چرخ گردون اثری فراتر از ساختار سیتکام
هنر
87877

تهیه کننده سریال «چرخ گردون» گفت: این سریال پس از تغییر و تحولات سازمان و استقرار و راهاندازی مرکز سیمرغ سیما و شکلگیری آثار سیتکام و زودبازده در تلویزیون شکل گرفت؛ زمانی که امکان ایجاد تولیدات ۹۰شبی محقق شد، مرکز سیمرغ تصمیم بر تولید این سریال در سه فصل با فرم هرشبی و تولید محتوا بر اساس موضوعات روز اجتماع (مصائب و مشکلات و حتی دستاوردهای روزمره سطح جامعه) در یک اثر نمایشی و شیرین و طنز گرفت.
به گزارش گروه هنر ایران آنلاین، فصل دوم مجموعه «چرخ گردون» که در گونه سيتکام ساخته شده و يادآور طنزهاي ۹۰ شبي است، در هفتههاي اخير و از شبکه دو سيما پخش شد. اين مجموعه بهکارگرداني جواد مزدآبادي و تهيهکنندگي سعيد مرادي، داستان دو رقيب کاري با بازي عليرضا خمسه و حميد لولايي را روايت ميکند. ماجراهاي طنزی که این دو شخصیت و خانوادههایشان در داستان خلق میکنند، در کنار جذب مخاطبان عام، به طیفها و سلایق مختلف اجتماعی نیز میپرداز . گروه سازنده فصل دوم «چرخ گردون» از ابتدای تابستان امسال برای تصویربرداری در پارک لاله مستقر شدند. تجربه تولید فصل اول به کمک کارگردان، تهیهکننده و دیگر عوامل آمده است و بهگفته سعید مرادی، تهیهکننده این مجموعه، مخاطبان شاهد اتفاقات جذاب و طنزآمیز خواهند بود. در فصل دوم، بازیگران جدیدی همچون رابعه اسکویی و کاظم نوربخش (که او را بیشتر بهعنوان کاراکتر سلمان در سریال «نون خ» میشناسیم) به مجموعه پیوستهاند. همچنین، امیر تاجیک بهعنوان خواننده تیتراژ و بازیگر برای اولینبار در این سریال حضور دارد که از نکات جالب فصل دوم است.
اثری فراتر از ساختار سیتکام
سعید مرادی، تهیه کننده سریال «چرخ گردون» بیان کرد: این سریال پس از تغییر و تحولات سازمان و استقرار و راهاندازی مرکز سیمرغ سیما و شکلگیری آثار سیتکام و زودبازده در تلویزیون شکل گرفت؛ زمانی که امکان ایجاد تولیدات ۹۰شبی محقق شد، مرکز سیمرغ تصمیم بر تولید این سریال در سه فصل با فرم هرشبی و تولید محتوا بر اساس موضوعات روز اجتماع (مصائب و مشکلات و حتی دستاوردهای روزمره سطح جامعه) در یک اثر نمایشی و شیرین و طنز گرفت.
وی افزود: فصل اول را در روزهای ابتدایی شکلگیری ادارهکل فیلمنامه رسانه ملی و مرکز سیمرغ شروع کردیم و حدود ۱۴ ماه روی فصل اول کار کردیم که این فصل در سال ۱۴۰۲ تولید پخش شد. در ادامه، کار را با بازخوردهایی که سازمان از مخاطبان گرفته بود، بهروزرسانی کردیم و مواردی در حوزه محتوا بدان اضافه شد؛ موضوعاتی مانند جنگهای منطقهای، شهادت رئیسجمهور و انتخابات ریاستجمهوری و مواردی از این دست که تلاش کردیم اثراتش را در قلب اتفاقات وارد کنیم.
مرادی گفت: انتخاب محتوا و مضمون بر اساس طراحی نویسنده بود؛ طبیعتاً در جامعه با طبقات مختلف روبهروییم و انتخاب لوکیشن هم که پارک لاله بود، بر همین مبنا صورت گرفت. پارک لاله، نماد ایران کوچکی از اقوام و سنین مختلف است. کهنسالان، میانسالان، جوانان و نوجوانان و طیفهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در این پارک تردد دارند. درنتیجه، دو کاراکتر سریال متولد شدند و رقابتی بین یک عدسیفروش و آشفروش طراحی شد.
وی درخصوص فضای فیلمبرداری در پارک لاله عنوان کرد: کار بسیار سخت بود. شاید بهظاهر اسم سیتکام روی آن گذاشتیم؛ اما این اثر سیتکام نبود. تعریف سیتکام این است که در فضای پلاتو و آپارتمانی و سوله باشد؛ اما اثر ما در فضای بازی بود که صداهای مزاحم و جمعیت روزانهای را که در این پارک تردد و زیست میکنند، در خود داشت و باید خودمان را با آنها وفق میدادیم و همین امر روند تولید را کندتر و سختتر کرده بود. بههرحال، با توجه به توصیههایی که شده بود، تلاش کردیم با دشواریها کنار بیاییم.
این تهیهکننده افزود: فصل سوم در حال نگارش است و لوکیشن آن دیگر پارک لاله نیست و در یک فرهنگسرا روایت میشود. برخی از کاراکترها و شخصیتها را خواهیم داشت و برخی دیگر را خیر. کاراکترهای قبلی در فصل سوم ارتقای شغلی پیدا کردهاند و حالا رویدادها و چالشها و مسائل روابط بین این آدمها را در یک فرهنگسرا در شهر خواهیم دید.
مرادی در توضیح چرایی تغییر لوکیشن در فصل سوم یادآور شد: سازمان صداوسیما مسئولیتهایی اجتماعی برعهده دارد و پارکها، فرهنگسراها و سراهای محله ارتباط تنگاتنگی با خانوادهها و جوانان و نوجوانان و طیفهای سنی مختلف دارند. بر این اساس، شهرداری تهران هم توصیههایی داشت که این جریانات را در دیگر بخشهای فرهنگی و اجتماعی ببینیم، نه صرف پارک. به همین دلیل، در فصل سوم به فرهنگسراها میپردازیم.
وی تأکید کرد: اولین اولویت هر اثر نمایشی، سرگرمی است؛ اما مهارت گروه سازنده اعم از نویسندگان و کارگردان و نیز انتخاب بازیگران و فضای هنری و حتی موسیقی کار باید درراستای محتوا باشد؛ چون تأکید بر این بود که در قالب فضای محتوامحور اثری سرگرمکننده تولید شود و امیدوارم در تحقق این هدف سربلند بوده باشیم. با بازخوردهای فضای مجازی و رسانهها متوجه شدهایم که تغییر ترکیب برخی بازیگران نتیجه مثبتی داشته و بازخوردها خوب بوده است و امیدمان این است که جهش روبهجلویی نسبت به فصل اول را در این سری به نمایش در آورده باشیم.
«چرخ گردون» یک طنز محترم و شریف است
رامین ناصرنصیر، بازیگر توانمند ژانر کمدی، بهویژه در مجموعههای موفق و پرطرفداری همچون «ساعت خوش»، «جنگ ۷۷»، «هتل»، «کتابفروشی هدهد» و «زیر آسمان شهر» شناخته میشود. او درباره حضور خود در مجموعه «چرخ گردون» میگوید: من در این سریال نقش اردلان را ایفا میکنم، همسر مرضیه جدیکار، مدیر پارک. در فصل اول غایب بودم و گفته میشد که در خارج از ایرانم؛ اما اکنون در فصل دوم بازگشتهام و قصد دارم در پارک مشغول به کار شوم.
وی در ادامه، درباره ویژگیهای این سریال توضیح میدهد: من به کارهای طنز علاقه دارم، اما برایم بسیار مهم است که این اثر چقدر محترم و فاخر باشد. در این سالها بارها فیلمنامههایی خواندهام که از نازل بودنشان احساس شرم میکردم؛ اما این کار کمدی شریفی است که نهتنها بدآموزی ندارد، بلکه هیچگاه به مخاطب بیاحترامی نمیکند. حضور کارگردان در این زمینه بسیار تأثیرگذار بود. هرچند پیش از این همکاری با ایشان نداشتم؛ از سلیقه و نگاه فیلمسازیشان رضایت دارم.
او همچنین به فرایند کار در این مجموعه اشاره میکند: هر زمان که لازم باشد، به نقش افزوده میشود و دست ما برای بداههگویی یا ارائه پیشنهادها درباره نقش باز است. این سریال دارای فیلمنامهای قوی است و تهیهکنندهای قابلاعتماد پشت آن قرار دارد. اینها ملاکهایی بود که برای انتخاب این نقش در نظر داشتم.
ناصرنصیر درباره فضاسازی فیلمبرداری نیز میگوید: این سریال در فضای بیرونی، پارک و طبیعت فیلمبرداری میشود که فکر میکنم هم برای بازیگر و هم برای مخاطب جذاب است. کارهایی که در محیطهای ثابت فیلمبرداری میشوند، تفاوتهای خاص خود را دارند و سختیهای خاصی را به همراه میآورند. سروصدا و رفتوآمدهای پارک میتواند روند کار را دشوار کند؛ اما برای من بهعنوان بازیگر، مهمترین مسئله این است که در نقش کنکاش کنم و به آن شخصیت برسم. وقتی نقشی از من دور است، باید آن را پیدا کنم و از درون خودم بیرون بیاورم و شخصیت را بر اساس تجربیات بازیگری و جستوجو در جامعه خلق کنم.
وی در ادامه درباره بازخورد مردم نسبت به نقش خود میافزاید: بازخوردهای مردم درخصوص نقشم بسیار مثبت بوده است. آنها بهویژه از تغییرات شخصیتی که در اردلان دیدهاند، استقبال کردهاند و این موضوع برای من انگیزهای بزرگ است. خوشحالم که مردم این تغییرات را احساس کردهاند و از کارم راضیاند.
ناصرنصیر درباره فصل بعدی نیز اظهار میکند: اگر فصل بعدی ساخته شود، قطعاً در آن حضور خواهم داشت. همکاری با این تیم تولید برای من تجربهای بسیار خوب و رضایتبخش بوده است، و اگر فرصت و شرایط مناسب فراهم شود، حتماً ادامه خواهیم داد.
در پایان، او درباره پیام سریال «چرخ گردون» و داستان آن میگوید: پیام این سریال بیشتر بر محور طنز و انسانیت است. داستانهای کمدی که در این مجموعه روایت میشود، نهتنها بر لبخند بر روی صورت مخاطب میآورد، بلکه بهنوعی، نشاندهنده پیچیدگیهای روابط انسانی و تعاملات اجتماعی است. «چرخ گردون» بیشتر از آنکه بهدنبال ایجاد خندههای سطحی باشد، میخواهد در دل طنز، مفاهیم عمیقتری را به مخاطب انتقال دهد.
انتهای پیام/