سینمای پائیز ۵۸۶ میلیارد فروخت
فرهنگ
83266
سینماها در پائیز امسال، بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب داشتند که این عملکرد، رشد ۴۳درصدی بهنسبت تابستان و ۱۴درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته را نشان میدهد.
به گزارش گروه فرهنگی ایران آنلاین، سینمای ایران در فصل پائیز توانست با یک عملکرد قابلقبول، ۱۰ میلیون و ۶۸۹ هزار مخاطب داشته باشد. این تعداد مخاطب در ۲۴۱ هزار و ۴۸۳ سانس به تماشای فیلم نشستند و ۵۸۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون به گیشه واریز کردند.
با این عملکرد، سینماها ۴۳ درصد بیشتر از تابستان امسال مخاطب جذب کردند و ۴۴ درصد نیز بیشتر فروختند. آمار سینمای پائیزی امسال در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته نشان از رشد ۵۱ درصدی گیشه و ۱۴ درصدی مخاطب دارد.
در مهرماه، ضعیفترین عملکرد پائیزی سالنهای تاریک رقم خورد. در این ماه که با بازگشایی مدارس و دانشگاهها همراه بود و متغیرهای سبک زندگی خانوادهها بهنسبت ششماه ابتدایی سال، تفاوتهایی پیدا کرد، ۲ میلیون و ۶۹۹ هزار نفر به سینما رفتند و گیشه به رقم ۱۵۰ میلیارد تومان رسید.
در آبان و با تثبیت وضعیت زندگی، وفق پیدا کردن با هوای سرد و البته اکران فیلم پرمخاطب جدید، آمارها بهتر شد. در این ماه، ۳ میلیون و ۹۰۵ هزار نفر به سینما رفتند و گیشه به رقم ۲۰۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید.
در آذرماه، بهمانند همیشه، بهترین عملکرد فصل پائیز رقم خورد. بهطوریکه در این ماه، ۴ میلیون و ۸۵ هزار نفر به تماشای فیلمها نشستند و سینما ۲۳۲ میلیارد تومان فروخت.
سینماها در شرایطی بهترین عملکرد سهماهه امسال را در پائیز رقم زدند که طی این فصل، ۳ کمدی پرمخاطب به روی پرده رفت که این ۳ فیلم روی هم، ۷ میلیون و ۳۲۱ مخاطب داشتند. یعنی ۶۹ درصد کل مخاطبان پائیز به تماشای این ۳ فیلم نشستند و ۳۱ درصد مابقی نیز مخاطبان ۳۳ فیلم دیگر بودند.
اکنون زمان تحلیلهایی سطحی نیست یا همه چیز را بر روی کاغذ تحلیل کرد و فریاد وااسفا سر داد که ۳۳ فیلم روی پرده، تنها ۳۱ درصد مخاطبان کل یک فصل را جذب کردند. فعلا همه چیز در یک مرحله گذار قرار دارد و برای تحلیل و نسبتدادن آمارها به مدیریت جدید، باید حداقل، تا اکران عید نوروز منتظر ماند تا هم تنوع گونهها مشخص شود و هم سیاست شورای صنفی نمایش در مدیریت جدید سینمایی خود را نشان دهد. تاکنون و بر روی کاغذ، تولیدات اجتماعی، کودک و کمدی، در شرایط خوبی است که باید تا حصول یک وضعیت باثبات و مشخص شدن سیاستها منتظر ماند. تنوع تولیدات، یک بحث است و مقوله اکران هدفمند، یک بحث دیگر. این دو، به موازات یکدیگر به نتیجه میرسند که برای مشخص شدن ریلگذاریهای آن، باید حداقل یک فصل دیگر صبر کرد و آنزمان به تحلیل رسید.
فارغ از این، اکران پائیز، همانگونه که تصور میشد، فارغ از تمام تعطیلات مناسبی و غیرمترقبهای که داشت، بالاتر از حد موردنظر عمل کرد و توانست امیدواریهای بسیاری را در میان تهیهکنندگان، پخشکنندگان، حامیان مالی و سینماداران ایجاد کند. سینما در شرایط خوبی به فصل زمستان تحویل داده شد. طبق تجربه، بهترین عملکرد زمستانی، در دیماه رقم میخورد. در بهمنماه، طبیعتا افت محسوسی به لحاظ برگزاری جشنواره خواهد داشت اما اسفند امسال، قطعا بهتر از اسفندهای سال گذشته خواهد بود چرا که از نیمههای این ماه و با آغاز ماه مبارک رمضان، بسته نوروزی به روی پرده خواهد رفت که این اقدام، تاثیر مستقیمی بر فرآیند استقبال از سینماها و گیشه خواهد داشت.
با این چشمانداز، انتظار میرود که رکوردهای جدیدی در حوزه فروش و مخاطب برای سینمای ایران رقم بخورد تا سینما با یک یا چند رکوردشکنی تاریخی، به سال ۱۴۰۴ برسد.
انتهای پیام/