اعلام جزئیات قرارداد مترو با شرکتهای چینی برای ساخت خطوط ۸ و ۹
جامعه
88407

مدیرعامل شرکت متروی تهران جزئیات قرارداد با شرکتهای چینی برای ساخت خطوط ۸ و ۹ متروی را تشریح کرد.
به گزارش گروه اجتماعی ایران آنلاین، نعمت ا... فرزانپور در خصوص روند ساخت خطوط جدید مترو با بیان اینکه برای توسعه شبکه متروی پایتخت چهار خط ۸ تا ۱۱ به طول تقریبی ۱۷۰ کیلومتر طراحی شده است، گفت: با احتساب خطوط هفتگانه فعلی، شبکهای منسجم و فراگیر برای تهران پیش بینی شده است تا خدمات حداکثری به مردم داده شود. در همین راستا روز پنجشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۳ قرارداد ساخت خطوط ۸ و ۹ با شرکت های چینی منعقد شد تا عملا وارد مرحله احداث دو خط جدید دیگر بعد از خط ۱۰ باشیم.
به گفته وی، در خطوط ۸ و ۹ مترو طرفهای چینی از مشارکت پیمانکاران داخلی استفاده کرده و موضوع تجهیز کارگاه این خطوط آغاز شده است.
فرزانپور در پاسخ به این سوال که آیا شرکتهای طرف قرارداد چینی متعهد به ساخت کامل خطوط جدید مترو هستند، عنوان کرد: شرایط تفاهم نامهها به گونهای تنظیم شده است که پیمانکار متعهد میشود که اگر به هر دلیلی بخش فاینانس پروژه حل و فصل نشود، ۵ درصد از مبلغ کل قرارداد را سرمایه گذاری کند و بعد از آنکه این ۵ درصد را سرمایه گذاری کرد، شهرداری تهران به طرق مختلف با پیمانکار تسویه حساب کند و به همین شیوه به صورت مکرر منابع به پروژه تزریق می شود.
وی اظهار کرد: این قرارداد تجربه جدیدی است که برای حل مشکل تأمین منابع مالی احداث خطوط جدید پیشنهاد شده و پیمانکاران نیز این روش را پذیرفته اند. بنابراین در قراردادها آمده است اگر به هر دلیلی فاینانس خطوط جدید نهایی نشد، پیمانکاران میبایست به روش تزریق ۵ درصدی به تعهدات مالی خود در قبال پروژه پایبند باشند. از سوی دیگر ما نیز در شرکت مترو فرآیند احداث خطوط جدید با توان سرمایه گذار خارجی را فازبندی کردهایم و بعد از به نتیجه رسیدن فاز نخست خطوط، وارد فاز دوم میشویم.
مدیرعامل شرکت متروی تهران در مورد برنامه زمان بندی افتتاح خطوط جدید شبکه مترو نیز با بیان اینکه احداث خط ۸ مترو در یک بازه زمانی ۶ ساله طراحی شده و ساخت خط ۹ مترو هم در یک بازه ۷ ساله دیده شده است، گفت: اگر سرمایه گذاری ها و تأمین منابع مالی به موقع و درست انجام شود، احداث خطوط جدید طبق جدول زمان بندی تنظیم شده ، امکان پذیر خواهد بود.
به گفته وی، در غیر این صورت به زمانهای اعلامی اضافه خواهد شد. در مجموع همان طور که شهردار تهران نیز در مراسم انعقاد قرارداد رسمی پروژه های احداث خطوط ۸ و ۹ شبکه متروی تهران عنوان کردند، ارزش قراردادهای ساخت و تجهیز این دو خط در مجموع ۴.۶ میلیارد یورو بوده و با بهره برداری از خطوط مذکور، حلقهای یکپارچه در شبکه متروی پایتخت شکل خواهد گرفت.
وی ادامه داد: خط ۸ مترو به عنوان رینگ ارتباطی داخلی شبکه خطوط مترو عمل کرده و به طول تقریبی ۴۰ کیلومتر با ۳۵ ایستگاه ، از جنوب شرق تهران تهران ( در مجاورت بزرگراه شهید شوشتری ) در منطقه ۱۵ آغاز شده و به شکل نعل اسبی تا شمال شرق پایتخت در منطقه ۴ امتداد می یابد . خط ۸ در مجموع ۱۳ منطقه شهر را پوشش داده و دارای ۹ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط شبکه مترو است.
فرزانپور ادامه داد: خط ۹ مترو هم ۵۲ کیلومتر مسیر و ۳۸ ایستگاه را شامل می شود که از محدوده دولت آباد در جنوب شرق تهران ( منطقه ۲۰ ) شروع و با امتداد در مسیر شمال ، غرب و جنوب ، در مجاورت ایستگاه مترو چیتگر (منطقه ۲۲) خاتمه مییابد. خط ۹ مترو دارای ۱۱ ایستگاه تبادلی با سایر خطوط شبکه مترو بوده و ۱۰ منطقه شهر را پوشش میدهد که با بهره برداری از ایستگاههای این دو خط، صرفه جویی ۳۴۰ میلیون لیتر سوخت احتراقی در هر سال امکان پذیر خواهد شد.
انتهای پیام/