معاون سیاسی وزیر کشور و استانداران کردستان و سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کردند

وفاق و توسعه؛ دو برنامه دولت برای استان‌ها

سیاست

84499
وفاق و توسعه؛ دو برنامه دولت برای استان‌ها

«تمرکززدایی از پایتخت» این برنامه قطعی دولت چهاردهم برای واگذاری فرآیند‌های اداری و توزیع اختیارات و بخش‌های اجرایی به استان‌هاست که چندبار از سوی مسعود پزشکیان تأکید شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، مشخصاً منظور رئیس‌جمهوری از تمرکززدایی از تهران، نه ایجاد دولت در دولت، بلکه تسهیل‌گری در مدیریت کشور است، زیرا پزشکیان در نشست خود با استانداران که آذرماه سال‌جاری در وزارت کشور برگزار شد، بر این موضوع تأکید کرد که «تلاش خواهیم کرد تمرکز را از تهران به استان‌ها منتقل کنیم تا کارها راحت‌تر مدیریت شوند.»
دولت چهاردهم به‌دنبال آن است تا با تفویض برخی اختیارات رئیس‌جمهوری و همچنین وزارتخانه‌ها به استانداران، در اجرای تصمیم‌ها و طرح‌های توسعه‌ای استان‌ها، دست استانداران را باز بگذارد.
 
زینی‌وند: استانداران حاکمان محلی می‌شوند
در همین رابطه، معاون سیاسی وزیر کشور در گفت‌و‌گو با «ایران»، به برنامه دولت در ارتباط با واگذاری اختیارات لازم برای استانداران در جهت تصمیم‌گیری‌های مهم و فوری برای توسعه هر استان گفت: رئیس‌جمهوری اعلام آمادگی کرده که اگر نیاز شد بخشی از اختیارات به استانداران واگذار شود.
علی زینی‌وند افزود: با صلاحدید رئیس‌جمهوری می‌توان در برخی از استان‌ها این برنامه را اجرا کرد. اکنون استاندار، رئیس کارگروه‌های فرابخشی است، اما اختیارات لازم را برای تصمیم‌گیری‌های سریع ندارد و بعضاً برای اجرای یک طرح توسعه‌ای، چند ماه و حتی چند سال طول می‌کشد تا طرح مذکور به وزارتخانه در تهران ارجاع داده شود.
وی اضافه کرد: این درحالی است که طی کردن این فرآیند در تهران برای اتخاذ چنین تصمیم‌هایی اصلاً ضرورت ندارد. به همین دلیل تمرکز‌زدایی و افزایش برخی اختیارات استانداران به‌عنوان حاکمان محلی در دستورکار دولت قرار گرفته است.
 
انتخاب استانداران
بر مبنای «وفاق»

شاخص‌های انتخاب استانداران بر مبنای «وفاق»، موضوع دیگری بود که زینی‌وند به آن پرداخت. معاون سیاسی وزیر کشور درباره عملی شدن وعده رئیس‌جمهوری در انتخاب استانداران اظهار کرد: «وفاق» در دو حوزه قابل بررسی است؛ اول در حوزه انتصابات است که مثلاً باید مجموعه انتصابات به گونه‌ای باشد که هیچ فردی در استان‌ها احساس حذف‌شدگی نکند.
زینی‌وند ادامه داد: البته نه به این معنا که ما افرادی را به‌کار بگیریم که حتی اعتقادی به گفتمان رئیس‌جمهوری نداشته باشند. با وجود این به استانداران تأکید کرده‎‌ایم از همه کسانی که گفتمان رئیس‌جمهوری و برنامه‌های ایشان را قبول دارند و در واقع شخصیت و گفتمان‌شان هم به گونه‌ای نیست که نقض‌کننده وفاق باشد، فارغ از دیدگاهی که دارند، استفاده کنند. به‌طور کلی در انتخاب خود استانداران هم طبق این چهارچوب عمل شده است.
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: دوم، وفاق بر سر مسائل مهم کشور است که می‌توان به وفاق بر سر منافع ملی، وفاق و هم‌افزایی روی مسائلی که موردعلاقه جامعه است و روی زندگی مردم مؤثر هستند و مرتبط با اهداف کشور است، اشاره کرد.
وی تصریح کرد: ما وفاق ملی بر توافق روی مسائل مرتبط با مردم را مهم‌تر از انتصابات می‌دانیم. البته در عین حال انتصابات هم یک نماد و ویترین برای نمایش وفاق موردنظر رئیس‌جمهوری است که به نظرم این مهم در انتصاب استانداران اتفاق افتاده است.
اظهارات زینی‌وند و تشریح ماهیت و ابعاد افزایش اختیارات استانداران، نشان می‌دهد که دغدغه‌ها یا طرح مسأله‌هایی مانند ایجاد نوعی فدرالیسم در ایران محلی از اعراب ندارد و برای این مسائل نمی‌توان هیچ شاهد عینی بویژه در دولت چهاردهم پیدا کرد؛ بویژه اینکه افزایش افزایش اختیارات استانداران در همه دولت‌ها مطرح بوده و تنها به معنای افزایش اختیارات با هدف تصمیم‌گیری‌های بهتر و سریع‌تر است و نه چیزی بیشتر؛ امری که حتی تا این اندازه نیز نیازمند طی کردن فرآیندهای قانونی پیچیده و گاه طولانی خواهد بود.


افزایش ضریب امنیت
در سیستان و بلوچستان

میان 31 استان کشور، استان سیستان و بلوچستان از ویژگی‌های متمایزی برخوردار است. جدای از مسائل مرتبط با جغرافیای سیاسی، تنوع فرهنگی، مذهبی و قومی در این استان، توجهات ویژه‌ای را از سوی دولت می‌طلبد. موضوعی که دولت چهاردهم با درک آن، منصور بیجار، از بلوچ‌های اهل تسنن را برای تصدی استانداری سیستان و بلوچستان انتخاب کرد. بیجار در گفت‌و‌گو با «ایران» با تأکید بر تنوع‌های قومی و مذهبی سیستان و بلوچستان، از اهمیت اجرایی شدن وفاق موردنظر رئیس‌جمهوری و دولت چهاردهم در این استان خبر داد و گفت: با دیدگاه‌هایی که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری داشتند و با هدف تغییری که ایجاد شد، استان سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی بود که مردم بیشترین مشارکت را در انتخابات ریاست‌جمهوری به ثبت رساندند. بیجار تصریح کرد: باید بگویم که وفاق در استان ایجاد شده و بعضی از موضوعاتی که در استان مشکل‌ساز بود، از جمله مسائل اجتماعی، با همدلی همه نهادهای تصمیم‌گیر به مراحل خوبی رسیده است. طبق اظهارات استاندار سیستان و بلوچستان، با کمک همه مردم، استفاده از ظرفیت معتمدین، متنفذین و دستگاه‌های امنیتی، ضرایب امنیتی استان افزایش داشته و با برنامه‌هایی که تاکنون انجام شده، بویژه برنامه‌های توسعه اقتصادی و زیربنایی، شرایط بهتری در انتظار استان است. بیجار با اشاره به اینکه برنامه‌های توسعه‌محور برای استان درنظر گرفته شده، اظهار کرد: نه‌تنها به‌دنبال توسعه سیستان و بلوچستان هستیم که نقش‌آفرینی استان در سطوح بین‌المللی را دنبال می‌کنیم.


پیگیری وفاق در استان کردستان
تأکید دولت چهاردهم بر ایجاد وفاق و توسعه در استان‌ها، موضوعی است که استاندار کردستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» به آن اشاره کرد.
آرش زره‌تن لهونی استاندار جوان این استان که اولین استاندار بومی کردستان به‌شمار می‌رود، با اشاره به سیاست‌های رئیس‌جمهوری و دولت چهاردهم در حوزه ملی و تأکید بر وفاق، خبر داد که در استان کردستان نیز مسیر وفاق در دستورکار قرار گرفته است.
لهونی در ارتباط با طرح‌های توسعه‌ای کردستان اظهار کرد: کردستان از پتانسیل‌های خوبی از جمله ظرفیت آب، مرز، کشاورزی، گردشگری و معادن برخوردار است و برای همه اینها در استان برنامه داریم.
استاندار کردستان درباره مسأله کولبران هم به این نکته اشاره کرد که قانون تجارت مرزنشینان مصوب شده و اجرای آن، در طول زمان برای بهبود وضعیت اقتصادی استان کمک خواهد کرد تا در آینده کسی رغبت به انجام کولبری نداشته باشد.

 

علی عوض‌خواه
روزنامه نگار


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست