عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر رشت:
اجرای پروژه های عظیم در رشت نیازمند اعتبارات ملی است
استانها
86099
مهندس رضا عاشری عضو کمیسیون شهرسازی و نایب رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت در مصاحبه اختصاصی با گروه رسانه ایران - گرا عنوان کرد: مشکلاتی مانند پسماند در رشت و سراسر استان گیلان، احداث تصفیه خانه های مجهز برای رفع آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهر رود و نظایر آن به اعتبارات مناسب و متناسب ملی نیاز دارد و از عهده بودجه های شهری و استانی ساخته نیست.
به گزارش گروه رسانه ای ایران – گرا؛ وی که سابقه شهرداری منطقه پنج رشت و دو دوره عضویت در شورای شهر را دارد، تصریح کرد: چنان چه به میزان نصف بودجه هایی که برای حل این گروه از مشکلات شهری به مراکز استان های دیگر اختصاص داده شده به رشت اختصاص یابد، همه مشکلات ما حل خواهد شد.
عضو شورای شهر رشت به موضوع مهم تحرکات ساخت و سازها در شهر و اجرای پروژه های نو اظهار کرد: روند پروژه های عمرانی سطح شهر را همه شهروندان در گذشته و حال مشاهده می کنند. در واقع اتفاقی طی بیست سال قبل تاکنون در شهر رشت رخ داد، باز شدن خیابان هشت دی بود و بعد از آن خیابان امام علی (ع) که این خیابان هم در شورای ششم افتتاح شد و به دلیل کارهای عمرانی فعلا مسدود است.
عاشری تاکید کرد: در شورای فعلی به این تشخیص و تصمیم رسیده ایم که اولویت با اجرای طرح های تفصیلی و سند جامع ترافیک شهر است، به همین دلیل بودجه ای که در نظر گرفته شد ظرف دو تا سه سال چند خیابان باز شد و ترافیک میدان فرزانه یا ادامه کبابی حاج حسین به رودبارتان که اثر گذارند، افتتاح شدند و با هر بازگشایی خیابان ها ملک های تا شعاع یکصد متر برای پروانه اقدام می کنند که موجب تغییر و تحول آن مناطق می شود.
به اظهار این عضو شهرسازی و عمران شورای شهر رشت، اتفاق دوم در این شورا و در مجموع مدیریت شهری، پل های رو گذر بود و خرید املاک برای باز کردن معابر در دست انجام است که کارهای طبق برنامه پیش می رود.
مهندس عاشری یاد آور شد: در شورای ششم اقدامات و عملکردها بسیار بالاتر و سرعت هم به مراتب بیشتر بوده و این کار فوق العاده اهمیت دارد.
این که پروژه ای ۱۰ تا ۲۰ سال به طول بینجامد که از نظر هزینه و شرایط شهری و شهروندای مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد در مقایسه با پروژه های که در یک تا دو سال به اتمام برسد، برای رفاه حال مردم و تحول و توسعه در شهر اثر گذاری جدی دارد.
وی این را هم متذکر شد، تمرکز ما بر روی این بود که کارهای عمرانی با کیفیت انجام شود، گر چه بعضی جاها ممکن است که کیفیت رعایت نشود مانند: اسفالت کوی حسینی که دادستان مرکز استان هم ورود کرد و شهرداری و شورای شهر به پیمانکار اعلام کردند این پروژه باید کامل بازسازی شود در غیر این صورت اجازه تسویه حساب نخواهیم داد.
نفس وجودی کمیسیون ماده ۱۰۰ در مدیریت شهری ضروری است
این عضو شورای شهر رشت گفت: اگر قرار است جلوی خلاف سازی ها به طور کلی در سراسر کشور و در شهر رشت گرفته شود، حتما باید از مجلس مصوبه داشته باشیم و باید جرم انگاری شود و اگر نشود هر کسی زمینی را در اختیار بگیرد، بلافاصله ساختمان می سازد و زمانی هم که ساخته شد بی پروانه یا با پروانه به ماده صد منتقل می شود.
مهندس رضا عاشری عنوان کرد: تصمیم هایی که در ماده صد شهرداری ها گرفته می شود تفاوت دارد اگر سازه ای در یک منطقه سازه ی محکمی داشته باشد جا دارد مورد تایید قرار گیرد و فرقی هم بین شهروندان گذاشته نشود و خدای ناکرده این گونه نباشد که در دو بنای مشابه یکی تخریب و دیگری چنین حکمی نگیرد و به جریمه بسنده شود.
وی با تاکید بر این که مردم شهر نباید شاهد تبعیض ها باشند، افزود: حکمی که دارای شرایط یکسان باشد، صددرصد نباید برای یکی حکم تخریب زده شود و بقیه به دلایلی از این حکم در امان باشند.
قانون برای ماده ۱۰۰ نیازمند بازنگری است
واقعیت این است که کمیسیون های ماده ۱۰۰ در بیشتر مناطق کشور آرای متفاوتی صادر می کنند و ابراز می دارند که به این تشخیص رسیدم و برای برون رفت از این نوع تصمیم ها باید در قانون بازنگری شود. وی گفت: با ادامه کمیسیون ماده صد موافقم ولی باید حتما یک بازنگری شود و براساس آن ابزار واحد تعریف شده و آرایی صادر شود که فریاد مردم درنیآید.
عضو کمیسیون شهرسازی رشت بیان کرد: مشکلات شهر رشت دو قسمت است که یکی یکسری مشکلات را می شود با همین توان موجود شهرداری و هماهنگی با ادارات آب و برق و گاز و دیگر سازمان ها حل کرد. به عنوان نمونه اداره برق بعد از سال ها یک قرارداد منعقد کرده که براساس آن یک مسیر یکصد کیلومتر در درون شهر تیرهای برقی که در حاشیه و یا حتی وسط خیابان ها پس از تعریض و اصلاح قرار گرفته اند منتقل و خیابان باز می شود. همین تیرهای برق مشکلات زیادی از نظر ترافیک و تصادفات برای مردم شهر ایجاد کرده است.
در مساله ترافیک شهری علاوه بر ساختن پروژه های در دست اجرا که تسهیل گر هستند باید از تجربه پایتخت بهره برد به این معنا که در تهران از غرب به شرق و شمال به جنوب خیابان ها یک طرفه شده و حرکت روان سازی شده است. در شهر رشت هم استفاده از این تجربه می تواند موثر باشد و با شرقی غربی کردن یا شمالی، جنوبی کردن معابر ترافیک روان سازی شود.
وی گفت: شاید این شورا برای این امر مهم فرصت و امکان را در اختیار نداشت اما این مشکلات با تصمیم های به هنگام مدیریت و نظارتی قابل حل است.
به اظهار این عضو شورای شهر، بخش دوم موضوعاتی که مربوط به شهر و استان نیست و حتما دولت و اعتبارات ملی باید پای کار بیایند، مانند: مشکل پسماند شهر رشت و سراوان و امثال آن که به بودجه ریالی و ارزی برای دفع و دفن زباله و احداث کارخانه زباله سوز نیاز دارند.
شایسته است نمایندگان مردم شهرستان رشت و سراسر استان گیلان مانند: بسیاری از استان های دیگر در این مساله ورود کننند و اعتبارات متناسب را در ظرف زمانی کوتاه تر متوجه شهر رشت و برخی مناطق استان کنند، در غیر این صورت مشکلاتی مانند آلاینده از جمله دو رودخانه زرجوب و گوهر رود و پسماند با اعتبارات مدیریت شهری و استانی هرگز قابل حل نخواهد بود.
مهندس عاشری تصریح کرد: هم اکنون تصفیه خانه های فاضلاب و آب های آلوده در شهر رشت شاید به میزان ده درصد فعال هستند و برای خروج از شرایط بحران الودگی ها که در آب های سطحی، زیر سطحی و تالاب ها مانند: تالاب بین المللی انزلی و آلودگی این مراکز بسیار موثر است با تامین اعتبارات ملی برای ساخت همه تصفیه خانه ها در ظرف زمانی بسیار کوتاه حل می شود.
وی اعلام کرد: دولت باید برای شهر رشت و سراسر استان گیلان سرمایه گذاری های لازم را بکند و مانند استان سمنان که یک بزرگراه در شش لاین احداث شده و قرار است سه لاین دیگر به هر طرف اضافه شود و نمایندگان ما حتما و پیگیرانه این مهم را دنبال کنند.
عضو شورای شهر رشت عنوان کرد: سرمایه گذارانی با میل خودش هم می آیند و می خواهند برای گیلان و رشت و البته حفظ منافع شان کاری انجام دهند.
وی افزود: به محض ورود مجموعه ها و افرادی مثلا برای یک کلینیک ترک اعتیاد یا موسسه حمایتی و یا دیگر امور درخواست مبالغی زیادی می کنند و سرمایه گذار با مشاهده این اوضاع استان و شهر را ترک می کند.
یا در شکل دیگری، سرمایه گذار از استان های دیگر با جدیت وارد می شود تا اثرگذار باشد ولی به علت دخالت ها، گاهی جسارت یا این که کار باید به نامی فلان شخص تمام شود، سرمایه گذار را فراری می دهند در حالی که بسیاری از مراکز استان ها چنین نیست.
به گفته وی، طی همین چند روز اخیر سرمایه گذاری آمده و رو به روی من نشسته و قصد سرمایه گذاری در بخش های مختلف را دارد و چون نگاه ها تنگ و گاهی منفعت طلبانه است، استان و شهر را ترک می کند.
نایب رییس کمیسیون گردشگری شورای شهر رشت گفت: گام نخست در حل مسایل؛ شناخت مسایل و توجه به جنبه های آن و رعایت اولویت ها با عنایت به ظرفیت ها است. در سراسر کشور کم و بیش این سیاست جاری است که می خواهند همه پروژه های با هم اجرا شود و بعد ناتمام می مانند و اولویت ها از بین می رود.
وی اظهار کرد: الحمدالله این شورها نسبت به شوراهای قبل منطقی تر عمل کرده است، اگر چه ممکن است شهروندان در بعضی مسائل انتقاد داشته باشند.
عاشری با تاکید بر این که ابتدا باید اولویت ها در نظر گرفته شود تا مردم کارهای انجام شده با ببینند، افزود: اتقاق خوبی که افتاد این است که در شورای ششم بر روی دو موضوع تفاهم داریم اول مسایل را بشناسیم و مطالعه دقیق صورت گیرد و سپس پروژه های با اولویت ها و ظرفیت ها پیگیری شود. اگر روند تصمیم گیری و مدیریت براساس شناخت مسائل و اولویت ها باشد، حتما نتیجه بخش خواهد بود و هم اکنون همین طور است و کارهای پیش می شود. شورا و مدیریت شهر با اولویت های مشخص در ریل معین پیش می روند و بودجه ها برای هر بخش هم مشخص است.
اجرای پل ها با مطالعه و نظرات متخصصان در دست ساخت است
وی در پایان این مصاحبه متذکر شد: برخی دوستان به احداث پل ها اعتراض دارند در حالی که پل ها با کیفیت اجرا و مطالعات توسط یک شرکت مشاور از دانشگاهیان آغاز شده است و مبنا را بر روی علم و نظر متخصصان قرار داده ایم.
مهندس عاشری یاد آور شد: مردم رشت به امید خدا نسبت به پرداخت عوارض شهری همت کنند که کارهای عمرانی حتی جمع آوری زباله و دیگر اقدامات انجام شود. عوارضی که قانونی و شهروندی است باید پرداخت شود تا شهر توسعه یابد.
به گفته وی، شهرداری های بودجه جداگانه ای ندارند و با کمک شهروندان است که حقوق پرسنل و پروژه های رفاهی و شهری اجرا می شود و مردم مطمئن باشد با کمک شان در پرداخت عوارض و دیگر حقوق قانونی شهر روند تحولی و توسعه را طی خواهیم کرد و ما در شورای شهر و مدیریت شهری “شهرداری” در همین راستا با هم تلاش می کنیم./
ایران آنلاینانتهای پیام/