یادگارهای وطن با طراحی روی جامه ایرانی جان دوباره گرفتند
«ایران دخت» در آزادی
جامعه
84106
«ایراندخت» در کنار برج آزادی، نقش و نگار زیبای ایرانزمین را به رخ میکشید و هر بینندهای با دیدن زیباییهای این نقش و نگار که هر کدام برگرفته از معماری آثار تاریخی ایران است، شگفتزده میشد.
به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، اوایل دی ماه که تعدادی از هنرمندان ایرانی در جشنواره «هنر ایران زمین» هنرهای تجسمی و اصیل ایرانی خود را در مجموعه فرهنگی، هنری برج آزادی به نمایش گذاشتند، مسئولان جشنواره، اصلیترین بخش آن را به رونمایی از لباس «ایراندخت» کار «سونیا داشاب» طراح لباس و کارآفرین اختصاص دادند. این لباس ایرانی با حضور مرضیه جدا مشاور امور بانوان معاونت رئیسجمهوری، متین رمضانخواه، معاون راهبردهای استانی و سرمایه اجتماعی معاونت راهبردی رئیسجمهوری در کنار برج آزادی رونمایی شد. «ایراندخت» برگرفته از فرهنگ ایرانی-اسلامی طراحی شده و تاکنون در اکسپوی دوبی، جام جهانی قطر و ساختمان اصلی سازمان ملل در سوئیس به نمایش درآمده است. این لباس فاخر توسط یک تیم ۲۰۰ نفره و همراهی تعدادی از هنرمندان سوزندوز کشور و طراحی این بانوی کارآفرین ایرانی بعد از ۴ سال خلق شده است.
داستان تولد «ایراندخت»
خیلی از ما طرحهایی در ذهن داریم، اما راه جان دادن به آنها را نمیدانیم. گاهی هم اصول را میشناسیم، اما توان خلق طرحهای متنوع را در خود سراغ نداریم. درست همینجاست که فرق ما با هنرمندان و طراحان خلاق آشکار میشود. تخصص سونیا داشاب در حوزه طراحی لباس مختص به لباسهای خاص است. او با تولید لباسهای زیبا و خاص آن را با شرایط و قوانین جامعه سازگار میکند. داشاب درباره طراحی و تولید لباس «ایراندخت» میگوید: «اوایل سال 96 بود که تصمیم گرفتم لباسی را که از سالها قبل در ذهن داشتم، طراحی کنم. البته یک لباس نبود، هدفم تولید یک مجموعه لباس بود. شاید داستان تولد و خلق «ایراندخت» کمی عجیب باشد. من متولد ایران هستم، اما سالهای زیادی از زندگیام را در سوئد گذراندهام. سال 1396 تصمیم گرفتم ایده لباسی را که در ذهنم بود، اجرا کنم. میخواستم لباسی طراحی کنم که در آن المانهای زیبای فرهنگ و هنر سرزمین مادریام را آنطور که شایسته است به نمایش بگذارم چون معتقدم آن طور که باید به این موضوع پرداخته نشده بود. این کار خیلی سختی بود چون من تا قبل از آن راجعبه فرهنگ، تاریخ و هنر ایران اطلاعات زیادی نداشتم. بنابراین دوست داشتم لباسی که طراحی میکنم همه زیبایی و اصالت ایران را نشان دهد. میخواستم هر کسی در دنیا این لباس را میبیند، تحسیناش کند. اول کار نمیدانستم از کجا باید شروع کنم، همه چیز در ذهنم پراکنده بود و نمیتوانستم روی یک هدف خاص متمرکز شوم و به یک نتیجه برسم. 4 ماه زمان گذاشتم و درباره تاریخ فرهنگ و هنر ایران تحقیق کردم. با وجود اینکه برای من جست و جو کردن و خواندن کتابها به زبان فارسی خیلی سخت بود اما از پس کار برآمدم. سعی کردم به تمام این سختیها مثبت نگاه کنم. وقتی به این فکر میکردم که میتوانم از نگاه خارجیها هم به موضوع نگاه کنم، سختیها برایم شیرین میشد. چون میخواستم این اثر سمبلی از ایران در جهان باشد. برای من زبان فارسی سخت بود و برای خارجیها غیرممکن، من ایران را کم دیده بودم و خیلی از آنها اصلاً ایران را نمیشناختند و من سعی کردم از این دید به جزئیات کار هم نگاه کنم.»
استفاده از المانهای ایرانی در آثار این طراح لباس، ویژگی برجسته کار اوست و آن را امضای کارش میداند. داشاب درباره ایده گرفتن از معماری ایرانی در طراحی این لباس اینگونه میگوید: «فرض را بر این گذاشتم که من هم ایران را ندیدهام و میخواهم برای اولین بار همه چیز را به چشم کسی که از فرهنگ، هنر، تاریخ و صنایعدستی ایران چیزی نمیداند، ببینم و آنجا بود که بیشتر از قبل عاشق ایران شدم. از چیزهایی که در معماری ایران نظرم را جلب میکرد، عکس میگرفتم و جلوی چشم خود میگذاشتم. تا اینکه در نهایت بعد از 3 سال تحقیق و جمعآوری، مجموعه 12 تایی از لباسهایی که میخواستم طراحی شد که خاصترین آن «ایراندخت» است.»
شاهکار ایرانی
بازدیدکنندههای لباس «ایراندخت» در برج آزادی این لباس را شاهکار میدانند و معتقدند هنر به کار رفته در این لباس کمتر از هنر استفاده شده در یک مکان تاریخی نیست و خود به تنهایی گویای گوشهای از تاریخ، فرهنگ و هنر ایران و ایرانی است. داشاب با شور خاصی از نقوش روی این لباس میگوید: «نقوش این لباس الهام گرفته از مسجد امام اصفهان، مسجد نصیرالملک شیراز، میدان نقش جهان اصفهان، کاخ گلستان، اشعار فارسی، بادگیرهای یزد، بازار کاشان و... است. عاشق این هستم که لباسها از یک اصالت و فرهنگ و یک منشأ زیبایی آمده باشند. هر کدام از 11 لباس دیگر این مجموعه از منابع فرهنگ و هنر ایرانی الهام گرفته شده، اما «ایراندخت» بهعنوان اصلیترین لباس مجموعه انتخاب شد.»
صنعت مد و پوشاک ایران در پله اول
به گفته داشاب از ایده تا اجرا و تولید این مجموعه چهار سال طول کشید و برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی شد و زنان هنرمند سوزندوز هم در این پروژه مشارکت داشتند. او میگوید: «طراحی کار گروهی یعنی سلیقههای متنوع، پرورش خلاقیت و درک اینکه طرح باید از جامعه کوچک ما تأیید میشد، تا جامعه بزرگتر آن را جذب میکرد. به همین دلیل به نظرم کار تیمی ایدهآلتر از پروژههای شخصی است. یک لباس از ایده تا اجرا از مجموع چیزهایی که میبینید و میشنوید و با یک جرقه کوچک شکل میگیرد. این جرقه در مسیر پر و بال میگیرد و به یک ایده کامل تبدیل و سپس وارد مراحل تولید میشود. در مسیر هرچه ایده خلاقانهتر شود، پیچیدگیهایش بیشتر میشود اما ارزش آن را دارد که برایش تلاش کرد. افتخار گروه ما، تولید ملی با کیفیت و قابل رقابت با بهترین برندهای دنیاست.»
این کارآفرین حوزه پوشاک ادامه میدهد: «صنعت مد و پوشاک ایران در چند سال اخیر با وجود محدودیتها و تحریمهایی که شده پیشرفت خوبی کرده است. اما نسبت به جمعیت و همچنین نسبت به استعدادها و پتانسیلهایی که در کشور داریم، میتوانم بگویم ما فقط از 5 درصد این داشتهها استفاده میکنیم، در صورتی که میتوانیم خیلی خلاقانهتر و دستپر در جشنوارههای داخلی و بینالمللی حضور داشته باشیم. با توجه به تجربه و حضورم در رویدادهای بینالمللی به جرأت میتوانم بگویم که هیچ دیدگاه خاصی از لباسهای ما در ذهن جامعه بینالمللی بهخصوص اروپاییها و امریکاییها وجود ندارد. ما هیچ برندی که نماینده کشورمان باشد، نداریم و در این زمینه روی پلههای اول هستیم. در صورتی که در این صنعت حرفهای بسیاری برای گفتن داریم که تا به حال اصلاً به آن نپرداختهایم. با فراهم کردن زیرساختها برای علاقهمندان در مراکز آموزشی کشور و ارتقای سطح دانش آنها، میتوانیم پرچم ایران را در این صنعت که یکی از پولسازترین صنایع دنیاست، بالا ببریم تا اصالت و فرهنگ ایرانی در حوزه مد و پوشاک در دنیا شناخته شود.»
درخشش «ایراندخت» در جهان
دبیر اجرایی مجموعه فرهنگی،هنری برج آزادی هم با اشاره به برگزاری جشنواره «هنر ایران زمین» به عنوان رویدادی که به هنرهای تجسمی و اصیل ایرانی اختصاص داشت و نمایش «ایراندخت» در کنار برج آزادی، میگوید: «این جشنواره بخشهای مختلفی داشت که یکی از بخشهای مهم آن رونمایی از لباس فرهنگ و هنر ایرانی یعنی لباس «ایراندخت» بود. این لباس در اکسپو قطر، اکسپو دوبی و سال گذشته در سازمان ملل در ژنو به نمایش درآمد و با استقبال چشمگیری روبهرو شد. از این رو تصمیم بر این شد تا از این لباس در ایران هم به صورت رسمی رونمایی شود.»
«مونا تلاشان» مدیر اجرایی، برگزاری این جشنوارهها را راهی برای معرفی هنرهای اصیل بهعنوان میراث ارزشمند ایرانی به جامعه و نسلهای جدید میداند و میافزاید: «هدف از برگزاری نمایشگاه، ایجاد فضای خلاقانه و الهامبخش بوده که در آن تنها آثار ویژه و منحصر بهفرد به نمایش گذاشته شود و تجربه متفاوتی هم برای بازدیدکنندگان رقم بخورد؛ اینکه ما به دنبال فضاهای خلاقانهای بودیم که در آنها نه تنها هنر به عنوان یک اثر بصری بلکه به عنوان یک ابزار برای گفتوگو و تبادلنظر درباره مسائل اجتماعی ، فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار بگیرد.»
مرجان قندی
خبرنگار
انتهای پیام/