گفتوگو با نادره رضایی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار دوساعته از روزنامه ایران
موظفیم هوای هنرمندان مملکت را داشته باشیم
هنر
89559

نادره رضایی گفت: محوریت گفتمان آقای پزشکیان در زمان انتخابات، حول موضوع وفاق و تأکیدشان بر کاهش فاصله بوده است. از طرف دیگر، این موضوع از جمله موضوعهای اساسی و مورد تأکید دکتر صالحی است. از زمان آغاز به کار دکتر صالحی تا کنون، چند موضوع، به اقتضای زمان و توانمان پیگیری شده است. یکی از این موضوعها که بر آن تأکید میشد، رفع ممنوعیت کار هنرمندانی بود که ممنوعالکار و ممنوعالفعالیت شدند.
به گزارش گروه هنر ایران آنلاین، نادره رضایی درباره دغدغهها و چالشهای حوزه معاونت هنری و برنامههایی که برای کاهش و حل این چالشها دارد گفتوگویی با روزنامه ایران داشته که در ادامه ناز نظرتان میگذرد.
وقتی با سینماگران درباره بازگشت امید و اعتماد حرف میزنیم، میگویند ما همه مارگزیدهایم و گول وعدهها را نمیخوریم. شما برای تغییر ذهنیت هنرمندان و بازگشت اعتماد آنها چه اقداماتی انجام خواهید داد؟
هر حوزه چالشها و ملاحظات خاص خودش را دارد، معتقدم شورای سیاستگذاری جای مدیران دولتی ادوار نیست و جای هنرمند است، این موضوع متکثر دیده شده و آرام آرام در حال لحاظ شدن است، البته که این کار برای مدیران دشواریهایی دارد. چرا؟ به این دلیل که الان اگر برای عده زیادی از هنرمندان استعلام شود برای فعالیتهای بعد از ۱۴۰۱ جواب استعلامشان ممکن است مثبت نباشد و کتبی یا شفاهی مانع دعوت به کار آنها شود.
شما قبل از اینکه به سمت معاونت هنری برگزیده شوید، در انتشارات علمی و فرهنگی مشغول بودید و ارتباط خوبی با اهالی کتاب داشتید. در مسئولیت جدید این ارتباط را چطور با اهالی کتاب حفظ کرده و از آن تجربه بهره خواهید برد؟
انتشارات علمی و فرهنگی یا «فرانکلین سابق» در کنار بنگاه ترجمه و نشر حاصل زحمت دو نفر بزرگوار بیبدیل مرحوم همایون صنعتیزاده و احسان یارشاطراست. حضورم در آنجا یک فرصت عجیب و غریب و تجربه فوقالعادهای بود.
مجموعه هفتاد ساله که سرآمدان حوزه نشر، کتاب و ادب، مترجم و مؤلف آنجا میز کار داشتند و در شورای سیاستگذاری نقش آفرینی کردند و این دو سال و یک ماه و ۲۸ روزی که آنجا بودم تجربه خیلی خوبی برایم بود.
این تجربه را چطور میخواهید برای معاونت هنری داشته باشید؟
من با خودم میگفتم آن تجربه حتماً در معاونت هنری میتواند اتفاق بیفتد با فاصلهای که در این چند دهه و به واسطه اتفاقات سال ۱۴۰۱ تشدید شد، کار دشوار و زمانبری است و نیازمند هماهنگی دستگاههای مختلف در دولت و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ولی ما برای رفع این دشواریها همت کردیم، به خصوص تا به حال چنین عزمی نبوده است.
مسأله دیگری که در معاونت هنری پیگیر هستیم، اصلاح فرآیندها برای مجوزهاست، تا تعاملات و پیوند بین حوزههای مختلف فرهنگی بیشتر شود مثلاً برای اینکه نمایشنامهها مجوز کتاب بگیرند قصد داریم متنها را بازنگری کنیم هر چند این متنها در معاونت دیگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حوزه تخصصی نشر است بازنگری شده است، چرا ما دوباره این کار را انجام دادیم؛ چون برخی اوقات متأسفانه کاری که مجوز گرفته متنش تأیید نمیشود.
شما فرمودید قرار است یک آشتی ایجاد کنیم و این اعتماد را برگردانیم، با این برخوردها و فضاسازیهای رسانهای چه کار میکنید؟
هر کسی که مسئولیتی در معاونتی در ارشاد دارد فکر میکند چالشهایش زیاد است اما معاونت هنری، یک معاونت بزرگ با فراوانی موضوعات و مسائل عدیده است. من هجمهها را عجیب نمیدانستم علیرغم اینکه در گفتوگو با دوستان نگرانیهایی در حوزه هنر با ویژگیهای خاصش وجود دارد.
برای بازیگران پیشکسوت برنامه و کمکی در نظر گرفته شده است تا در زمینه معیشتشان بهبودی حاصل شود؟
صندوق اعتباری هنر در این سالها کارهایی انجام داده که با تمام کاستیها از منظر بیمهای خوب بوده است. هر چند با این روش که هنرمندان را با حفظ احترام و توانمندیشان، با عددهایی که با شرایط تورمی اصلاً قابل گفتن نیست، اعانهبگیر کنیم، موافق نیستم.
هر جا که صنوف در این سالها تقویت شدهاند، از ما دستگیری و یاری کرده اند. مثل نگاهی که در دهه ۷۰ بود و متأسفانه استمرار پیدا نکرد. الان در میان صنوف، صنف به نسبت منسجمتر را در صنف کارگردانها میبینیم. صنف کارگردانها فعال است. حداقل به درجهبندی و به شاخصهایی رسیدهاند و آییننامهای دارند که طبق آن هر کسی نمیتواند کارگردان شود هر چند آنجا هم مسائلی دارد.
در حوزه موسیقی و تئاتر کار کمتر سامان یافته است، یعنی هر کسی که پول داشته باشد بهراحتی میتواند تهیهکننده بزرگ باشد. الان موسیقی ما دست چند تهیهکننده است که راهش از بین بردن انحصار و ایجاد رقابت درست است.
در تئاتر هم کم و بیش همین است. چون عمدتاً واجد تجاربی که لازم است نیستند و صرفاً به خروجی و فروش فکر میکنند، پس از محتوا کاسته شده و در این میان افراد توانایی که حاضر به انجام هر کاری نیستند و پیشکسوتها فراموش میشوند. در این میان سیاستگذاریها و تلاشهای ما کافی نیست و متأسفانه خلأها و نداشتههایمان پررنگ است.
به خاطر اتفاقات سال ۱۴۰۱، شکافی بین هنرمندان و دستگاه فرهنگی پیش آمد؛ از زمان حضور شما در معاونت هنری چه کارهایی برای کاهش و حذف این شکاف انجام شده است؟ برنامهای برای ایجاد وفاق در این زمینه دارید؟
محوریت گفتمان آقای پزشکیان در زمان انتخابات، حول موضوع وفاق و تأکیدشان بر کاهش فاصله بوده است. از طرف دیگر، این موضوع از جمله موضوعهای اساسی و مورد تأکید دکتر صالحی است. از زمان آغاز به کار دکتر صالحی تا کنون، چند موضوع، به اقتضای زمان و توانمان پیگیری شده است. یکی از این موضوعها که بر آن تأکید میشد، رفع ممنوعیت کار هنرمندانی بود که ممنوعالکار و ممنوعالفعالیت شدند. این کار مرحله به مرحله پیش میرود و این ادامه دارد. یک بخش از کار حمایتی ما این است که ممنوعیتها رفع شود و هنرمندان به فعالیت بازگردند. بخش دیگر، گفتوگوهایی است که با صندوق اعتباری هنر داریم تا اعتبارات و تسهیلات بیشتری در اختیارمان بگذارند.
سعیده احسانیراد
انتهای پیام/