وزارت راه مسئول تعیین نرخ بلیت هواپیما نیست/ جدیدترین نرخ پروازهای داخلی

بازار

93730
string(840) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"670","_w":"1191.111111111111","_y":"92.39950374681123","_x":"2.4654770762472067","source":"\/news\/photo\/1404\/01\/25\/e63912273d4a776eeef268f5c26350fc.jpg","_pr_css":"display: block; width: 161.194px; height: 107.463px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateX(-0.331183px) translateY(-12.4119px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" وزارت راه مسئول تعیین نرخ بلیت هواپیما نیست/ جدیدترین نرخ پروازهای داخلی

آن طور که وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده تعیین نرخ بلیت هواپیما به دولت ارتباطی ندارد، اما نظارت بر چگونگی عملکرد ایرلاین‌ها به سازمان هواپیمایی کشوری مربوط است و در این راستا، چندین آژانس هواپیمایی در همین مدت تعطیل شدند.

ایران آنلاینخرداد پارسال بود  که دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اجرای رأی صادره از هیأت عمومی این دیوان در خصوص تعیین قیمت بلیت هواپیما، اختیارات این وزارتخانه را در کنترل قیمت بلیت هواپیما سلب کرد و بعد از سلب این اختیارات از وزارت راه وشهرسازی، شرکت‌های هواپیمایی هرکدام مجاز شدند تا نسبت به تعیین نرخ‌های مسیرهای مختلف خودشان اقدام و سقف قیمتی تعیین شده را رعایت کنند. 

به گزارش ایسنا، البته مهرداد بذرپاش - وزیر وقت راه و شهرسازی - در آن زمان مخالفت خود را با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما اعلام کرد و گفت که وزارت راه و شهرسازی در تلاش است از طریق قوه قضائیه و سران قوا حکم صادر شده را متوقف کرده و مانع از افزایش بی‌رویه قیمت پروازهای داخلی شود. 

البته نظر فعالان بخش خصوصی غیر از این بود و آنها معتقدند بود که آزادسازی فضا را رقابتی می‌کند و باعث می‌شود نرخ‌های جدید از نرخی که در بازار سیاه است، کمتر شود زیرا وقتی بازار به تعادل برسد عرضه بلیت بیشتر شده و قیمت‌ها نیز کاهشی می ‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز عنوان کرد که شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌ بر اساس عوامل موثر در قیمت تمام شده که شامل هزینه‌های تعمیرات، چک‌های دوره‌ای، هزینه‌های پرواز، سوخت، بیمه، خدمات زمینی و ... تعیین می‌کنند. سقفی‌ نیز مشخص خواهد شد که فراتر از آن در بازار نرود و انجمن نیز بر شرکت‌ها نظارت خواهد کرد.

از آن زمان تاکنون شرکت‌ها خودشان اقدام به نرخ گذاری بر بلیت هواپیما می‌کنند و آن طور که بازار نشان می‌دهد نوسان چندانی در قیمت بلیت پروازهای داخلی در چندماه اخیر ایجاد نشده است، اگرچه سفر هوایی همچنان سفر گرانی محسوب می‌شود و همه افراد جامعه نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

البته در ایام عید و قبل از آن نظارت بر بازار بلیت هواپیما توسط دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، تعزیرات و وزارت صمت بیشتر شد و وزیر راه وشهرسازی برای گران‌فروشان و متخلفان خط و نشان کشید و گفت در صورتی که ایرلاینی در این زمینه پاسخگو نباشد مجوز فعالیت آن باطل می‌شود.

مشاهدات اخیر از بازار بلیت هواپیما نیز نشان می‌دهد که شرکت‌های هواپیمایی سقف نرخ تعیین شده را رعایت می‌کنند و براساس آخرین پایش انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نرخ بلیت در روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ فروردین ماه در مسیرهای پرتردد به شرح زیر است:

 اخیرا اما فرزانه صادق_‌وزیر راه وشهرسازی تاکید کرده  که تعیین نرخ بلیت به دولت ارتباطی ندارد اما نظارت بر چگونگی عملکرد ایرلاین‌ها به سازمان هواپیمایی کشور ارتباط دارد و در این راستا چندین آژانس هواپیمایی در همین مدت تعطیل شدند.

صادق از تشدید رصد و پایش عملکرد شرکت‌های هواپیمایی در ارائه خدمات مطلوب به مسافران باتوجه به ابلاغیه نصب منشور حقوق مسافر در فرودگاه‌ها و هواپیماها خبر داده و گفته است که گزارش این پایش را به مردم ارائه خواهیم داد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بازار