به بهانه سی‌‌و‌چهارمین سالگرد شهادت مرتضی آوینی

راوی فتح «در آینه جادو»

فرهنگ

92924
string(795) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"651.3750000000001","_w":"1158","_y":"65.1772214854111","_x":"0","source":"\/news\/photo\/1404\/01\/20\/32bb7101ec4715d64076248f71d6a6bf.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 108.877px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateY(-9.00549px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" راوی فتح «در آینه جادو»

سی‌وچهار سال از شهادت سید مرتضی آوینی که شهید اهل قلم لقب گرفت، می‌گذرد. با این همه اما کیستی و چیستی «سید مرتضی آوینی» بعد از گذشت بیش از سه‌ دهه از شهادتش، همچنان در کانون مناقشات و تأویل‌های پرتنش است.

رضا صائمی- دبیر گروه فرهنگی روزنامه ایران: راوی «روایت فتح» خود در بستر روایت‌های مختلف قرار گرفته و هر ‌کس می‌خواهد نسخه‌ای شخصی یا جناحی از او بپیچد تا او را با روایت خود، «فتح» کند. ریشه این مناقشات از یک ‌سو به گذشته او برمی‌گردد و سیر تحولی که از «کامران بودن» تا «مرتضی شدن» و از «سیبیل نیچه‌ای» به «محاسن مکتبی» طی کرده و از سوی‌ دیگر به اواخر حیات او و برخی دیدگاه‌های سینمایی‌اش از جمله ستایش سینمای هیچکاک در مقاله «عالم هیچکاک» و سخنرانی‌اش در مقوله‌ای به‌ اسم «سینمای اسلامی» که بهانه انتقادات شدید از او شد. آنها در تندروی‌های خود، او را متهم به وادادگی در برابر سینمای هالیوود کردند و نوشتند:«آقای سردبیر به خدا هم فکر کنید.»

به گزارش ایران آنلاین، فارغ از هر گونه «شیدایی» و «نفرت» نسبت به او و اندیشه‌هایش، آوینی از هنرمندان اهل اندیشه بود که آنچه نگاشته و به تصویر کشیده بود، ریشه در تأملاتش داشت که نمی‌توان جدی‌اش نگرفت. می‌توان با او مخالف بود‌ اما نمی‌توان انکارش کرد. او تلاش‌هایی جدی و نظری در فهم تئوریک سینما داشت، چنانچه «لئوناردو کوارزیما»، مورخ و نظریه‌پرداز سینمایی ایتالیا دیدگاه‌های آوینی را «واقع‌گرایی اسلامی به‌مثابه نظریه فیلم» می‌داند. بیشتر افراد، آوینی را با مستند «روایت فتح» و صدای گرم و دلنشین او بر این مستند جنگی می‌شناسند؛ اما او علاوه بر مستندسازی در حوزه‌های جنگ و مسائل اجتماعی، در زمینه نظریه‌پردازی سینما نیز یکی از افراد صاحب‌نظر بعد از انقلاب به ‌شمار می‌رود. بخشی از دیدگاه‌های سینمایی او را می‌توان در مجموعه مقالاتش در مجله سوره و مهم‌تر از همه کتاب معروف «آینه جادو» جست‌وجو کرد. واقعیت این است که بعد از دو دهه از شهادت او، هنوز درباره آرا و اندیشه‌های سینمایی و هنری‌اش کار منسجم و قابل‌قبولی انجام نشده است. شاید یکی از بهترین و جذاب‌ترین کتاب‌هایی که درباره اندیشه‌های شهید آوینی منتشر شده، کتاب «سینما و افق‌های آینده» باشد که از سوی حسین معززی‌نیا، منتقد سینما - و دامادش- و به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شده است.

شهید آوینی «سینما» را جزئی از کلیت تمدن غرب دانسته و به تفکیک ماهوی آن اعتقادی نداشته است. او تلاش می‌کرد تا نه‌فقط سینما، بلکه همه‌ چیز را در نسبت با هویت اسلامی‌-‌ایرانی بازتعریف کند و با آنها دچار یک نوع مواجهه فلسفی شود. در ارتباط با سینما نیز تلاش نظری و ذهنی او بیشتر حول مفاهیمی مثل «درک ماهیت سینما» و «شناخت جوهر سینما» می‌چرخید و سعی می‌کرد با کنار زدن حجاب تکنیک، به شناخت و درک درستی از ماهیت و ذات سینما دست یابد.

معززی‌نیا درباره دیدگاه شهید آوینی نسبت به سینمای غرب و سینمای ملی می‌گوید:«توضیح درباره دیدگاه سینمای غرب و نیز سینمای ملی از نگاه شهید آوینی تا حدودی دشوار است، اما در مجموع دو گروه افراد وجود داشتند که نسبت به استفاده از سینمای غرب موضع می‌گرفتند؛ عده‌ای معتقد بودند باید از سینمای غرب تبعیت و به‌صورت مستقیم از تمام دستاوردها و نوع نگاه و عملکرد آنها استفاده کرد و عده‌ای دیگر هم بر این اعتقاد بودند که نباید هیچ‌گونه تعاملی با سینمای غرب داشت و باید آن را به‌طور کامل نفی کرد. اما شهید آوینی نگاهی میانه داشت که مختص خود ایشان بود. او به تماشای آثار غربی و آموختن و استفاده از مسائل مثبت و پیشرفت‌های تکنولوژیکی آنها معتقد بود. حتی در این زمینه به نگارش کتاب و تماشای آثار غربی ترغیب می‌کرد. شهید آوینی سینمای ملی را چیزی جدا از فرهنگ نمی‌دانست و برخورداری از هویت ملی را هم‌پایه سینمای ملی تلقی می‌کرد.» شاید برایتان جالب باشد که بدانید شهید آوینی می گوید «من اسلام را حقیقت عالم می‌دانم و وقتی معتقدم به این حقیقت که هنر، بالذات و خواه‌ناخواه با حقیقت عالم نسبت دارد و سینما هم بالطبع نسبتی با هنر دارد، پس حقیقت سینما خود‌به‌خود امری است که می‌تواند معنوی و الهی باشد. منتها این موضوع به نوع تقرب ما به موضوع بستگی دارد. ذات سینما، اسلامی نشده که شما بگویید سینمای اسلامی.» بی‌شک با توجه به پویایی و گشودگی فکری و اخلاقی که در آوینی وجود داشت، اگر امروز زنده بود متناسب با تحولات و مقتضیات زمانه به روایتگری دست می‌زد؛ روایتی که می‌توانست خواندنی باشد. یادش گرامی.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فرهنگ