قالیباف در نشست مشترک کمیسیون انرژی و وزرا موضع دولت در مورد ناترازی‌ها را تأیید کرد

هم‌صدایی پاستور و بهارستان

سیاست

84601
string(844) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"347.62500000000006","_w":"618","_y":"26.488041510549515","_x":"6.651066696638761e-14","source":"\/news\/photo\/1403\/10\/17\/702c3ce9bd279fcccfb7efb6b172b500.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 111.327px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateX(-1.72196e-14px) translateY(-6.85775px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" هم‌صدایی پاستور و بهارستان

یکشنبه و دوشنبه گذشته دو صدای متفاوت از مجلس شنیده شد؛ یک صدا که از سوی اکثریت شنیده می‌شود و قالیباف آن را نمایندگی می‌کند، بر عقلانیت، واقع‌گرایی، موقع‌سنجی و همراهی با دولت نه براساس سلیقه سیاسی، بلکه بر‌اساس اقتضائات واقعی کشور تأکید دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، صدای دیگر که گویی سمت دیگری می‌رود، با ثبت سه استیضاح برای سه وزیر شنیده می‌شود. چنین تفاوت نگرشی در هر مجلس مرسوم است. اما امروز که جامعه با مطرح شدن سه استیضاح سه وزیر اقتصادی کابینه در بهت فرو رفته،سوال این است که چگونه یک مرکز واحد یعنی مجلس، در واکنش به یک محیط اقتصادی واحد، یعنی محیط اقتصادی ایران که با انواع ناترازی‌ها روبه‌رو است، دو واکنش متفاوت نشان می‌دهد؟ زیرا ناترازی‌ها، همان‌طور که قالیباف دیروز گفت، حاصل ناترازی مدیریتی دهه 80 است. رئیس مجلس هم بر تلاش‌های دولت برای مدیریت این وضعیت صحه گذاشت و هم گفت مجلس و کمیسیون انرژی در حل ناترازی‌ها با دولت همکاری خواهند کرد. پس از شنیدن سخنان قالیباف که از همگرایی و هم‌نظری سران قوا در حل ناترازی حکایت می‌کند، آن سه استیضاح را چطور باید معنی کرد؟ استیضاح حقی است که قانون اساسی برای نمایندگان تعریف کرده، اما اگر وضع ناترازی‌ها و عزم دولت برای حل آنها آن‌گونه است که رئیس مجلس تأکید کرده، استیضاح پاسخ خوبی به این عزم نیست.  براساس اظهارات قالیباف، برای طرح استیضاح در این زمان و وضعیت، نه می‌توان مبنای مدیریتی قائل بود، نه مبنای اصلاحی و نه نسبتی با واقعیت‌های موجود ایران خواهد داشت. بنابراین، بهترین صفتی که می‌توان برای این استیضاح‌ها به‌کار برد، «سیاسی» است و این «سیاست» «خیر جمعی» را دنبال نمی‌کند، بلکه با تشدید بحران مدیریتی (قالیباف ریشه ناترازی را مدیریتی دانست) در وزارتخانه‌های اقتصادی بر بحران می‌دمد.
 
باید ناترازی مدیریتی را حل کنیم
دیروز نشست مشترک به میزبانی کمیسیون انرژی مجلس و با حضور رئیس مجلس، عباس علی‌آبادی وزیر نیرو و محسن پاک‌نژاد وزیر نفت برگزار شد. به گزارش «ایرنا» محمدباقر قالیباف  اول از دمای هوای سالن محل برگزاری جلسه کمیسیون انرژی انتقاد کرد و گفت:  این یعنی ما در کمیسیون انرژی نمی‌توانیم انرژی این ساختمان را مدیریت کنیم.
آنچه رئیس مجلس پس از این مقدمه گفت، اینطور می‌توان خلاصه کرد که سران قوا به طرحی مشخص برای مدیریت ناترازی‌ها رسیده‌اند و همه باید برای اجرا کردن این طرح به دولت کمک کنند، نه اینکه بخشی یا گروهی، وزارتخانه‌ای یا کمیسیونی، بخواهد طرح جداگانه‌ای بدهد یا راه خودش را برود. آیا می‌توان از این اظهارات وجود نوعی هماهنگی و همراهی سطوح بالا در کشور را برداشت کرد؟ آن هماهنگی و همراهی که حالا اقتضا می‌کند ارکان مختلف اجرایی و تقنینی در همین مسیر مشترک حرکت کنند؟ اگر پاسخ  این دو سوال مثبت باشد، طرح استیضاح قطعاً نمی‌تواند در این هماهنگی تعریف شود. استیضاح به این معنی خواهد بود که کلیت نظام، اصلاح مدیریتی را دنبال می‌کند و عده‌ای مسیر درگیری‌های جناحی را بیشتر دوست دارند.
قالیباف در ادامه، با تأکید بر اینکه ناترازی انرژی نداریم بلکه ناترازی مدیریتی داریم، از وجود یک اشکال نهادی در تولید و مصرف انرژی کشور از سال 1380 تاکنون خبر داد و گفت که این امر باعث شده در سیاستگذاری هم دچار اشتباه شویم.
قالیباف اشاره کرد که در دنیا برای ۹ درصد تولید انرژی از گاز استفاده می‌شود، اما در ایران ۹۰ درصد کل تولید انرژی برق‌ از گاز است و این یعنی ۳۰ درصد گاز کشور را مصرف کنیم تا ۹۰ درصد برق کشور را تولید کنیم.
 
وزرا کمترین فرصت را دارند
رئیس مجلس به مشکلات وزرا در کار اجرایی هم اشاره کرد و گفت: وزرا عملاً کمترین فرصت را برای انجام کارها و برنامه‌های خود دارند، زیرا یا باید به استان‌ها سفر کنند یا به کمیسیون‌های مجلس بیایند یا در دولت حاضر شوند و مشخص نیست چه زمانی می‌خواهند مدیریت کنند.
 
تدبیر دولت برای ناترازی انرژی
قالیباف با تأکید بر اینکه دولت تدبیری برای ناترازی‌ها انجام داده، گفت: ما در مجلس به سهم خود با وزرا همراهی خواهیم کرد. معاونت‌های نظارت و قوانین باید به نحوی برنامه‌ریزی کنند که وزرا برای موضوعات تخصصی در کمیسیون‌های تخصصی حاضر شوند. کمیسیون‌ها نیز مکلفند گزارش این جلسات را در جلسات سه‌شنبه‌های نظارتی به صحن ارائه دهند. رئیس مجلس خواستار تشکیل یک اتاق مرکز و قرارگاهی از سطوح بالای وزارتخانه‌های نفت و نیرو و کمیسیون انرژی مجلس شد. وی درباره جلوگیری از قاچاق سوخت هم به همکاری جدی دولت و مجلس اشاره و اظهار کرد: مدتی است این موضوع را با دوستان‌ در دولت مورد پیگیری قرار داده‌ایم و در آینده نزدیک نتایج آن قابل مشاهده خواهد بود.

جزئیاتی از جلسه سران قوا
رئیس مجلس شورای اسلامی، جزئیاتی از جلسه یکشنبه گذشته سران قوا با موضوع ناترازی انرژی ارائه کرد که نشان‌دهنده هماهنگی سطح بالای قوا است. قالیباف گفت: در جلسه یکشنبه گذشته سران قوا که برخی کارشناسان و وزرا هم حضور داشتند، صورت کلی نقشه قطعی‌شده ناترازی انرژی را نهایی کردیم و فقط یک تصمیم باقی مانده که مربوط به جلسه سه رئیس قوه است و حتماً تا ۱۰ روز آینده آن را قطعی می‌کنیم.  وی افزود: در این جلسه جمع‌بندی نهایی این بود که همه، اعم از سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه‌های نفت، نیرو و وزارت ارتباطات مکلف شدند برنامه اجرایی را پیش ببرند. اجرای این بسته نیازمند هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی مربوطه با وزارتخانه‌های تخصصی و ایجاد یک قرارگاه در این خصوص است. قالیباف بیان کرد: با سندی که یکشنبه گذشته به تصویب جلسه سران قوا رسید، دیگر کسی نباید پیشنهاد جدید و تازه‌ای مطرح کند، بلکه باید آنچه را که دست یافته‌ایم، عملی کنیم و اگر اشکالی هم وجود دارد، باید در اجرا مشخص شود. رئیس مجلس در ادامه، به همراهی مردم با پویش رئیس‌جمهوری برای کاهش 2 درجه کمتر گرمایش محیط‌های خانگی یا اداری اشاره کرد و گفت: همراهی مردم با درخواست رئیس‌جمهوری برای کاهش ۲درجه گرمایش خانه‌های خود سبب صرفه‌جویی ۴۰ تا ۴۵ میلیون مترمکعب گاز شد. وی با تأکید بر اینکه باید تصمیمی که اتخاذ شده را پیاده‌ کنیم و اگر در اجرا اشکال دارد، آن را در همان مرحله برطرف کنیم، اضافه کرد: بسته سیاستی برای اجرای برنامه هفتم در ناترازی انرژی در جلسه یکشنبه سران قوا نهایی شده و ما باید به دولت کمک کنیم تا بتواند طرح  را اجرا کند.
 
وزیر نیرو: همه برای رفع ناترازی تلاش می‌کنند
آنچه عباس علی‌آبادی وزیر نیرو در این نشست مشترک گفت، از وخامت اوضاع ناترازی حکایت داشت؛ چه‌بسا همین وخامت یا بحران (بحران عنوان پزشکیان برای ناترازی است) همراهی سران قوا و هماهنگی سطح بالا در کشور را الزامی و ناگزیر کرده است.
وزیر نیرو ابتدا گفت که ما در حال آماده کردن خود برای تابستان سخت سال آینده هستیم. عباس علی‌آبادی میزان این سختی را اینطور بیان کرد: در تابستان امسال بیش از ۲۰ هزار مگاوات ناترازی داشتیم، اما پیش‌بینی می‌شود این عدد در تابستان پیش‌رو به ۲۵ هزار مگاوات برسد.
وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از ۲۴۰ هزار ماینر در همین دوره کوتاه کشف کردیم، گفت: بعضاً به عنوان واحدهای اقتصادی مجوز گرفتند، اما برق را به مصرف رمزارز رساندند. هر کسی که یک ماینر تحویل بدهد، به او پاداش می‌دهیم.

گزارش وزیر نفت
وزیر نفت در این جلسه هم گزارشی از ابعاد ناترازی‌ها ارائه داد و هم گفت که در 4 ماه گذشته برای حل کوتاه‌مدت خاموشی‌ها چه کرده‌اند. نکته جالب در این گزارش، اشاره پاک‌نژاد به نامه وزیر قبلی نفت است که به مراجع بالاتر هشدار داده بود در تابستان امکان ذخیره سوخت ندارند و این همان موضوعی است که بعدها پاک‌نژاد و وزارتخانه تحت مدیریت او از سوی برخی به‌خاطر آن مقصر قلمداد شدند. محسن پاک‌نژاد با بیان اینکه ریشه ناترازی‌ها نه به ماه‌های اخیر یا ۵ الی ۶ سال گذشته، بلکه به سال‌ها عملکرد حوزه انرژی کشور برمی‌گردد، گفت: اصل گرفتاری ما در حوزه ناترازی به مؤلفه دوم یعنی مصرف باز می‌گردد. سال‌هاست که مکرراً تولید شده است اما مصرف رها شده است. محسن پاک‌نژاد طرح فشارافزایی پارس جنوبی را واجب‌تر از نان شب خواند و گفت:  این طرح هفت مرکز دارد که هر مرکز دو و نیم میلیارد دلار هزینه دارد و اجرا 4 تا 5 سال طول می‌کشد. بنابراین احتمال اینکه در کوتاه یا میان‌مدت ناترازی رفع شود، قابل‌اتکا نیست. وزیر نفت ادامه داد: اردیبهشت امسال وزیر وقت نفت نامه‌ای را برای برخی مراجع تصمیم‌گیر ارسال و به صورت جدی هشدار داد که به دلایلی امسال امکان تأمین بخشی از سوخت مایع را مانند سال گذشته نداریم. آن زمان کارشناسان به این جمع‌بندی رسیدند که تنها راه‌ مدیریت سبد سوخت نیروگاه‌ها شامل گاز، گازوئیل و نفت کوره است که اواسط تابستان تجویز شد. وی ادامه داد: این سبد سوخت استفاده شد و اکنون شاهد خاموشی‌ها نیستیم. وی عنوان کرد: از شهریور تا اواخر آذرماه ۲۲ الی ۲۳ میلیون مترمکعب تولید گاز خام در مجموعه شرکت ملی نفت ایران افزایش یافته است. در تولید نفت‌گاز و گازوئیل نیز ۱۰ میلیون لیتر در روز افزایش تولید داشتیم.

 

مهراوه خوارزمی
روزنامه نگار


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار سیاست