هنرمندان موسیقی ایران روی بوم کاووس صادقلو

فرهنگ

78198
هنرمندان موسیقی ایران روی بوم کاووس صادقلو

کاووس صادقلو از عکاسان پیشکسوت کشور، نمایشگاه عکسی از هنرمندان موسیقی را در گالری تابستان خانه هنرمندان در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، نمایشگاه قاب‌های آهنگین شامل عکس‌های از هنرمندان موسیقی کشور از ۱۹ مهر در گالری تابستان خانه هنرمندان دایر شده و تا ۲۷ مهرماه برقرار است، در این نمایشگاه ۴۱ اثر در اندازه‌های مختلف روی الیاف طبیعی(کامواس) هنرمندان موسیقی ایران را در قاب دوربین کاوس صادقلو به نمایش گذاشته شده است.

پرتره‌هایی برای ثبت در تاریخ ایران

کاووس صادقلو عکاس قدیمی که ۱۲ سال ریاست انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران را بر عهده داشت اظهار داشت: در این نمایشگاه ۴۱ اثر در سه اندازه (۵۵ در ۱۳۹، ۵۰ در ۷۵ و ۴۰ در ۶۰ سانتی‌متر) روی الیاف طبیعی کامواس بر روی بوم کشیده شده که یکی از متریال‌های امروزی مورد استفاده در نمایشگاه عکس جهان است که برای ارائه آثار هنری از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: این عکس ها از سال ۱۳۷۵ در قالب نگاتیو و دیجیتال تا سه هفته پیش گرفته شده است؛ پروژه‌ای که از همان موقع آغاز کردم و سراغ هنرمندان موسیقی رفته‌ام و تا پرتره‌های آنان را برای ثبت در تاریخ کشورم ثبت کنم.

صادقلو یادآوری کرد: در ۱۲ سالی که ریاست انجمن عکاسان مطبوعاتی را بر عهده داشتم، به خاطر مسئولیت‌هایی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و روزنامه ایران به عنوان سردبیر عکس داشتم، مقداری در عکاسی از هنرمندان موسیقی وقفه ایجاد کرد و بعد از این ماجرا ادامه پیدا کرد و امروز برای آشنایی بیشتر نسل امروزی با چهره هنرمندان موسیقی به نمایش گذاشته شد.

این عکاس پیشکسوت گفت: بخش نخست آثار عکسی که در اندازه ۵۰ در ۷۵ سانتی‌متر ارائه شده، در قالب کنسرت‌هایی است که در تهران و تالارهای مختلف برگزار شده است و بخش دوم هم پرتره‌های هنرمندانی است که در اندازه ۴۰ در ۶۰ سانتی متر در معرض نمایش قرار دارد.

صادقلو اضافه کرد: تک عکس اندازه ۵۵ در ۱۳۹ سانتی‌متر هم پانورامایی از اجرای گروه مهرورزان است که در تالار میلاد نمایشگاه دائمی برگزار شده بود.

وی با اشاره به این که نمایشگاه مزبور نخستین نمایشگاه انفرادی او است، افزود: نمایشگاه‌های گروهی زیادی داشتم و بیشتر در زمینه برگزاری نمایشگاه فعالیت داشتم و این نمایشگاه شروع خوبی داشت تا با عرض یابی خودم بتوانم آن را تداوم دهم.

صادقلو می‌گوید: نکتهای که این نمایشگاه دارد و برای مخاطبان جالب بود، این است که هر اثر یک کد کیو.آر (QR Code)دارد که با اسکن آن، مخاطب وارد تارنمای شخصی من شده، علاوه بر مشاهده عکس پرتره هنرمند مورد نظر می‌نواند با پلی کردن اثر موسیقی آن هنرمند را نیز بشنود. دلیل این کار برای آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با هنرمندان عرصه مویسقی است که بیشتر با صدا و تصویر خوانندگان آشنا هستند تا با چهره سازندگان، نوازندگان و... به همین سبب اقدام به چنین کاری کردم.

این را هم اضافه کرد که در این نمایشگاه دو عکس متفاوت هم در معرض نمایش قرار گرفته که یکی مربوط به سازنده ساز ویالون است و عکس دیگر هم از یک پژوهشگر موسیقی است، تا حضوری حداکثری از دست‌اندرکاران موسیقی را داشته باشیم.

فکر می‌کردم استقبال بشود اما تا این حد نه

صادقلو درباره میزان استقبال مخاطبان از نمایشگاه هم گفت: فکر می‌کردم استقبال بشود اما تا این حد نه و این اتفاق فراتر از انتظارم بود.

این هنرمند عکاس همچنین ابراز عقیده کرد: اگر در کارهای هنری، هنرمندی بخواهد چنین نمایشگاهی دایر کند به خاطر هزینه‌های بالا امکان پذیر نیست و اگر حامی مالی نباشد قادر به این کار نخواهد بود. من حامی مالی داشتم و توانستم.
وی خطاب به هنرمندان افزود: برای این که کار هنری روی دیوار بیاید در این وضعیت اقتصادی باید به همدیگر کمک کنیم که این به نفع خودمان و جامعه هنری است. در آخر به همکارانم در رسانه‌ها؛ همه دعوتید به کنسرت سکوت.

 


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ