ظفرقندی تاکید کرد؛
تقویت زیرساختهای پژوهشی کشور برای حمایت از نخبگان
جامعه
81987
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید زیرساختهای پژوهشی را برای حمایت از نخبگان تقویت کنیم.
به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، محمدرضا ظفرقندی در نشست هماندیشی جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر که با حضور سعید خدایگان قائممقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، اظهار کرد: همه بر مشکلاتی که در کشور وجود دارد، واقف هستیم و سعی داریم با راهکارهای علمی و سیستماتیک و پیگیری مستمر این مشکلات را کاهش دهیم.
وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا ما محیط را انتخاب میکنیم یا در آن محیط قرار میگیریم، تصریح کرد: آیا در قبال مشکلاتی که در محیط قرار دارد، ترک کشور راه حل است یا با استقامت و پیگیری باید مشکلات را برطرف کرد؟ معتقدم هر دو مسیر مشتری هایی دارد.
دکتر ظفرقندی در همین رابطه به شهید مصطفی چمران و رشادتها و تلاشهای او اشاره و خاطرنشان کرد: شهید چمران فارغ التحصیل دانشکده فنی و از شاگردان ممتاز این دانشکده بود. او در دانشگاههای آمریکا(دانشگاه تگزاس و دانشگاه برکلی کالیفرنیا) نیز شاگرد اول بود، اما پس از پایان تحصیل به ایران برگشت و برای اعتلای کشور تلاش کرد و از این حیث، نمونههایی از افراد نخبه که به کشور بازگشتهاند، بسیار است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ما محیط را انتخاب نمیکنیم، بلکه در این محیط متولد شده و زندگی کرده و کار میکنیم و دارای خانواده، دوست و رفیق هستیم و در این محیط ریشه داریم.
وی با اشاره به سخن یکی از نخبگان که شرط پیشرفت یک سازمان را دارا بودن نیروی انسانی میداند که به آن سازمان تعلق خاطر دارند، یادآور شد: هر انسانی تعلقات دیگری همچون تعلق ملی و خانوادگی دارد. اینکه فردی میگوید «میخواهم کنار مادرم باشم» از برجستهترین تعلقات است. مگر میشود نقش خانواده و مردم در پیشرفتها را نادیده گرفت؟ این موفقیتها جز با حمایت خانواده و مردم بوده که زمینه تحصیل را فراهم آوردند؟
دکتر ظفرقندی تاکید کرد: ما وظیفه داریم که تعلق ملی خود را در قبال مردم و بیماران ادا کنیم. آنها این شرایط را برای ما فراهم کردند و اکنون سؤال این است ما قرار است به چه کسانی خدمت کنیم؟
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه یکی از دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی را که در این جلسه به دستش رسیده بود، قرائت و بیان کرد: یکی از دانشجویان از افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی انتقاد کرده و نوشته است که کلاس آنها ۳۵ نفر ظرفیت دارد و ظرفیت در دفترچه ۷۰ نفر اعلام شده است!
وی ادامه داد: هزینه جاری تربیت هر دانشجو یک میلیارد تومان است. وقتی ما ظرفیت را از ۳۵ نفر به ۷۰ نفر افزایش میدهیم، آیا نیازمند خوابگاه، سالن غذاخوری، تخت بیمارستانی و کیت آزمایشگاهی و از این قبیل نیستیم؟ آیا صحیح است که ما از ۵ دانشجو بخواهیم که فقط بر روی یک کیت آزمایشگاهی کار کنند؟ آیا کیفیت کاهش نمییابد؟
دکتر ظفرقندی ادامه داد: ظرف سه سال ظرفیتها صد درصد افزایش داشته است و بالای ۷ هزار نفر اضافه شده اند. بعد متاسفانه یک تصمیم غیر کارشناسی اتخاذ و سپس از رسانه ملی پخش میشود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به نخبگان حاضر در این نشست گفت: مشکلات وجود دارد و فقط میتوان آنها را یک به یک و با صبر و تحمل برطرف کرد و ما در این سه ماه همین مسیر را دنبال کردهایم.
دکتر ظفرقندی، نخبگان را امید مملکت و جامعه خواند و تصریح کرد: باید زیرساختهای پژوهشی را برای حمایت از نخبگان تقویت کنیم. باید برای نخبگان ادامه پژوهش و تحقیق، میسر و سریعا فعالیت آنها آغاز شود و جذب کار شوند.
به نقل از بنیاد ملی نخبگان، وی همچنین با اشاره به مشکلات رزیدنتها اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم تا شرایط رزیدنتها را سامان بخشیم و از همین حیث تلاش کردیم تا رزیدنتی به عنوان شغل محسوب شود و این آرزوی ۳۰ ساله آنها بود که در دولت تصویب شد، اما در مجلس با مشکلاتی روبرو شد، اما در نهایت حل شد.
دکتر ظفرقندی ادامه داد: عزم خود را جزم کردهایم تا مسیر تحصیل دانشجویان را تسهیل کنیم و معتقدیم یکی از سختترین مسیر تحصیلی نیز مربوط به علوم پزشکی است، اما تسهیل این مسیر با متانت، صبر و حوصله ممکن خواهد بود.
انتهای پیام/