متخصص تغذیه در گفت‌وگو با «ایران آنلاین» مطرح کرد؛

نکات مهمی درباره مسمومیت ویتامین در بدن

بهار خسروی

بهار خسروی

جامعه

78436
نکات مهمی درباره مسمومیت ویتامین در بدن

دکتر ضیاءالدین مظهری گفت: مسمومیت ویتامینی بیشتر در مورد مصرف بیش از اندازه ویتامین‌های محلول در چربی همچون ویتامین A D، E و K اتفاق می‌افتد.

دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم درمانی، مدرس دانشگاه و رئیس سابق انجمن تغذیه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایران آنلاین درباره مسمومیت ویتامینی در بدن اظهار کرد: مسمومیت ویتامینی بیشتر در مورد مصرف بیش از اندازه ویتامین‌های محلول در چربی همچون ویتامین A، D، E و K اتفاق می‌افتد. درباره ویتامین‌های محلول در آب مسمومیت رخ نمی‌دهد چرا که از طریق ادرار دفع می‌شوند‌.

وی ادامه داد: اخیرا مشاهده شده است که استفاده نابه‌جا و بی رویه از ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B۱۲ عوارض گوناگونی را در بدن به وجود می‌آورد. متاسفانه ما حد تعادل را برای مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها برقرار نمی‌کنیم، یا دچار کمبود ویتامین می‌شویم یا دز بالایی را بدون نظارت پزشک و کادر درمانی مصرف می‌کنیم. بهتر است افراد برای سنجش میزان ویتامین بدن خود آزمایش چکاپ بدهند و براساس جواب آزمایش و با تجویز پزشک متخصص قرص و داروی مناسب را مصرف کنند. حتی مصرف ویتامین‌‌ها و مکمل‌های غذایی باید زیرنظر متخصص با مدت معین و دز مناسب باشد.

دکتر مظهری با بیان اینکه علائم افزایش بی اندازه ویتامین در بدن هر فرد بستگی به نوع آن ویتامین دارد و ممکن است متفاوت باشد، عنوان کرد: معمولا علائم مسمویمت ناشی از ویتامین‌ها منجر به فشار جمجمه، سرگیجه، تهوع، دل بهم خوردگی، خطر خونریزی و مشکلاتی مانند لخته شدن خون، خستگی و در موارد شدیدتر آسیب به کبد، مشکلات کلیوی و قلبی خواهد بود. برخی ویتامین‌ها ممکن است منجر به ایجاد ضایعه‌های پوستی، خارش و تورم هم بشوند. مصرف خودسرانه B ۳۰۰ باعث علائمی همچون خارش پوستی، فشار روحی، ناآرامی و بی قراری می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه گوارش انسان وظیفه هضم، جذب مواد غذایی و دریافت انرژی مورد نیاز بدن را بر عهده دارد، تاکید کرد: مسمومیت ویتامینی می‌تواند عملکرد سیستم گوارشی را برهم بزند. سیستم گوارشی اگر آزرده شود جذب مواد غذایی و دریافت انرژی مورد نیاز بدن صورت نمی‌گیرد، در نتیجه تمام ساختار بدن دچار آشفتگی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد برخی داروها حتی به مرگ فرد ختم می‌شود، بیان کرد: به جای اینکه به صحبت‌ها و تجربیات دیگران گوش بدهیم از مشاوره یک پزشک متخصص بهره مند شویم. ممکن است مصرف ویتامین برای فردی لازم باشد اما بدن فرد دیگری نیاز به دریافت آن ویتامین یا قرص تقویتی نداشته باشد و برایش دردسرآفرین شود، این مورد برای مصرف ویتامین، کمک لاغری‌ها، تقویتی‌ها و مکمل‌های غذایی صدق می‌کند.

رئیس سابق انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، خاطرنشان کرد: می‌توان به جای مصرف دارو برای تامین ویتامین‌های موردنیاز بدن از تغذیه سالم بهره برد. اگر غذای سالم مصرف شود نیازهای بدن به صورت ارزان‌تر و اثربخش‌تر تامین خواهد شد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها