هانکیانگ تان از سنگاپور مجدداً به عنوان رئیس و نایب رئیس کمیته برای سال ۲۰۲۵ انتخاب شدند، خاطر نشان‌کرد: اجلاس بعدی کمیته MEPC نیز در تاریخ ۷ تا ۱۱ آپریل ۲۰۲۵ (۱۸ تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۴) برگزار خواهد شد.

نماینده مستقر سازمان بنادر و دریانوردی و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی در آیمو، نتایج مهم اجلاس MEPC ۸۲ را نیز به این شرح اعلام کرد: تصویب اصلاحات به ضمیمه ۶ کنوانسیون مارپل برای ایجاد اثرگذاری بر مناطق کنترل آلودگی دریایی (ECA) در قطب شمال کانادا و دریای نروژ برای SOx و NOx (انتظار می‌رود از ۱ مارس ۲۰۲۶ به اجرا درآید).

- پیشرفت و بهبود متن مقررات در خصوص اقدامات میان‌مدت گازهای گلخانه‌ای و برنامه‌ریزی برای برگزاری یک گروه کاری بین‌اجلاسی دیگر در فوریه ۲۰۲۵.

- توافق بر برگزاری یک گروه کاری بین‌اجلاسی در مورد آلودگی هوا و کارایی انرژی به منظور پیشبرد بازنگری معیار شدت کربن(CII) با تاریخ پیش‌بینی شده برای پایان مارس ۲۰۲۵، در هفته قبل از MEPC ۸۳.

- تصویب اصلاحات در ضمیمه شش کنوانسیون مارپل و کد فنی NOx ۲۰۰۸ در خصوص استفاده از پروفایل‌های عملیاتی چندگانه موتور (انتظار می‌رود از بهار ۲۰۲۷ به اجرا درآید).

- تصویب اصلاحات در BWM.۲/Circ.۸۰/Rev.۱ در مورد راهنمایی‌های سال ۲۰۲۴ درباره ثبت و گزارش‌گیری آب‌ توازن.

- تصویب HKSRC.۲/Circ.۱ در مورد راهنمایی موقت برای اجرای کنوانسیون‌های هنگ کنگ و بازل در خصوص حرکت فرامرزی کشتی‌هایی که برای بازیافت در نظر گرفته شده‌اند.

- تصویب قطعنامه MEPC.۳۹۶(۸۲) برای تعیین جزایر نوسا پندیدا و جزایر گلی مترا در تنگه لومبوک به عنوان یک منطقه دریایی به‌خصوص حساس.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد