جعفری در گفت‌وگو با «ایران آنلاین»:

چرا خودروسازان محصول باکیفیت تولید نمی‌کنند؟ / لزوم کناره‌گیری دولت از صنعت خودرو

اقتصاد

77951
چرا خودروسازان محصول باکیفیت تولید نمی‌کنند؟ / لزوم کناره‌گیری دولت از صنعت خودرو

کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر خودروسازی به بخش خصوصی داده شود و دولت به جز نظارت هیچ دخل و تصرفی بر روی آن نداشته باشد وضعیت خودروسازان رو به پیشرفت خواهد رفت.

گروه اقتصادی ایران آنلاین: شرکت‌های بزرگ خودروسازی در ایران نظیر ایران‌خودرو و سایپا همواره از سوی مردم و کارشناسا مورد نقد هستند چرا که قرار می‌گیرند؛ چون نه تولیدشان به‌اندازه است و نه اینکه محصولات خود را با کیفیت مطلوبی به مشتریان عرضه می‌کنند، علاوه بر این هر روز با زیان گسترده آنها نیز روبرو هستیم.

عماد جعفری کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایران آنلاین با اشاره به ضعف عملکرد خودروسازان کشور اظهار کرد: چند مسئله مهم در مورد صنعت خودروسازی و خودروهایی که روز به روز از کیفیتشان کاسته می‌شود وجود دارد، اول اینکه قطعه‌سازها مدعی هستند که خودروسازان می‌خواهند که قطعات با قیمت ارزان‌تری تمام شود و ما هم به لحاظ کیفی مجبوریم که در مواد اولیه کم کاری کنیم و کیفیت قطعات را پایین بیاوریم از طرف دیگر خودروسازان عنوان می‌کنند که استانداردهای ایران را پاس می‌کنند، اما از همان روز اولی که مشتری خودرو را تحویل می‌گیرد نیاز به تعمیر پیدا می‌کند.

جعفری ادامه داد: واقعیت این است که تاییدیه نهایی یک قطعه را خودروساز می‌دهد یعنی اگر قطعه ساز، قطعه بی‌کیفیتی را با همان قیمتی که با او توافق شده تحویل خودروساز دهد، خودروساز می‌تواند قطعه ساز را از زنجیره تامین حذف کند، اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد بدان معناست که خودروساز سفارش چنین قطعه بی‌کیفیتی را داده است.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به خصوصی‌سازی در صنعت خودرو عنوان کرد: در زمینه خصوصی سازی صنعت خودرو یک نکته مهم وجود دارد و آن نظارت دولت بر این بخش است، ما در ایران این تجربه را داریم که اگر نظارت درستی وجود نداشته باشد، بخش خصوصی می‌تواند در بازار خودرو انحصار ایجاد کند.

وی تاکید کرد: اگر خودروسازی به بخش خصوصی داده شود و دولت به جز نظارت هیچ دخل و تصرفی بر روی آن نداشته باشد هم وضعیت خودروسازان رو به پیشرفت می‌رود و هم مردم نفس می‌کشند چرا که شرکت‌های خصوصی برای اینکه بقا پیدا کنند و سهمی از بازار داشته باشند امتیازات گوناگونی برای مشتریان خود در نظر می‌گیرند، مثلا امکان پرداخت اقساطی، ارائه خدمات پس از فروش جذاب و همچنین تلاش می‌کنند تا کیفیت ‌خودروهای خودرو بالا ببرند. به عنوان نمونه، شما برای خرابی‌های ایران خودرو سایپا فراخوان نمی‌بینید اما وقتی شرکت‌های خصوصی با مشکل مواجه می‌شوند زود فراخوان می‌دهند چون نمی‌خواهند مشتریان خود را فراری دهند برای اینکه رقابت در اینجا سنگین‌تر است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد