استاندار گیلان بر حل مشکلات گذر مرزی جدید تا پایان سال تأکید کرد
دیوار چندین کیلومتری کامیونی در قلب آستارا
استانها
89938

مرز زمینی آستارا مهمترین و فعالترین مرز زمینی شمال کشور و دروازه ایران به اروپاست که بیشترین میزان تجارت بینالمللی با روسیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای اروپایشرقی از این طریق صورت میگیرد، با این حال این فرصت مهم اقتصادی در استان گیلان برای آستارا به یک معضل دیرپا تبدیل شده است.
به گزارش گروه استانهای ایران آنلاین، نکته اینجاست که آستارا یک شهر کوچک مرزی و گردشگرپذیر است و گمرک آن برخلاف بسیاری از شهرها در داخل شهر واقع شده و کامیونها ناگزیر به تردد در محدوده شهر تا رسیدن به بندر یا مرزهای زمینی هستند.
صف کامیونها در برخی موارد به کیلومترها افزایش مییابد که زمینه ایجاد مشکل برای رانندگان، اقلام داخل تریلیها، اخلال در ترافیک جادهای، تصادف و افزایش سوانح رانندگی و حتی اخلال در رفتوآمد عادی عابران را فراهم میکند. در این میان پایانه و گذر جدید مرزی آستارا نیز هر چند راهاندازی شده اما به دلیل تجهیز یا مستقر نشدن سازمانهای رسمی مرتبط با تشریفات گمرکی، نتوانسته مشکلات صفهای طولانی در گمرک آستارا را حل کند.
ضرورت راهاندازی سامانه نوبتدهی اینترنتی به کامیونها
روز گذشته استاندار گیلان با تأکید بر حل مشکلات پایانه و گذر مرزی جدید آستارا تا پایان سال تأکید کرد: «در غیر این صورت به گونهای دیگر و با برگزاری کارگروه مرزی مشکلات این پایانه را در کوتاهترین زمان ممکن رفع میکنیم.»
هادی حقشناس در شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، اصلیترین مشکل پل مرزی جدید را صفهای طولانی خودروها عنوان کرد و افزود: «سازمان حملونقل و پایانهها نیز تا پایان فروردینماه ۱۴۰۴ باید مرز جدید، مسیر باقیمانده از پل جدید و پایانه هفت هکتاری را برای گذر موقت آماده کند و با نوبتدهی اینترنتی، دست دلالان از این مرز کوتاه خواهد شد.»
وی شهرستان آستارا را به لحاظ برخورداری از سه مرز دریایی، زمینی و ریلی از شهرستانهای مهم و منحصر به فرد استان و کشور دانست و اظهار کرد: «گذر مرزی جدید در دوم خرداد امسال به عنوان مرز اعلام شد اما هیچ یک از سازمانهای رسمی کشور در این مرز حضور نداشتند، هنگامی که استقرار دستگاههای اجرایی این مرز در کانکس و به طور موقت است در عملکرد این دستگاهها تأثیرگذار است.»
استاندار گیلان افزود: «از اینرو ضروری است طبق مصوبهای که در همان زمان به تصویب رسید، سازمان برنامه و بودجه امکانات استقرار گمرک را در پایانه مرزی جدید آستارا فراهم کند.»
وی اضافه کرد: «باید خودروهایی که از این مسیر عبور میکنند مکانی مناسب برای اسکان موقت داشته باشند که به این منظور اول باید سازمان پایانهها و حملونقل جادهای محوطه هفت هکتاری را برای احداث پایانه آماده کند و سازمانهای خدماتدهنده در این مکان مستقر شوند، تا زمانی که سازمانهای خدماتدهنده (در صدور مجوز خروج) در پایانه مستقر نشوند این مشکلات ادامه دارد.»
حقشناس تصریح کرد: «گمرک میتواند تا زمان اتمام این پایانه با افزایش نیرو و برقراری شیفتهای فوقالعاده، تردد کامیونها از مرز را تسریع کرده و سازمان پایانهها نیز سختافزار آن را فراهم کند. درخصوص مشکلات آنسوی مرز نیز تا رفع آنها از طریق وزارت امور خارجه پیگیری خواهد شد.»
استاندار گیلان از بخش خصوصی که تجارتشان از این مرز انجام میشود، نیز خواست مشکلاتشان را در حوزههای مربوطه احصا کنند و در ادامه تأکید کرد: «مسائل در بخشهای مختلف باید شناسایی و اعلام شود تا بتوان شرایط برای فعالیت را بهبود بخشید و نباید حقی از بخش خصوصی ضایع شود.»
وی به مشکلات اخیر مرزهای بندری و زمینی آستارا اشاره کرد و گفت: «این سه مرز در کنار هم همافزایی دارند و این به نفع گیلان و ایران است؛ با وجود آنکه از منطقه آزاد شدن بندرآستارا استقبال میکنیم اما تصمیمگیری درخصوص این مهم در سطح ملی انجام میشود.»
استاندار گیلان تأکید کرد: «منطقه آزاد مزایای بسیاری دارد اما باید بتوانیم از مزایای آن بهدرستی استفاده کنیم در غیر اینصورت مشکلساز خواهد بود.»
گمرک آستارا بدون تیرپارک
یکی از راهکارهای حل مشکل صفهای طولانی کامیونها در مرز آستارا، ساخت تیرپارک در حاشیه شهر آستاراست که البته این طرح با وجود تأکید مسئولان اجرایی نشده است. تیرپارکها محل توقف و پارک کامیونها در راههای بینشهری است که استانداردهای مخصوص به خود دارد و توسط بخش خصوصی و با اخذ مجوز از سازمان راهداری و حملونقل جادهای مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. تیرپارکها معمولاً بجز خدمات پارکینگ خودرو، خدمات رفاهی دیگر از جمله جایگاه سوخت، سرویس بهداشتی، نمازخانه، رستوران، فستفود، استراحتگاه، میهمانسرا، هتل، چایخانه، کافیشاپ، امنیت یا حفاظت فیزیکی، درمانگاه، خردهفروشی و... را نیز ارائه میکنند.
تیرپارکها معمولاً در مسیرهای ترانزیتی احداث میشوند که از تردد بالای کامیونها و خودروهای سنگین برخوردارند.
ایجاد و احداث یک تیرپارک در فعالترین و مهمترین مرز زمینی شمال کشور، نیاز اساسی و خواسته بجا و از زیر ساختهای مهم لجستیکی است که حل معضل صفهای طولانی کامیونهای ترانزیتی داخلی و خارجی در مرزهای آستارا را رقم خواهد زد. یکی از معضلات مهم و اساسی مرز زمینی آستارا در این رابطه نبود تیرپارک به عنوان محل پارک کامیونها و اسکان رانندگان است و ادارهکل گمرک آستارا رفع ترافیک کامیونها در شهر مرزی آستارا را نیازمند احداث تیرپارک میداند.
به گفته مدیرکل گمرک آستارا، «میزان فعالیت اقتصادی در مرزهای آستارا افزایش یافته و حجم صادرات از مرزهای این شهرستان مرزی استان گیلان چند برابر شده است و تا زمانی که یک یا چند تیرپارک با گنجایش بالا در آستارا ساخته نشود از صف و ترافیک کامیونها کاسته نخواهد شد.»
علیحسین ذوالقدری افزود: «نبود تیرپارک برای کامیونهای ترانزیتی از مشکلات مهم شهر مرزی آستاراست و گمرک آستارا در حوزه شهری واقع شده و نبود تیرپارک باعث شده است صف کامیونهای ترانزیتی و صادراتی به داخل خیابانهای این شهر کشیده شود و شاهد ترافیک این خودروها باشیم.»
انتهای پیام/