پیرترین مشتریان بازار؛ چالش جدی لکسوس برای جذب جوان‌ترها

بازار

94207
string(808) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"635.9999999999999","_w":"1130.6666666666665","_y":"0","_x":"74.66666666666674","source":"\/news\/photo\/1404\/01\/27\/c72606c1cac4eae19b134abacc5fb313.jpg","_pr_css":"display: block; width: 181.132px; height: 90px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateX(-10.566px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" پیرترین مشتریان بازار؛ چالش جدی لکسوس برای جذب جوان‌ترها

در حالی که برندهای لوکس جهان با افتخار از مشتریان جوان خود می‌گویند، آمارهای جدید نشان می‌دهد لکسوس بیش از حد به نسل‌های مسن وابسته است. این برند ژاپنی حالا با چالشی تازه روبه‌رو است: مشتریان وفادار زیاد دارد، اما جوان نیستند و درآمد بالایی هم ندارند.

ایران آنلاین: در دنیای خودروهای لوکس، شرکت‌ها برای جذب مشتریان جوان رقابت شدیدی دارند. فراری اخیراً اعلام کرده که ۴۰ درصد مشتریان جدیدش زیر ۴۰ سال سن دارند. داج هم مدعی است جوان‌ترین خریداران را در میان برندهای آمریکایی دارد. اما لکسوس در این میان، مسیر متفاوتی را طی می‌کند.

طبق گزارشی از مؤسسه S&P Global Mobility که سه برند لکسوس، ب‌ام‌و و مرسدس بنز را مقایسه کرده، خریداران لکسوس به‌طور میانگین ۵۷/۶ سال سن دارند؛ در حالی که میانگین سنی خریداران خودروهای لوکس ۵۴ سال است. به‌عبارتی، مشتریان لکسوس پیرترین‌ها در میان برندهای لوکس‌اند. برای مقایسه، میانگین سنی خریداران مرسدس بنز ۵۵/۷ سال و ب‌ام‌و ۵۴/۳ سال اعلام شده است.

از نظر درآمد نیز خریداران لکسوس کمتر از میانگین ثروتمندند. حدود ۴۷ درصد از آن‌ها درآمدی کمتر از ۱۵۰ هزار دلار در سال دارند. در مقابل، بیش از ۶۵ درصد از مشتریان ب‌ام‌و درآمدی بالاتر از این عدد دارند که نشان از تمرکز ب‌ام‌و بر بازار ثروتمندترها دارد.

با این حال، این مشتریان مسن‌تر هنوز هم برای لکسوس سودآورند. این برند ژاپنی در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵ موفق شد فروش خود را ۵/۸ درصد افزایش دهد و بهترین عملکرد سه‌ماهه اول خود را در تاریخ تجربه کند. این رکورد در ادامه‌ی سال فوق‌العاده ۲۰۲۴ برای لکسوس به‌دست آمد که طی آن، برند موفق شد بیشترین فروش سالانه‌اش را ثبت کند.

از نکات جالب دیگر گزارش، تغییر در ترکیب جنسیتی مشتریان لکسوس است. برخلاف میانگین بازار خودروهای لوکس که ۴۰/۶ درصد از خریداران را زنان تشکیل می‌دهند، لکسوس در ماه‌های اخیر توانسته ۵۰/۴ درصد از فروش خود را به مشتریان زن اختصاص دهد. این در حالی است که بیش از ۶۱ درصد از مشتریان ب‌ام‌و مرد بوده‌اند.

در نهایت، هرچند لکسوس در حال حاضر از وفاداری مشتریان مسن خود سود می‌برد، اما برای بقا در بازار پررقابت آینده، چاره‌ای جز جذب نسل جوان‌تر نخواهد داشت. این یعنی نیاز به زبان طراحی مدرن‌تر، فناوری‌های هیجان‌انگیزتر، و شاید بازاریابی متفاوت‌تر.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بازار