گزارش ایران آنلاین از تسهیل و تسریع پیشبرد امور مؤدیان؛

مبارزه قاطع با فراریان مالیاتی جامه عمل می‌پوشد

اقتصاد

78366
مبارزه قاطع با فراریان مالیاتی جامه عمل می‌پوشد

به‌تازگی دولت چهاردهم با مطرح کردن موضوع بررسی حساب‌های بانکی افراد بر مبارزه قاطع با فراریان مالیاتی دانه‌درشت در کشور از طریق اجرای مؤثر مواد (۱۶۹) و (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم تأکید کرده است.

 ایران آنلاین - مونا توسلی‌: به‌تازگی دولت چهاردهم با مطرح کردن موضوع بررسی حساب‌های بانکی افراد بر مبارزه قاطع با فراریان مالیاتی دانه‌درشت در کشور از طریق اجرای مؤثر مواد (169) و (169) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم تأکید کرده است. همین امر بهانه‌ای به دست صاحبان ثروت و فراریان مالیاتی داده است تا با مطرح کردن موضوعاتی چون سرک کشیدن دولت در حساب‌های مردم و شایعاتی از این دست از پرداخت مالیات خود شانه خالی کنند. قانون مالیات‌های مستقیم در راستای مبارزه با فرار مالیاتی به سازمان امور مالیاتی این اجازه را داده است که حساب‌ها و اطلاعات مالی مؤدیان را مورد بررسی قرار دهد تا با ایجاد شفافیت تا حد ممکن بتوان از وقوع فرار مالیاتی جلوگیری کرد. مبارزه قاطع با فرار مالیاتی امری است که با تحقق آن عدالت اجتماعی برقرار شده و با کاهش شکاف طبقاتی و تنظیم بازار، همه آحاد جامعه بویژه اقشار ضعیف از آن منتفع می‌شوند. البته در این روند، مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور بارها اعلام کرده‌اند که اولویت ایشان در مالیات‌ستانی، مبارزه جدی و قاطع با فراریان مالیاتی دانه‌درشت است و در پیمودن این مسیر با کسی تعارف و مماشات ندارند.
 
در نظر گرفتن جرایم چند درصدی
 اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت‌نام در نظام مالیاتی می‌شوند، مکلف‌اند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب‌ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند. بر اساس این ماده، عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود، حسب‌ مورد مشمول جریمه‌ای معادل ۲ درصد (۲%) مبلغ مورد معامله‌ می‌شود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش‌هایی که تعیین می‌شود مشمول جریمه‌ای معادل یک درصد (۱%) معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، خواهد شد.
 
گام‌هایی برای هوشمند‌سازی
 سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر از سامانه‌های عملیاتی متعددی برای ایجاد شفافیت در معاملات و مسدود کردن راه فرار مالیاتی بهره برده است. اجرای پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان یک ابرپروژه ملی در حوزه اقتصاد است که با ثبت هرگونه خرید و فروش و صدور صورتحساب‌های الکترونیکی، زمینه ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور را فراهم آورده است. اقدامات سازمان امور مالیاتی کشور که در حال ‌گذار از یک سیستم سنتی و ممیزمحور به یک سیستم هوشمند داده‌محور است، فقط به راه‌اندازی سامانه‌هایی چون سامانه مؤدیان محدود نمی‌شود؛ تشکیل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی از دیگر ابتکارات این سازمان است تا از طریق آن به تکمیل زنجیره ارائه خدمات مالیاتی فناورانه و محاسبه و مطالبه مالیات به صورت سیستمی بپردازد.
سید محمدهادی سبحانیان، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در این زمینه می‌گوید: با تشکیل دفتر حسابرسی سیستمی و ریسک و تمکین مالیاتی و ایجاد ساختار مربوطه در سازمان امور مالیاتی کشور، گامی دیگر برای دستیابی به هدف تسهیل و تسریع پیشبرد امور مؤدیان در ارائه خدمات مطلوب مالیاتی و هوشمندسازی نظام مالیاتی برداشته شده است. همچنین تعیین قواعد حسابرسی سیستمی و صدور اوراق تشخیص یا قطعی سیستمی، تعیین و بازنگری شاخص‌های ریسک، تعیین قواعد به‌کارگیری داده‌ها در تهیه اظهارنامه پیش‌فرض در همه منابع مالیاتی، تولید اظهارنامه برآوردی سیستمی در تمامی منابع مالیاتی و تهیه و بازبینی فرآیندهای عملیاتی موردنیاز در سامانه‌های مالیاتی از جمله وظایف دفتر مذکور به شمار می‌روند.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار اقتصاد