چرا قیمت محصولات خودروسازان اصلاح شد؟
استانها
80844

خودروسازان کشور و بهعنوان یکی از مهمترین بنگاههای اقتصادی کشور، پس از یک سال و با تکیه بر قوانین مصوب در شورای رقابت، نسبت به اصلاح قیمت محصولات خود اقدام کردند؛ اقدامی که در راستای رفع زیانآفرینی این صنعت حیاتی در کشور و ایجاد همخوانی بین هزینههای تولید و نرخهای فروش صورت گرفته است.
به گزارش گروه استانها ایران آنلاین، پس از گذشت بیش از یک سال از آخرین بهروزرسانی قیمت محصولات خودروسازان، این شرکتها بهتازگی اقدام به اصلاح قیمتهای فروش خود کرده اند. این اصلاحات طبق مصوبه شورای رقابت و دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری، بر اساس محاسبات هزینههای تولید و بهای تمامشده محصولات، انجام شده است. برای درک بهتر این موضوع باید به نحوه تصمیمگیری و جزئیات این مصوبه پرداخته شود.
خودروسازان با توجه به افزایش مستمر هزینههای تولید و تغییرات اقتصادی کشور، از جمله افزایش نرخ دلار و تورم، تصمیم به اصلاح قیمت محصولات خود گرفتهاند و این اقدام طبق مصوبه شماره ۶۱۱ شورای رقابت که در تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ به تصویب رسید، صورت گرفته است.
در این بین باید توجه داشت که قیمتهای جدید بر اساس هزینههای واقعی تولید، از جمله مواد اولیه، دستمزدها و دیگر اقلام هزینهای که در صورتهای مالی شرکت درج شده، تعیین و ابلاغ شده است.
خودروسازان که با توجه به افزایش نرخ ارز، ناچارا مواد اولیه خود را با قیمتهای گزافی نسبت به سال گذشته خریداری میکنند، تا کنون اقدامی برای افزایش قیمت محصولات خود به انجام نرساندهاند. فولاد، آلومینیوم، محصولات پلیمری و سایر مواد اولیه خودروسازی طی یک سال گذشته، همه با افزایش جدی نرخ همراه شدهاند. در این بین واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید نیز با توجه به افزایش قیمت ارز دچار رشد جدی شده و در چنین شرایطی نمیتوان انتظار داشت محصول نهایی صنعتی که نهادههای تولید خود را گرانتر از قبل خریداری میکند، ثابت بماند.
حال نیز اگر بخواهیم با این وضعیت رشد قیمت نهادههای تولید، قیمتها را ثابت نگه داریم، بنگاههای تولید خودرو غرق در ضرر میشوند و برای جلوگیری از این زیان باید قیمت محصول نهایی با نرخ نهادههای تولید همخوانی داشته باشد.
در این بین باید اشاره کرد که اصلاح قیمت مذکور، کاملاً قانونی و بر اساس مصوبه شورای رقابت انجام گرفته است. طبق بند ۳-۱ ماده ۳ مصوبه ۶۳۳ شورای رقابت، این شورا اجازه داده که خودروسازان هر سه ماه یکبار درخواست بهروزرسانی قیمتها را بر اساس بهای تمامشده تولید ارائه دهند. بنابراین، با توجه به اینکه بیش از یک سال از آخرین بهروزرسانی قیمتها گذشته، این اولین اصلاح قیمتی بود که در دستور کار قرار گرفته و با موافقت مراجع قانونی، اجرایی شده است.
بنابراین میتوان دریافت که این افزایش قیمتها ناگهانی نبودهاند و بر اساس فرایندهای قانونی صورت گرفتهاند. گواه این مسئله نیز آن است که اصلاح قیمت محصولات خودروسازان اثر چندانی بر بازار آزاد نداشته و شاهد آنیم که نرخهای جدید تاثیر مشهودی بر بازار آزاد نداشتهاند. به عبارت دیگر بازار تخصصی خودرو به خوبی میدانست که با افزایش نرخ نهادههای تولید، قیمت محصولات نهایی نیز باید افزایش یابد و به همین دلیل نیز نرخها در بازار آزاد دچار هیجان نشدند.
یکی از دلایل اصلی این اصلاحات، تداوم تولید و عرضه خودرو در شرایط اقتصادی ناپایدار است. افزایش هزینههای تولید که ناشی از تورم و نوسانات ارزی است، خودروسازان را مجبور به تغییر قیمتها میکند تا بتوانند بهطور معقول و پایدار، روند تولید و عرضه محصولات خود را ادامه دهند.
از سوی دیگر، توسعه صنعت خودرو در کشور نیازمند تزریق نقدینگی به این صنعت است، که اصلاح قیمتها میتواند به این هدف کمک کند. با توجه به این که صنعت خودرو در ایران در شرایط زیاندهی به سر میبرد، افزایش قیمتها میتواند منجر به جلوگیری از زیان بیشتر شود و در نتیجه، ظرفیت تولید و ارتقاء کیفیت خودروها افزایش یابد.
در نتیجه این اصلاحات، خودروسازان امیدوارند که بتوانند علاوه بر کاهش قیمتهای حاشیه بازار، امکان خرید مستقیم محصولات را برای مصرفکنندگان واقعی تسهیل کند. این امر میتواند بهطور قابل توجهی تقاضای کاذب را کاهش داده و از واسطهگریهای موجود در بازار جلوگیری کند. این در حالی است که افزایش تولید خودرو به همراه ارتقاء کیفیت محصولات، میتواند در نهایت موجب جلب رضایت بیشتر مشتریان و تقویت بازار داخلی خودرو شود.
انتهای پیام/