تحول در خودروهای برقی چانگان؛ کمپانی چینی از سال ۲۰۲۷ از باتری جامد استفاده می کند
بازار
91156

چانگان که یکی از بزرگترین خودروسازان دولتی چین محسوب میشود، خود را برای استفاده از باتری جامد در مدلهای تمام الکتریکی خود آماده میکند.
به گزارش گروه بازار ایران آنلاین، چانگان که یکی از بزرگترین خودروسازان دولتی چین محسوب میشود، خود را برای استفاده از باتری جامد در مدلهای تمام الکتریکی خود آماده میکند. این شرکت قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ یا اوایل ۲۰۲۶ نمونههای اولیه مجهز به این نوع باتری را تولید کند. انجام آزمایشها و بررسی عملکرد این نمونهها هم تا پایان ۲۰۲۶ به پایان خواهد رسید. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود و آزمایشها موفقیت آمیز باشند، چانگان از سال ۲۰۲۷ تولید انبوه مدلهای مجهز به باتری جامد را آغاز خواهد کرد.
آیندهای درخشان برای خودروهای برقی با باتری جامد
به گزارش آخرین خودرو، باتریهای جامد در مقایسه با باتریهای فعلی مزایای متعددی دارند و میتوانند نقاط ضعف خودروهای برقی را تا حد زیادی برطرف کنند. از جمله مزایای باتریها جامد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
چگالی انرژی بالاتر؛ این باتریها میتوانند به چگالی انرژی ۵۰۰ وات ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن برسند، در حالی که باتریهای فعلی حداکثر ۴۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم ظرفیت دارند، آن هم در تئوری. در عمل، چگالی انرژی باتری خودرویی مانند فولکس واگن ID.4 حدود ۲۳۰ وات ساعت بر کیلوگرم است.
افزایش برد حرکتی؛ چانگان ادعا میکند که خودروهای برقی مجهز به به باتری جامد میتوانند بردی معادل ۱۵۰۰ کیلومتر داشته باشند، یعنی حدود سه برابر برد حرکتی اکثر مدلهای الکتریکی کنونی!
شارژ سریعتر و ایمنی بالاتر؛ حذف الکترولیت مایع باعث کاهش خطر آتشسوزی و انفجار در باتریها شده و در عین حال، سرعت شارژ را افزایش میدهد.
رقابت داغ در توسعه باتریهای جامد
چانگان تنها خودروسازی نیست که به دنبال تولید باتری جامد است. بی وای دی و CATL، دو غول بزرگ صنعت باتریسازی چین، نیز قصد دارند از سال ۲۰۲۷ تولید محدود باتریهای جامد را آغاز کنند.
شرکت CATL بزرگترین تولیدکننده باتری جهان شناخته میشود. این شرکت در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد باتریهای جامد را بهصورت آزمایشی از سال ۲۰۲۷ تولید خواهد کرد. چانگان نیز همین بازه زمانی را هدفگذاری کرده است.
با توجه به روند توسعه فناوری باتری جامد، انتظار میرود از حوالی سال ۲۰۳۰، استفاده گسترده از این نوع باتری در خودروهای برقی آغاز شود. این تحول میتواند پایان عصر باتریهای لیتیوم یونی سنتی را رقم بزند و عملکرد و ایمنی خودروهای الکتریکی را به شکل چشمگیری افزایش دهد.
انتهای پیام/