درخشش اراده‌های فولادین از قلب خلیج فارس

فرهنگ

83445
درخشش اراده‌های فولادین از قلب خلیج فارس

پنجمین اردوی راویان پیشرفت با هدف بازدید از دستاوردهای شرکت «صبا فولاد» خلیج فارس، به‌ همت اداره‌کل روابط‌ عمومی رسانه ملی با حضور جمعی از خبرنگاران، گویندگان خبر، هنرمندان و اهالی سازمان صداوسیما، از ۱۹ آذر ماه آغاز شده است. در جریان این بازدید، نشست خبری مدیران این مجموعه صنعتی و معدنی، عصر سه‌شنبه ۲۰ آذرماه برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایران آنلاین، صبا فولاد خلیج‌فارس در سال ۱۳۸۳ با هدف رسیدن به برنامه جامع توسعه و تکمیل زنجیره فولادی کشور و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در این صنعت استراتژیک در ۲۰ کیلومتری غرب شهر بندرعباس تأسیس شد. کارخانه صبا فولاد خلیج‌فارس اولین تولیدکننده بریکت گرم ایران، سومین تولیدکننده خاورمیانه، نهمین کشور و هفدهمین کارخانه در جهان با ظرفیت تولید یک‌ونیم میلیون تن در سال محسوب می‌شود. این شرکت برای بیش‌از ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و هزاران نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده‌است و با اجرای فازهای بعدی و رسیدن به ظرفیت اسمی، توان ایجاد اشتغال مستقیم برای حدود دوهزار نفر و اشتغال غیرمستقیم ۱۰هزار نفر را داراست.

جوانان؛ مهم‌ترین مهره‌های اجرایی صبافولاد

مجتبی احمدی، مدیر روابط‌عمومی «صبافولاد» در ابتدای این جلسه گفت: ما مدیون کارگرانی هستیم که شبانه‌روز و در شرایط آب‌وهوایی بسیار گرم، به‌صورت جهادی کار می‌کنند. در صبافولاد جوانان مهم‌ترین مهره‌های اجرایی هستند. همین جوانان امروز توانسته‌اند درزمینه بهره‌وری و درآمدزایی در بهترین نقطه ممکن بایستند.

تجربه‌نگاری و مستندسازی از نخبگان صنعتی

در ادامه حسین قرایی، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما با اشاره به لزوم سرعت یافتن روایت پیشرفت‌ها و غفلت از این مهم طی دهه‌های گذشته، بیان کرد: باید از پیشکسوتانی که در عرصه صنعت تجربه زیسته دارند، تجربه‌نگاری شود.

وی تأکید کرد: تاریخ شفاهیِ مکتوب شده و ساخت مستند از چنین نخبگانی یک ضرورت است. رسانه و صنعت باید پیوند عمیق و مستمری داشته باشند.

مدیرکل روابط‌عمومی رسانه ملی ادامه داد: افرادی که در حوزه صنعت اثرگذار بوده‌اند باید ازطریق رسانه‌ها معرفی شوند. وقتی می‌گوییم مستندِ تجربه زیسته آن‌ها ساخته شود یعنی باید رسانه با برخورداری از سند دستاوردهای کشور، به این نخبگان و دستاوردهای آن‌ها ضریب دهد.

وی اضافه کرد: صبافولاد در اشتغال‌زایی منطقه و زیست‌بوم مردم اثرگذار بوده و رسانه نمی‌تواند از چنین دستاوردی در یک استان ساده بگذرد و باید جزئیات آن را تبیین کند. نمایش سختی کار کارگران نیز مهم است و روایت سختی کار هم بخشی از روایت صبافولاد است، اما تمام دستاورد و حقیقت صبافولاد نیست.

مدیرکل روابط‌عمومی رسانه ملی با طرح این پرسش که امروز سهم صنعت در مستندهای تولید شده چقدر است؟ گفت: زمانی که در فولاد جهان رتبه دهم را داریم، کار رسانه برای روایت این پیشرفت چیست؟ رسانه باید این جایگاه مهم را که حاصل تلاش نخبگان و جوانان کشور است به‌درستی روایت کند.

 باید از توسعه کشور در رسانه ملی روایت کنیم

در ادامه این نشست اقبال واحدی، مجری پیشکسوت صداوسیما با اشاره به برخی اشکالات موجود در پوشش اخبار و روایت‌ پیشرفت‌ها در رسانه ملی گفت: با کنار زدن محدودیت‌ها، ما می‌توانیم و باید از توسعه کشور در رسانه ملی روایت کنیم.

زنان؛ مغزهای متفکر صبافولاد

فریده فرخ‌نژاد، گوینده پیشکسوت خبر نیز که در پنجمین اردوی راویان پیشرفت همراه با روابط‌عمومی صداوسیما شده است، با اشاره به ۱۸ خانمی‌که در سطوح مهم و در نقش مغز متفکر در مجموعه صبافولاد فعالیت می‌کنند از ارزش و اهمیت این اتفاق گفت.

اهالی رسانه، زبان گویای پیشرفت

ندا ملکی، مجری سیما هم با اشاره به برخی افراد که بنای فعالیت خود را بر ناامیدی مردم کشور نهاده‌اند، گفت: اینکه کسانی که می‌توانند راوی پیشرفت‌های کشور باشند دچار لکنت شوند پسندیده نیست. باید برای روایت دستاوردها بی‌پرده با مردم صحبت کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: تغییرات شناختی به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتد. اگر امروز فرزندان ما دچار ضعف هویتی شده‌اند، شبکه‌های فارسی زبانی آن سوی آب ۲۰ سال برای استحاله فرهنگی ما تلاش کرده‌اند و حالا ما باید دهه‌ها برای خنثی‌سازی آن اقدامات کار کنیم. به همین منظور روایت پیشرفت اهمیت زیادی دارد و اهالی رسانه، زبان گویای پیشرفت خواهند بود.

تلاش کنیم راوی پیشرفت‌ها باشیم

در ادامه سوسن حسنی‌دخت، گوینده خبر پیشکسوت، اظهار کرد: امروز رسانه و کارکردهای آن بسیار گسترده شده است. همیاری و همکاری وزارت صمت با مراکز دانشگاهی و فرهنگی و رسانه‌ها باید دغدغه آن‌ها باشد و ما نیز باید تلاش کنیم که این امر بیشتر محقق شود.

بازدید از پیشرفت‌ها در تسلط گویندگان اثرگذار است

سودابه حسنی دخت، دیگر گوینده خبر باسابقه رسانه ملی نیز در مورد بازدید از صنایع و تاثیر بر کار یک گوینده و خبرنگار عنوان کرد: زمانی که اهالی رسانه ملی فرایند صنایع و پیشرفت‌ها را درک کنند، می‌توانند تسلط بیشتری از آنچه گزارش می‌دهند داشته باشند.

پیشرفت‌ها باید به صورت تصویری دیده شود

محمد فیلی، بازیگر تلویزیون و سینما که در این سفر حضور داشت، با اشاره با اینکه فیلمسازی می‌تواند گویای زحمات صنعتگران باشد، گفت: تصویر مهم است و باید پیشرفت ها به‌صورت تصویری دیده شود تا اثرش را بگذارد. ما هرطور بتوانیم به روایت پیشرفت‌ها کمک می‌کنیم.

فیلی در پایان ابراز امیدواری کرد که یک مجموعه نمایشی خوب از مجموعه صبافولاد ساخته شود.

امیدوارم روایتگر خوبی باشم

در ادامه الهام حسین‌زاده، گوینده خبر نیز با اشاره به اینکه تصورش از میزان تأثیرگذاری اردوهای راویان پیشرفت پس از بازدید از صبافولاد تغییر کرده، بیان کرد: امیدواریم روایتگر خوبی برای توسعه و پیشرفت نخبگان کشور باشیم. فرایند تولید و توسعه در نقاط مختلف ایران کمک می‌کند تا بهتر بتوانیم به بیان مسائل بپردازیم.

زندگی کارکنان صنایع درام‌های حقیقی است

در بخش دیگری از برنامه سحر قناعتی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه اخبار هم پیشرفت صنایع و تحولات را روایت می‌کنند، اما عرصه فرهنگی و تولیدات تلویزیونی و سینمایی ظرفیت بهتری هستند و می‌تواند به نمایش‌های دراماتیکی تبدیل شود، گفت: فکر نمی‌کنم امروز تولیداتی نمایشی پیرامون صنایع و معادن کشور داشته باشیم و این یکی از نقاط غفلت ماست.

وی اضافه کرد: در فضاهای صنعتی قصه‌های واقعی و جذابی وجود دارد که مخاطب دوست دارد در قالب مجموعه‌های نمایشی به تماشای آن بنشیند و حتی مستندهای منحصربه فردی می‌توان از وقایعی که در صنایع و معادن رخ می‌دهد تولید کرد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ