در شورای شهر مطرح شد:

لزوم ریشه یابی تصادف اتوبوس شرکت واحد در میدان شهدا

جامعه

79227
لزوم ریشه یابی تصادف اتوبوس شرکت واحد در میدان  شهدا

امروز موضوع تصادف اتوبوس شرکت واحد در خیابان مجاهدین اسلام محدوده میدان شهدا در شورای شهر تهران به بحث داغی میان نمایندگان تبدیل شد. در این رابطه رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: این یک حادثه ساده نبود لذا اعضای شورا باید آن را ریشه یابی کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی در ادامه با اشاره به این که یکشنبه ۶ آبان با یک فاصله حدود ۳ تا ۴ ساعته پس از جلسه شورا حادثه رانندگی تلخی در خیابان مجاهدین اسلام رخ داد، بیان کرد:  در ساعت ۳ بعد از ظهر یکشنبه گذشته یک دستگاه اتوبوس متعلق به شرکت حمل و نقل وابسته به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در یک ساعت نسبتا شلوغ به دلیل نقص فنی که به گفته راننده گیر کردن پدال گاز بوده، با سه دستگاه موتورسیکلت و چهار دستگاه سواری تصادف می‌کند و متاسفانه در اثر این تصادف ۲ نفر جان باختند و ۹ نفر هم مصدوم شدند. اما این تنها یک تصادف نبود، ما اعضای  شورای شهر، اگر کمی این حادثه را ریشه یابی کنیم به نکات خاصی می‌رسیم، سال ساخت اتوبوسی که تصادف کرد ۱۳۸۶ بوده یعنی ۱۷ سال در تهران کار کرده و مسافر جابجا کرده است.

وی به مصوبه  ۱۷ دی سال ۱۴۰۲ دولت، اشاره کرده و توضیح داد: میزان کارکرد اتوبوس‌ها ۱۰ سال است و گفته شده اگر اتوبوسی اورهال شود ۵ سال به عمر آن اضافه می‌شود، یعنی حتی اگر این اتوبوس اورهال هم می‌شد که نشده بود، حداکثر عمر مفید آن باید ۱۵ سال می‌بود اما شاهد هستیم که این اتوبوس ۱۷ سال کار کرده و همچنان در شهر تردد می‌کند.

به گفته تشکری هاشمی،  اقداماتی که شهرداری تهران انجام داده جای تشکر دارد و در برابر کارهای انجام نشده نیز جای گله مندی هست، وقتی تهران به هفت هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد ما نمی‌توانیم دلخوش به قرارداد یک هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی و یک قرارداد اتوبوس برقی که چیزی از آن مشخص نیست، باشیم. در بودجه سال گذشته ۱۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برای نوسازی و بازسازی ناوگان منابع گذاشتیم اما مطابق با گزارش‌ها تنها حدود چهار هزار میلیارد ریال مستقیم برای این کار تخصیص داده شده و بخش دیگر به دیون این بخش که اوراق قرضه بوده تخصیص یافته است در حالیکه  شهرداری باید اهتمام ویژه‌ای به تعمیرات و نوسازی اتوبوس‌ها داشته باشند. 

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در ادامه این را نیز گفت که باید از خانواده کشته شدگان و همچنین مصدومان حادثه رانندگی میدان شهدا توسط مسئولان شهرداری تهران سرکشی بعمل آید و به مسایل درمانی مصدومان توجه شود، نباید گفته شود آن ماشین بیمه داشته و  هزینه‌ها باید از بیمه گرفته شود ما در مقابل تمام شهروندان مسئول هستیم.

پس از صحبت‌های تشکری هاشمی اما مهدی بابایی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران  واکنش تندی نشان داد و گفت: کسانی که قرارداد چین را به سازمان بازرسی کشاندند، مسئول این حادثه هستند و خون کشته شدگان به گردن شماست و با خطاب قرار دادن هاشمی تشکری نسبت به سخنان او واکنش نشان داد و در نهایت هم به حالت قهر از صحن شورا خارج شد.

تصویب طرح ۷ ساله شدن شورا قطعی نیست موضوع ۷ ساله شدن شورای شهر مدتی است که مطرح شده، در این باره خبرنگاران و مردم هر از گاهی سوال می پرسند اما هنوز به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، آینده آن مشخص نیست و  هفت ساله شدن دوره کاری فعلی شوراهای اسلامی شهر و روستا به نظر مجلس شورای اسلامی و پس از آن شورای نگهبان بستگی دارد.

مهدی چمران با بیان این که  این طرح هنوز در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول نشده است ، گفت:  این اتفاق در صورت طرح در صحن مجلس و اخذ رای نمایندگان اجرایی خواهد شد.

ابلاغ مصوبه تشکیل هیات امنای شهر تهران زیربنای بقیه اقدامات رئیس کمیته گردشگری و مشارکت‌های مردمی شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورای شهر در خصوص ابلاغ مصوبه تشکیل هیات امنای شهر تهران  بیان کرد: متاسفانه مصوبه تشکیل هیات امنای محلات هنوز از سوی مدیریت شهری ابلاغ نشده است.

سیداحمد علوی  درباره این مصوبه تاکید کرد که ابلاغ مصوبه تشکیل هیات امنای شهر تهران زیربنای بقیه اقدامات است. سال گذشته ۱۵۰  میلیارد تومان بودجه برای کمک به سرای محلات مصوب و مقرر شد به محلات و مدیران کمک‌هایی صورت گیرد، تاکنون هم ۵ بار در خصوص دستورالعمل نحوه کمک به سرای محلات مکاتبه شده اما اقدامی در این زمینه انجام نشده است. 

خبرنگار: مهسا قوی قلب


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه