آیین افتتاح کرسی بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی در دانشگاه شیراز برگزار شد

سیاست

79126
آیین افتتاح کرسی بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی در دانشگاه شیراز برگزار شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: برای آشنایی مردم با قانون اساسی کم کاری شده و مخاطب این گلایه فرد یا نهاد خاصی نیست بلکه هر یک از ما از دانشگاهیان تا نهادهای مرتبط،باید خود را در این زمینه داوری کنیم.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، هادی طحان نظیف، دوشنبه در آیین افتتاح کرسی بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی در دانشگاه شیراز اظهار کرد: باید در مجامع دانشگاهی درباره قانون اساسی جرکتی شکل گیرد و پژوهشکده شورای نگهبان نیز از اینگونه اقدامات حمایت می‌کند.

وی با اشاره به تلاش های شورای نگهبان برای تبیین و ترویج عمومی قانون اساسی افزود: با هدف معرفی قانون اساسی به عموم مردم عمدا چالش‌‎هایی را در فضای رسانه و مجازی مطرح می‌کنیم تا مراجعه عموم مردم به قانون اساسی افزایش یابد.

طحان نظیف ادامه داد: به عنوان نمونه طرح این پرشس که آیا قانون اساسی را خوانده‌اید؟ این سوال سبب مراجعه بیشتر مردم به قانون اساسی شد و کامنت‌های جالب توجهی نیز دریافت شد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: سال بعد این چالش مطرح شد که اگر قرار باشد بندی از قانون اساسی را قاب و در اتاق مسئولان نصب کنید، کدام بند است، این پرسش نیز سبب افزایش مراجعه عمومی به این قانون شد.

وی خطاب به استادان دانشگاه، گفت: هیچگاه از درگیری دانشجویان با موضوعات واقعی کشور نترسید چرا که تجربه نشان داده هر جا آنها را درگیر اینگونه موضوعات کرده‌ایم ثمربخش شده است.

کرسی بازخوانی مذاکرات قانون اساسی در شیراز آغاز رویدادی ملی است

طحان نظیف افتتاح کرسی بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی را اتفاقی خوشایند دانست و گفت: ایجاد این کرسی در داشگاهی چون شیراز، شروع یک رویداد ملی است و نوید سرایت آن به دیگر دانشگاه‌های کشور را می‌دهد.

وی اضافه کرد: بکوشید، پای دانشجویان غیر از رشته‌های حقوق نیز به این مباحث و جلسات باز شود و اصول و موضوعاتی که در افکار عمومی درباره آنها شبهه وجود دارد، در اولویت قرار گیرد.

قانون اساسی سندی جامع برای مطالبه‌گری است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون اساسی سندی جامع برای مطالبه‌گری دانشجویان نسبت به عمل به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی از سوی نهادهای مختلف است.

وی افزود: بازخوانی مذاکرات قانون اساسی می‌تواند به مطالبه عمومی برای تحقق ظرفیت قانون اساسی کشور کمک کند و اصولی مغفول واقع شده تبدیل به مطالبه شود.

طحان نظیف ادامه داد: لازمه تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب ایجاد نظام سیاسی متناسب است که آن هم در قانون اساسی نمود پیدا می‌کند و البته این اصول انعکاس قلبی امت اسلامی است.

چرا باید مذاکرات تدوین قانون اساسی بازخوانی شود؟

سخنگوی شورای نگهبان درباره چرایی اهمیت بازخوانی مذاکرات قانون اساسی، گفت: اهمیت بازخوانی مشروح مذاکرات در هنگام تدوین این قانون با نگاه به پیام امام خمینی (ره) در این زمینه، روشن است.

طحان نظیف ادامه داد: این مذاکرات رسالت مهمی را داشتند که در این پیام تاریخی بیان شده است؛ حفظ وحمایت حقوق همه اقشار ملت، پیش بینی نیازها و حقوق نسل آینده، صراحت و روشنی به نحوی که امکان تأویل و تفسیر غلط در آینده از ان وجود نداشته باشد، صلاحیت و راهنما قرار گرفتن برای دیگر نظام های اسلامی برخی از این رسالت‌ها است.

وی گفت: مباحث و مذاکرات گروهی که با رای مردم، قانون اساسی را تدوین کردند، گنجینه ای گران‌سنگ است که کمتر به آن مراجعه شده است؛ در حین مذاکرات، تضارب جدی آرا را می‌بینید، بسیاری از مباحث امروز، در مذاکرات مطرح شده و نتیجه آن منجر به این متن این قانون اساسی مترقی شده است.

طحان نظیف اضافه کرد: عملیاتی کردن شعارهای انقلاب از دیگر ویژگی‌های قانون اساسی است تا مردم مطمئن شوند که آرمان‌های انقلاب تنها شعارهایی برای رسیدن به قدرت نبوده و این انقلاب، قیام لله بوده و هدف آن استقرار موازین اسلامی است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی مقدمه فهم مشترک و صحیح از این قوانین است.علاوه بر همه اینها، بازخوانی مشروح مذاکرات زمینه ساز معرفت سیاسی نسبت به شخصیت‌ها و کلیت نظام اسلامی کشور است.

طحان نظیف ادامه داد: بازخوانی این مذاکرات سبب پی بردن به وجوه قابل افتخار قانون اساسی کشور است.

مدعیان حقوق بشر نسبت به جنایت‌های صهیونیست‌ها سکوت کرده‌اند

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در بیش از یکسال گذشته، گفت: در این مدت بیش از ۴۲ هزار نفر در غزه شهید و ۱۰۰ هزار نفر مجروح شده‌اند، اینها تنها یک عدد نیست بلکه جان عزیز افرادی است که در پی حقوق اولیه خود هستند.

وی افزود: خانه‌های ویران شده و زیرساخت‌های از بین رفته صحنه های دردناکی است که اسرائیل می کوشد با سانسور رسانه‌ای پنهان بماند؛ حمله به ساختمان محل اقامت خبرنگاران و عکاسان این پیام را دارد که قرار نیست خبری مخابره شود اما با همه دشواری‌ها، این جنایات منعکس شده و در کنار آن مدعیان حقوق بشر سکوت اختیار کرده‌اند.

متولی تاسیس کرسی بازخوانی مشروح مذاکرات قانون اساسی، دانشگاه شیراز است.


انتهای پیام/
منبع: ایرنا
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست