پوپولیسم یا عملگرایی
سیاست
86201
در حالی منتقدان لب به انتقاد گشوده و مدعی شدهاند که رئیس دستگاه اجرا، «پوپولیسمی» شده که گذشته او را نگاه نمیکنند و یا نمیخواهند به عقب برگردند تا پیببرند پزشکیان زمانی هم که رئیس دانشگده علوم پزشکی تبریز بودهمین بود، آستین بالا زد و خانه بهداشت ساخت.
به گزارش گروه سیاسی ایران آنلاین، مسعود پزشکیان در سفر استانی دولت وفاق ملی به خوزستان درحالی که لباس کارگری پوشید، بیل در دست گرفت و ملاتی از سیمان را روی دیواری کوتاه ریخت تا خشت روی هم بگذارد و دیوار مدرسهای بالا رود، اقدام او موجی از واکنشها را دربر داشت. برخی«دست به بیل شدن» رئیسجمهور را یک حرکت پوپولیستی توصیف کردند. اما آیا واقعا کارِ پزشکیان رفتاری پوپولیستی بود؟
وقتی منتقدان چشم بر واقعیتها میبندند!
درحالی منتقدان لب به انتقاد گشوده و مدعی شدهاند که منادی وفاق ملی و عمل به وعده ها، «پوپولیسمی» شده که گذشته او را نگاه نمیکنند و یا نمیخواهند به عقب برگردند تا پیببرند پزشکیان ۳۰ سال قبل هم که رئیس دانشگده علوم پزشکی تبریز بود آستین بالا زد و همراه با فرزندانش و با مشارکت مردم و نیروهای بسیجی خانه بهداشت ساخت. او در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به این موضوع اشاره کرد و در همان مقطع تصاویر او ـ در حال ساخت خانه بهداشت منتشر شد ـ حتی دو چهره شناخته شده و صاحب نام در حوزه بهداشت هم مُهر تاییدی بر تحرکات مردمی و بسیجی مسعود پزشکیان در ساخت خانه بهداشت زدند.
«علیرضا مرندی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولتِ سازندگی ـ همان دورهای که پزشکیان رئیس دانشکده علوم پزشکی بود ـ در گفتوگویی گفت: پزشکیان بدون تکیه به دولت ۶۰۰ خانه بهداشت ساخت و خودش هم در ساخت آنها کمک کرد.
علاوه بر او «ایرج حریرچی» هم گفته بود که پزشکیان قدرت اجرایی بالایی دارد و در زمان حضور در دانشکده علوم پزشکی تبریز درحالی که ظرفیت سالانه ساخت خانه بهداشت در هر استان ۱۰ مورد بود اما وی با بسیج مردم، ۶۵۰ خانه بهداشت ساخت.
آیا در آن دوره هم کار مسعود پزشکیان برای ساخت خانه بهداشت، پوپولیستی بود؟ آنگاه که خود وی[بزنگاه انتخابات] به این مهم اشاره کرد، چرا متهم به اقدام پوپولیستی نمیشد، اما امروز در مقام رئیسجمهور نگاهها به سمت پوپولیستی شدن او رفته است!
دو پیام پزشکیان در ساخت مدرسه
باید واقعنگر بود؛ پزشکیان فقط برای ساخت یک مدرسه در خوزستان و یا انتشار چند فِرم عکس و فیلم، لباس کارگری برتن نکرد، حضور او در میدان دو پیام مهم در اعتقاد راسخ وی به رفع تبعیض و بی عدالتی در آموزش و پرورش کشور داشت.
۱- پیام مشارکت و حضور دولتی ها در کنار و همراه مردم
۲- همکاری دولت با سایر دستگاهها و اقدام عملی برای ساخت مدرسه
- مشارکت مردم از خصلتهای ذاتی و باور مسعود پزشکیان است؛ وی در دورههای مختلف مسئولیت اعم از ریاست دانشگده علوم پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نمایندگی مردم در تبریز بر نقش آفرینی و مشارکت مردم در صحنه تاکید کرده است و همچنان به این نقش ـ این بار در جایگاه رئیس جمهوری اسلامی ایران ـ اعتقاد و باور دارد، از این رو خود پای کارآمده تا این پیام را به مردم و فرهنگیان جامعه منتقل کند که همه باید برای سازندگی در صحنه حضور داشته باشند، حتی رئیسجمهور و نزدیکانش حاضر هستند بیل در دست بگیرند و بگویند ابتدا خود ما به میدان عمل آمدهایم تا دیگران پس از ما بیایند؛ همان حرفی که فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی مرم میدان نبرد میزد و میگفت: اول باید خود فرمانده در میدان حضور یابد تا بعد از او سربازانش به صف شوند.
- مسعود پزشکیان و دولتش برای برقراری عدالت آموزش کمربند های خود را محکم بستهاند تا یک ساله بتوانند زیر میز بیعدالتی آموزشی بزنند به همین جهت دولتِ چهادهم میخواهد از ظرفیت سایر دستگاهها و نهادها همانند بنیاد مستضعفان و سازمان بسیج استفاده کند تا بدین وسیله اقدامات اساسی برای «عدالت آموزشی» انجام شود. در همین راستا، آقای رئیسجمهور ۱۷ شهریورماه پس از بازدید از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با تاکید بر این که باید با نیروهای بسیج برای ساخت مدارس جلسه بگذاریم، گفت: مشکل کمبود مدرسه در مناطق محروم را یک ساله با کمک نیروهای بسیج مرتفع میکنیم، اگر نقشه ساخت و مصالح را به مردم بدهیم خودشان مدارس را میسازند.
پنجشنبه ۱۳ دی ماه بود که مراسم امضای تفاهمنامه همکاری دولت و بنیاد مستضعفان در ساختمان سفید ریاست جمهوری برگزار شد.
رئیسجمهور در این مراسم با بیان اینکه همکاری دولت و بنیاد مستضعفان در زمینه محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی اتفاقی مبارک و فتح بابی برای تعاملات و همکاریهای بیشتر در حوزههای دیگر است، تصریح کرد: دولت آمادگی دارد با برگزاری جلسات مستمر با مدیران بنیاد مستضعفان بسترها و زمینههای همکاری میان دولت و این بنیاد در سایر زمینهها را مشخص و به مرحله اجرا برساند.
حتی پس از این دیدار پزشکیان در جلسه ایجاد عدالت آموزشی شرکت کرد و با اشاره به کمبود تجهیزات در مدارس، گفت که لازم است مسئولان ذیربط لیستی از تجهیزات لازم و مقدار آنها تهیه کنند تا بتوانیم با کمک خیرین و نهادهای محلی آنها را تهیه کنیم. حتی میتوان از ظرفیتهای ادارات دولتی و تجهیزات اضافی آنها نیز برای کمک به مدارس استفاده کرد. تجهیزات نوین میتواند باعث شکوفایی خلاقیتهای دانشآموزان شود و حتی میتوان هر ادارهای را مأمور تجهیز یک مدرسه کرد.
نتیجهگیری...
همکاری جدیدی که بین دولت با بنیاد مستعضفان و سازمان بسیج سازندگی و از همه مهمتر مشارکت مردمی و خیرین مدرسه ساز شکل گرفت گواه آن است که دولت دو نهاد مهم را پای کار آورده تا هم از نیروهای انسانی بسیج و هم از سرمایه و منابع مالی بنیاد مستضعفان استفاده کند؛ هدف یک چیز است: مشکل دیرینه مدارسِ کپری با ساخت مدارسی که در شأن ایران و ایرانی است برای همیشه خاتمه پیدا کند و پرچم عدالت در نظام آموزشی برافراشته شود، چرا که ایران برای همه ایرانیان است و باید همگان از تمامی ظرفیتهای موجود در نظام آموزشی به نحو مطلوب بهره ببرند و از آنجا که مدیران آینده کشور در همین مدارس تربیت میشوند، باید مسئولان آستینها را بالا بزنند و در ساخت مدارس مشارکت جدی داشته باشند؛ پزشکیان برای این کار از همان ابتدا «بسم الله الرحمن الرحیم» گفت و وارد گود شده است، بنابراین پیام پوشیدن «لباس کارگری» پزشکیان، «سازندگی» است. او میگوید بیایید با هم این کشور و مدارس آن را بسازیم تا فرزندان ما به آینده امیدوار شوند. پس پزشکیان نهتنها پوپولیسم نیست، بلکه به دنبال عملگرایی به جای عوامگرایی است. پزشکیان با پوشیدن لباس کارگری، نشان داد که میتوان با کنار گذاشتن ریاکاری و تمرکز بر سازندگی واقعی، امید را به مردم بازگرداند. پزشکیان با حاشیه سازیها و یا القای فعالیتهای پوپولیستی عقب نشینی نخواهد کرد، برای او فقط این مهم است که گامهای مهم برای مردم و کشورش بردارد، دروغ نگوید، به هرچه گفته و باور دارد عمل کند و وعده پوچ و واهی به مردم ندهد بخاطر همین به سیاسی کاریها و سیاسی بازی ها هم توجهی نمیکند.
انتهای پیام/