کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

حضرت معصومه (س)؛ تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی

بهار خسروی

بهار خسروی

فرهنگ

77934
حضرت معصومه (س)؛ تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی

حجت‌الاسلام فاطمی نسب گفت: نمود عینی تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی را در حضرت معصومه (س) می‌توانیم ببینیم، چرا که حضرت به عنوان یک زن کنشگر در عرصه سیاسی خفقان‌زده برای دفاع از کیان اسلام و ولایت علی ابن موسی الرضا (ع) تلاش کردند.

حجت‌الاسلام روح اله فاطمی نسب، کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه و حوزه در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار فرهنگی ایران آنلاین درباره خصلت‌ها و ویژگی‌های حضرت معصومه (س) گفت: ولادت حضرت معصومه (س) توسط امام صادق (ع) پیشگویی شده بود. تولد خیلی از بزرگان هم پیش از تولد پیشگویی شده بود. حضرت ختم مرتبت به جابر ابن عبدالله انصاری می‌گویند که «تو زنده خواهی ماند تا اینکه نوه من محمد ابن علی الباقر را ببینی، سلام من را به ایشان برسان.» پیشگویی تولد حضرت مهدی (عج) نیز در کتب و ادیان قدیم آمده است. در امام زادگان هم فقط حضرت معصومه (س) است که پیشگویی تولدشان داده شده است.

تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی

وی با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) همانند حضرت زینب (س) عالمه غیر معلمه هستند، ادامه داد: تعدادی از اهل خراسان برای دیدن امام کاظم (ع) به مدینه می‌آیند اما ایشان نبودند، حضرت معصومه (س) علت آمدن آن‌ها را جویا می‌شوند، می‌گویند برای پرسیدن احکام شرعی آمده‌ایم، حضرت معصومه (س) می‌گویند کاغذها را به من بدهید تا جواب سوالات را بدهم. موقع برگشت موسی ابن جعفر (ع) را می‌بینند و برای اینکه از جواب‌های حضرت معصومه (س) اطمینان خاطر پیدا کنند به امام کاظم (ع) پاسخ‌ها را نشان می‌دهند، حضرت وقتی جواب سوالات را می‌خوانند ۳ بار می‌گویند «فداها ابوها» یعنی پدرش به قربانش باد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: نمود عینی تجلی شخصیت زن با هویت اسلامی را در حضرت معصومه (س) می‌توانیم ببینیم، چرا که حضرت به عنوان یک زن کنشگر در عرصه سیاسی خفقان‌زده دوران هارونی برای ایفای نقش خود در دفاع از کیان اسلام و کیان ولایت علی ابن موسی الرضا (ع) تلاش کردند. ایشان سفرهای مختلفی را از مدینه به سمت مرو داشتند. علی رغم سختی‌ها و کژی‌هایی که حکومت آن دوران برای آن‌ها تدارک دیده بود اما ایشان گوشه‌ای بی تفاوت ننشستند و با رعایت همه شئونات یک زن و هویت اسلامی در عین حجاب و عفاف، اجتماعی بودن خودشان را در عرصه ظهور گذاشتند.

کرامت و شفاعت حضرت معصومه (س)

حجت‌الاسلام فاطمی نسب ادامه داد: خصوصیت دیگر حضرت معصومه (س) ولایت‌مداری است. وقتی در مدینه سکونت داشتند به قدری مریض احوال بودند که حتی نمی‌توانستند حرکت کنند، اما نامه محرمانه علی ابن موسی الرضا به قدری جدی و موثر بود که حضرت با همان حال بیمار تصمیم به حمایت از ولی زمان می‌گیرند و به سفر می‌روند و سفرشان هم به تعبیری سفری تبلیغی و در راستای جهاد تبیین بود. درباره محتویات نامه هیچکس اطلاعی پیدا نکرده و در تاریخ هم صحبتی به میان نیامده است.

این استاد دانشگاه و حوزه افزود: حضرت به عنوان بانوی کرامت مطرح هستند. بانوی کریمه‌ای که هرکسی را در حریم خود راه می‌دهد، بدون اینکه گزینشی در رفت و آمد مهمانان داشته باشند، لذا یکی از فضیلت‌های ایشان کرامت و شفاعت است که شامل حال همه زائران می‌شود.

مقام عصمت عملی

وی در خصوص مقام عصمت حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: علی رغم اینکه چهارده معصوم دارای عصمت هستند اما در این میان برخی همانند حضرت عباس (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت معصومه(س) مقام عصمت عملی دارند. در روایتی از حضرت علی بن موسی الرضا (ع) آمده است که «هرکسی خواهرم حضرت معصومه (س) را زیارت کند یعنی من را زیارت کرده است.»

حجت‌الاسلام فاطمی نسب با بیان اینکه ویژگی دیگر حضرت معصومه (س) محدثه بودن ایشان است، ادامه داد: در تاریخ اسلام بانوان محدثه متعددی از جمله حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت زینب (س) محدثه بوده‌اند. از حضرت معصومه (س) روایت فاطمیات، حدیث غدیر، حدیث منزلت، حدیث ثواب دوستی آل محمد و احادیث دیگری به ما رسیده است. 

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: گستردگی مقام شفاعت حضرت معصومه (س) به قدری است که امام صادق (ع) فرموده‌اند «همانا قم کوفه کوچک ما است و برای بهشت ۸ در است که ۳ در آن از سوی قم باز می‌شود. زنی در قم وفات می‌کند که از اولاد ماست و نامش فاطمه است و در روز قیمات با شفاعت او تمام شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند.» فاطمه معصومه (س) در فردای قیمات همه بهشتیان را شفاعت می‌کنند و به تعبیر علی ابن موسی الرضا (ع) دارای مقام منزلتی هستند که هیچکس نمی‌تواند آن را تفسیر کند.

شرافت دادن حضرت معصومه (س) به قم

وی با اشاره به اینکه فضیلت شهر قم و نگین این شهر گنبد بارگاه حضرت معصومه (س) است، ادامه داد: نکته دیگر شرافت دادن حضرت معصومه (س) به شهر قم است. در روایت ارزشمندی از امام صادق (ع) آمده که «خدا حرمی دارد و آن مکه است، پیغمبر حرمی دارد و آن مدینه است، امیرالمومنین حرمی دارد و آن شهر کوفه است و باقی ما اهل بیت هم حرمی داریم که آن قم است.»

این استاد دانشگاه و حوزه اظهار کرد: حضرت معصومه (س) در دوارن خفقان هارون الرشید و مامون الرشید می‌زیستند. در زمان سفر بی برگشت علی بن موسی الرضا (ع) به سمت مرو ایشان در مدینه مشغول تبلیغ و جهاد تبیین بودند. بعد از نامه محرمانه‌ای که از امام رضا (ع) به ایشان رسید برای جهاد تبلیغ و جهاد تبیین و نصرت امام زمان خود بار سفر را می‌بندند. در شهر ساوه مامونیان سد راه کاروان ایشان می‌شوند و برخی از برادران ایشان را به شهادت رسانده و حضرت معصومه (س) را مسموم می‌کنند و از ادامه راه باز می‌مانند.

وی ادامه داد: حضرت (س) به اهالی آن‌جا می‌گویند که در قم اهل بیت را دوست دارند، ما شعیان را داریم پس من را به قم ببرید. وقتی وارد قم می‌شوند تمام زنان قمی مهریه‌های خود را می‌بخشند و اجازه می‌خواهند که به استقبال دختر پیغمبر فاطمه معصومه (س) بروند. ایشان با استقبال بی نظیری وارد قم می‌شوند و در بیت‌النور ۱۷ روز اسکان یافته و مشغول عبادت شدند. در این مدت زنان برای عیادت و پرسیدن سوالات شرعی به حضور ایشان می‌آمدند. بعد از ۱۷ روز بر اثر سمی که در ساوه به ایشان خورانده بودند به شهادت می‌رسند و رحلت شهادت گونه‌ای دارند. به خاطر مقام عصمت عملی‌ای که دارند همانند حضرت عباس (ع) ایشان هم زیارت نامه‌ای از علی بن موسی الرضا (ع) دارند.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ