فوق متخصص ریه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» هشدار داد؛

همه چیز درباره مضرات سیگار الکترونیکی

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

77441
همه چیز درباره مضرات سیگار الکترونیکی

دکتر حمید سهراب پور گفت: با استنشاق سیگار الکترونیکی دودی حاوی مواد شیمیایی وارد ریه شده و قطعا واکنش‌هایی را در سیستم تنفسی فرد ایجاد می‌کند.

دکتر حمید سهراب پور متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص بیماری‌های ریوی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره اینکه استفاده از سیگار الکترونیکی می‌تواند موجب آسیب‌های جدی به ریه شود، اظهار کرد: متاسفانه تبلیغاتی درباره این سیگارها می‌شود که بی ضرر هستند و آسیب نمی‌رسانند، اما چنین حرفی صحت ندارد. هر دودی که وارد ریه می‌شود، مضر است. حتی دودهایی که فکر نمی‌کنیم مضر باشند مثل دود اسفند.

وی ادامه داد: سیگارهای الکترونیکی همانند همه سیگارها دارای مواد شیمیایی است. ممکن است نیکوتین به کار رفته در آن همانند فرم نیکوتین به کار رفته در سیگار نباشد اما همه مواد شیمیایی سیگار را دارد. همچنین در این نوع از سیگار مواد خوشبو کننده هم استفاده می‌شود که بسیار مضر هستند و برخی از این مواد هم حتی سرطان‌ زا می‌شوند.

فوق تخصص بیماری‌های ریوی درباره ترک دخانیات با سیگار الکترونیکی بیان کرد: فردی که می‌خواهد سیگار را ترک کند نباید این ذهنیت را داشته باشد که سیگار الکترونیکی بی خطرتر است و آن را جایگزین دود سیگار کند. ضرر سیگار الکترونیکی اگر از دخانیات دیگر بیشتر نباشد کمتر هم نیست. این سیگارها چون مانند سیگارهای معمولی بوی زیادی ندارند مصرف آن‌ها راحت‌تر است و همیشه هم در دسترس هستند. مصرف سیگارهای الکترونیکی منجر می‌شود که فرد مقدار زیادتری از دود را به همراه مواد شیمیایی وارد ریه‌اش کند، بنابراین به هیچ وجه مصرف سیگار الکترونیکی توصیه نمی‌شود، اصلا بی ضرر نخواهند بود و برای ترک اعتیاد هم کمکی نمی‌کنند.

دکتر سهراب پور خاطر نشان کرد: با استنشاق سیگار الکترونیکی دودی حاوی مواد شیمیایی وارد ریه شده و قطعا واکنش‌هایی را در سیستم تنفسی فرد ایجاد می‌کند و عوارض آن گریبانگیر فرد خواهد شد. هیچ نوع دودی بی ضرر نیست و آسیب رسان است.

متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به اینکه ریه برای هوای پاک آفریده شده است، عنوان کرد: متاسفانه هوای پاک در پایتخت و بسیاری از کلان‌شهرها نداریم. با این اوصاف عاقلانه نیست که با اختیار خودمان مواد مضر و شیمیایی را توسط هر نوع سیگار و دخانیاتی وارد ریه کنیم.

وی با بیان اینکه همه سیگارها ضرر دارند، اظهار کرد: اخیرا سیگارهای نازکی مد شده است که با طعم‌های مختلفی هم عرضه می‌شوند. برخی معتقد هستند که مصرف این نوع از سیگار تفریحی است و ضرری ندارد اما دود آن وارد ریه می‌شود و آسیب می‌رساند. این سیگارها هم حاوی مواد شیمیایی هستند و هیچ فرقی با دیگر سیگارها ندارند.

دکتر سهراب پور توضیح داد: دود ناشی از آشپزی و دود کردن اسفند هم برای ریه ضرر دارد، چه برسد که برسد که فردی مواد شیمیایی را به ریه خود وارد کند. ثابت شده است که یکی از عواملی که باعث آلوده شدن هوای منزل می‌شود اجاق گاز است که اگر با دود همراه شود و سوختگی غذا اتفاق بیفتد ضرر آن بیشتر هم می‌شود.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه