«ایران آنلاین» بررسی میکند؛
لولی؛ فیلمی با روایتی متفاوت از خرافات در جامعه

فیلم لولی را میتوان یک گام ارزشمند در به رسمیت شناختن مشکلات روانشناختی و نقش آنها در زندگی اجتماعی دانست اما نوع روایت متفاوت آن از خرافات به گونهای است که ممکن است با سلیقه عام جور نباشد.
گروه هنر ایران آنلاین: فیلمهای سینمایی که در ژانر اجتماعی ساخته میشوند، در واقع پایه اصلی سینما را شکل میدهند و هدف از ساخت آنها مطرح کردن مشکلات و مسائل اجتماعی است. در ایران نیز فیلمهایی که ساخته میشوند بیشتر در این ژانر هستند و بعضا نیز شاهد آثار قابل قبولی در این زمینه بودهایم.
«لولی» ساخته رضا فرهمند که در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده نیز در ژانر اجتماعی ساخته شده و در واقع، یک فیلم اجتماعی بومی است که این کارگردان به عنوان اولین تجربه بلند سینمایی خود جلوی دوربین برده است.
فرهمند که سابقه ساخت مستند و فیلم کوتاه را دارد لولی را به تهیهکنندگی جلیل اکبریصحت که از منتقدان قدیمی سینماست ساخته است.
«لولی» روایت گروهی از افراد است که در فضایی زیر یک امامزاده گیر افتادهاند و هر کدام دارای یک قصه جداگانه هستند. در این فیلم، بازیگرانی چون داریوش امینی، ژیلا آلرشاد، محبوبه سلطانی، نرگس هزاره، حسن عابدی و محمد محمدی نقشآفرینی میکنند.
«لولی» در یک جامعه چندزبانه اتفاق میافتد که در آن شخصیتها به زبانهای مختلفی همچون ترکی، فارسی افغانی و کردی صحبت میکنند و به گونهای ظریف به تفاوتهای فرهنگی و زبانی میپردازد و نحوه تعامل و همزیستی این تفاوتها را نشان میدهد.
این فیلم را میتوان یک گام ارزشمند در به رسمیت شناختن مشکلات روانشناختی و نقش آنها در زندگی اجتماعی دانست اما نوع روایت متفاوت «لولی» از خرافات به گونهای است که ممکن است با سلیقه عام جور نباشد.
همچنین نبود پرداخت کافی نسبت به برخی شخصیتهای داستان موجب شده تا فیلم کمی برای مخاطب مبهم باشند و نتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند.
استفاده از نابازیگران توسط کارگردان معمولا برای باور پذیری نقشها و واقعگرایی توسط مخاطب صورت میگیرد اما این اتفاق در لولی نه تنها کمکی به فیلم نکرده بلکه موجب شده تا نقشها برای مخاطب هیچ جذابیتی نداشته باشند.
درباره کارگردان
رضا فرهمند متولد ۱ فروردین ۱۳۵۷ در شهر بیرجند، فیلمنامه نویس و کارگردان سینما و تلویزیون است. او تحصیلاتش را در رشته مهندسی کشاورزی به پایان برده و بیشتر در زمینه مستندسازی فعالیت داشته و دارد. از مهمترین ساخته های رضا فرهمند باید اشاره کرد به فیلم های زنانی با گوشواره های باروتی، پرسوک، عروسک، ساحل به ساحل، اتاق صعود، شیر+زاد، مجموعه مستند سفری دیگر، تقاطع، دیالوگ سه نفره، لطفا بوق بزنید و ... .
اوتاکنون جوایز و افتخارات بسیاری را برای مستندهای خود کسب کرده است که تعدادی از آن ها عبارتند از: برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند از بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم اتاق صعود، نتخب بهترین فیلم مستند جشنواره حقیقت برای فیلم پرسوک، منتخب بهترین فیلم مستند از جشنواره فیلم رشد برای فیلم اتاق صعود، برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره سینه وست استرالیا برای ساخت فیلم شیرزاد و ... .
انتهای پیام/