اقدامات دولت چهاردهم در زمینه ناوگان تاکسیرانی
۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده در انتظار نوسازی
جامعه
84039
باد و باران بار دیگر به کمک تهرانیها آمد و حالا شاخص آلودگی هوا تا حدودی اعداد پایینتری را نشان میدهد و به منطقه قابل قبولتری رسیده است، اما همه میدانند که این شرایط پایدار نیست و بهزودی دوباره، شاخصها رشد میکند و روز به روز بر غلظت ذرات معلق افزوده میشود، به اعتقاد کارشناسان عامل متحرک یا همان خودروها سهمی ۵۰ درصدی در آلودگی هوا دارند.
به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، عمدهترین علت آن هم فرسودگی خودروها و عدم نوسازی حملونقل عمومی است. مدتی هم هست که بحث تاکسیهای برقی به گوش میرسد و تعداد کمی از آنها را در سطح شهر تهران میتوان دید، اما به گفته مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری و دهیاریهای کشور «در تمام دنیا به خصوص چین در شهرهای پکن و شانگهای صددرصد حملونقل عمومی برقی است.» در حقیقت خودروی برقی به این علت بین مردم رواج پیدا کرده چون تأثیر این خودروها را ابتدا در حملونقل عمومی شهرشان از منظر صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی و ترافیک دیدهاند و به آن اعتماد پیدا کردهاند. با این همه نوسازی حملونقل عمومی در کشورمان متولیان متعددی دارد که تصمیم نهایی را سخت میکند.
نوسازی صدهزار تاکسی
محمد باباییزاده، مدیر کل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری و دهیاریهای کشور با اشاره به تکالیف متعدد وزارت کشور در حوزه حملونقل عمومی به مواد ۹ و ۱۲ قانون هوای پاک که موضوع توسعه و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی در کشور است، اشاره میکند و میگوید در حوزه ناوگان تاکسیرانی بالغ بر صد هزار دستگاه تاکسی را نوسازی کردهایم اما در بحث تاکسیرانی نیز با چالشهایی در دستگاههای دیگر روبهرو هستیم.
وی با بیان اینکه بالغ بر ۳۰۰ هزار تاکسی در کشور داریم، ادامه میدهد: اگر ونهای تاکسی را هم حساب کنیم حدود ۳۲۰ هزار تاکسی در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده هستند.
مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری میگوید: با این حجم از فرسودگی اگر بخواهیم ظرف سه تا چهار سال نوسازی ناوگان را انجام دهیم تا به سن فرسودگی سایر تاکسیها نرسیم، نیازمندیم که خودروسازهای داخلی حداقل در سال ۷۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو تولید نمایند. در حالی که کارخانه ایران خودرو فقط سالی ۱۰ هزار خودرو با ما قرارداد میبندد.
نوسازی سودآور نیست
باباییزاده با انتقاد از اینکه بسیاری از خودروسازهای داخلی حاضر به تولید تاکسی نیستند، میگوید: به دلیل سودآور نبودن، کارخانهها حاضر نیستند مقدار بیشتری از تولیداتشان را به تاکسی اختصاص دهند هربار هم که پای قرارداد رفتهایم به بهانههای مختلف از جمله افزایش قیمت باعث شدهاند که پیشفاکتورهای صادره به نوسازی تاکسیرانی منجر نشود؛ مثلاً در آذر ۱۴۰۲ قیمت یک ماشین ۳۶۰میلیون بود، اسفند ۱۴۰۲ با تأیید شورای رقابت این عدد به ۴۸۰ میلیون تومان و در آخرین توافق که میخواستیم طرح را اجرا کنیم قیمت را ۶۶۰ میلیون تومان اعلام کردند یعنی تقریباً دوبرابر نسبت به سال گذشته؛ به نظر شما با این شرایط نوسازی چگونه امکان پذیر است؟
قرارداد ۶ هزار تاکسی
با شرکتهای خصوصی
باباییزاده با بیان مهمترین اقدامات دولت چهاردهم در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی ادامه میدهد: به دلیل وجود مشکلاتی در قرارداد با کارخانههای خودروسازی در ابتدای دولت چهاردهم به خودروسازان خصوصی فراخوان دادیم سپس در شورای عالی ترافیک هماهنگیهای لازم انجام شد و قرارداد ۶ هزار خودرو را با دو شرکت خصوصی منعقد کردیم و در واقع رقیبی برای سایر شرکتهای خودروسازی درست کردیم و به نظرم سیاست موفقی هم بود، چرا که خودروسازان خصوصی توانستند ماشینی دنده اتومات با آپشنهای روز با کمتر از ۱۰ درصد ایران خودرو ارائه کنند. مراسم رونمایی این تاکسیها هم انجام شد و بخش اول تاکسیها با اولویت استانهای محروم به استانهایی مثل سیستان اختصاص داده شد.
پرداخت سالی ۵ همت یارانه بلیت
به شهرداریها
مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری با تأکید بر اینکه موضوع آلودگی و هوای پاک همت دستگاههای دیگری را میطلبد که وزارت کشور حلقه آخر آن است و تا حلقههای دیگر کامل نشود دست این حلقه کوتاه است به نقش سایر دستگاهها اشاره میکند و میگوید وزارت صمت میتواند شرکتهای دولتی و بخش عظیم تولید را به تولید ناوگان حملونقل عمومی مکلف کند تا بخش قابل ملاحظهای از تولیداتشان را به این امر اختصاص دهند. وزارت صنعت و بانک مرکزی میتوانند ارز مورد نیاز را تخصیص دهند. سازمان برنامه و بودجه میتواند در قوانین بودجه پیشبینیهای درستی در نظر بگیرد تا بودجهای را به این امر اختصاص دهند. تصور کنید ما امروز با همین ناوگان موجود اتوبوسرانی باید سالی ۵ همت یارانه بلیت به شهرداریها بدهیم چون هزینه جابهجایی مسافر با هزینههای بلیت مصوبه شورای شهر نمیخواند و از طرفی مردم باید توان استفاده از اتوبوس را داشته باشند. بنابراین، این هزینه را باید دولت تحت عنوان یارانه بلیت به شهرداریها تخصیص دهد. همچنین سازمان محیط زیست به عنوان متولی و ناظر قانون هوای پاک باید برای صندوق محیط زیست درآمدهای درستی پیشبینی کند. وزارت نفت باید راهکارهایی برای صرفهجویی سوخت پیشبینی نماید و بتواند آنها را محقق کند.
مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری و دهیاریهای کشور با تأکید بر اینکه با همه توان ایستادهایم، میگوید: باید منابع مالی لازم محقق شود وگرنه برای وزارت کشور توسعه و نوسازی با سرعت دلخواه ممکن نیست. امروز همه از ناترازی انرژی صحبت میکنند در حالی که اگر یک دهم این پولها را صرف واگنهای مترو نماییم میتوانیم صددرصد به ناوگان موجود اضافه کنیم آن هم مترویی که هم محل صرفهجویی انرژی است هم آلودگی ندارد و در کاهش ترافیک نیز کاملاً
مؤثر است.
انتهای پیام/