گزارش‌ پرمحتواترین، پربازدیدترین و پرعضوترین کانال‌های ایتایی؛

سال ۱۴۰۳ در «ایتا» چه‌گذشت؟

فضای مجازی

94741
string(833) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"540.0000000000001","_w":"960","_y":"69.17183300289943","_x":"181.02163356155066","source":"\/news\/photo\/1404\/01\/31\/01d51f305ea82a4522a7212429056eab.jpg","_pr_css":"display: block; width: 200px; height: 112.5px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateX(-30.1703px) translateY(-11.5286px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" سال ۱۴۰۳ در «ایتا» چه‌گذشت؟

بررسی کانال‌های ایتایی در سال گذشته از پربازدیدشدن برخی محتوا در این بستر و همچنین بازدید ۱۰۰ میلیاردی کانال‌های ایتایی حکایت دارد. از سوی دیگر تحلیل هشتگ‌ها و فعالیت کانال‌های پربازدید و پرمحتوا به توجه این بستر به محتوای سیاسی و مذهبی دلالت دارد.

ایران آنلاین«ایتا در سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرد و اولین نسخه برای اندروید و همزمان نسخه وب آن آماده بهره برداری شد. همه مراحل طراحی و پیاده‌سازی نرم افزار ایتا توسط شرکت اندیشه یاوران تمدن امروز (ایتا) که یک شرکت خصوصی است انجام گرفته است؛ این شرکت تحت حمایت شرکت طوبی و مجوعه فرهنگی هاتف است. شرکت طوبی یکی از نخستین ارائه‌دهندگان نرم‌افزار و پنل تحت وب ارسال پیامک انبوه است.»

این بخشی از اطلاعاتی است که ایتا در معرفی این پیام‌رسان ارائه داده اما هیچگاه آمار دقیقی از میزان بازدید، تعداد کاربران و میزان تعامل و مشارکت مخاطبان این پیام‌رسان منتشر نشده است.

به گزارش ایرنا، به طور مشخص به این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود که ایتا در سال ۱۴۰۳ چقدر محتوا در کانال‌های خود تولید و این محتوا چقدر بازدید گرفته است؟ از سوی دیگر کلمات پرتکرار و هشتگ‌هایی که کاربران در این کانال‌ها استفاده کردند چه بوده و پیرامون چه موضوعاتی بیشتر هشتگ زده‌اند. پربازدترین پست ایتا و فعال‌ترین کانال‌های ایتایی در سال گذشته نیز در بخش‌های بعدی استخراج و معرفی شده‌اند.

میزان تولید محتوا و روند انتشار آن در سال ۱۴۰۳

داده‌های کمی از استخراج محتوای سالانه کانال‌های ایتایی از انتشار ۴۰۵ میلیون پست در این بستر از سوی ۳۰۵ هزار کانال منحصر به فرد خبر می‌دهد که موفق به دریافت حدود ۱۰۰ میلیارد بازدید(دقیقا ۹۸ میلیارد) شده است. نرخ مشارکت یک‌ساله این پیام‌رسان که از نسبت میزان تولیدات به تعداد کانال‌ها به دست می‌آید نشان می‌دهد به طور متوسط هر کانال ۱۳۰۰ محتوا در سال منتشر کرده که میزان قابل توجهی است.

یکی از دلایل بالابودن بازدیدها در ایتا(بازدید ۹۸ میلیاردی) تجمیعی بودن آن است یعنی به طور مثال، یک کانال ایتایی می‌تواند محتوایی را در سال‌های گذشته منتشر کند و به وسیله ارسال آن، همچنان بازدید بگیرید و همه بازدیدها نیز روی هم انباشته و به اصطلاح تجمیع می‌شود.
اهمیت این میزان بازدید وقتی مشخص‌تر می‌شود که بدانیم تلگرام فارسی با تقریبا همین مقدار پست در کانال‌های خود، یک سوم بازدیدهای ایتایی یعنی حدود ۳۰۰ میلیون را دریافت کرده که بار دیگر به تفاوت الگوریتم‌های محاسبه میزان بازدید در ایتا و تلگرام اشاره دارد.


بررسی روند انتشار ایتا در سال ۱۴۰۳ از افزایش تولیدمحتوا در نیمه دوم سال نسبت به نیمه نخست سال حکایت دارد به‌نحوی‌که در برخی ماه‌های پاییز و زمستان تولیدمحتوا در ایتا نسبت به ماه‌های بهار و تابستان افزایش ۱۰۰ درصدی نیز داشته است.

تحلیل قله‌های تولیدمحتوایی در کاناهای ایتا از چند دوره زمانی مشخص حکایت دارد که تولید محتوای قابل توجهی در ایتا صورت گرفته است؛ نخست، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ بود که همزمان با سقوط بالگرد رئیس‌جمهوری، تولیدمحتوای قابل توجهی درباره شهید رئیسی در این بستر نشر و بازنشر شد. بعد از این، انتخابات ریاست جمهوری در تیرماه و ترور شهید حسن نصرالله باعث ازدحام محتوای ایتایی و انتشار هشتگ‌های مرتبط با این اتفاقات بود که در بخش بررسی هشتگ‌ها به طور دقیق‌تر بررسی شده است.

پربازدیدترین محتوای سالانه در ایتا

پربازدیدترین پست ایتایی در کانال قم‌آنلاین منتشر و سپس در صدها کانال ایتایی بازنشر شد تا جایی‌که مجموع بازدیدهای این پست در فروردین ماه ۱۴۰۴ و در کانال «محله مهرورزی خاکفرج» ۴۱ میلیون بازدید بوده است. دلیل اصلی این میزان بازدید، تعداد زیاد کانال‌های بازنشری و همچنین تعدد انتشار این محتوا در این کانال‌هاست به نحوی که ۱۴۱۰ بار این پست در ایتا و در یک سال منتشر شده که ۱۱۱۲ (معادل ۷۸‌ درصد) این میزان محتوا بازنشری بوده و فقط ۲۹۸ بار (۲۲درصد) به صورت متن اولیه نشر داده شده است.

پربازدیدترین محتوای سالانه در ایتا

پربازدیدترین پست ایتایی در کانال قم‌آنلاین منتشر و سپس در صدها کانال ایتایی بازنشر شد تا جایی‌که مجموع بازدیدهای این پست در فروردین ماه ۱۴۰۴ و در کانال «محله مهرورزی خاکفرج» ۴۱ میلیون بازدید بوده است. دلیل اصلی این میزان بازدید، تعداد زیاد کانال‌های بازنشری و همچنین تعدد انتشار این محتوا در این کانال‌هاست به نحوی که ۱۴۱۰ بار این پست در ایتا و در یک سال منتشر شده که ۱۱۱۲ (معادل ۷۸‌ درصد) این میزان محتوا بازنشری بوده و فقط ۲۹۸ بار (۲۲درصد) به صورت متن اولیه نشر داده شده است.

به نظر می‌رسد که در ایتا، بازدیدها به صورت تجمیعی محاسبه می‌شود و در صورت ارسال یک محتوا در کانال‌های متعدد، در همه این کانال‌ها، بازدید تجمیعی نشان داده می‌شود چنانکه کانال ایتایی «قم آنلاین» نیز به عنوان نخستین انتشاردهنده این محتوا، ۴۱ میلیون بازدید گرفته است. این پست ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در قم‌آنلاین منتشر و همچنان در کانال‌های مذهبی بازنشر می‌شود.

قم‌آنلاین ۲۵۰ هزار دنبال‌کننده دارد و خود را «اولین و بزرگترین کانال خبری استان قم» معرفی کرده است. همچنین در بیوگرافی این کانال آمده است که «قم‌آنلاین اولین تیم خبری با کوشش تعدادی از دانشجویان رسانه و دغدغه‌مندان حوزه اجتماعی است.»

فعال‌ترین کانال‌های ایتایی در نشر و بازنشر محتوا

در گراف زیر ۱۰ کانال‌ ایتایی که بیشترین تعداد پست را در بازه زمانی یکساله منتشر کردند، استخراج و ارائه شده است:

فعال‌ترین کانال‌های ایتایی را می‌توان از نظر موضوع فعالیت به سه دسته تقسیم کرد: نخست کانال‌های سیاسی که بیشتر اخبار را نشر و بازنشر کردند. کانال‌های اقتصادی که به فروش لوازم به‌ویژه پوشاک زنانه و وسایل خانه پرداختند و در نهایت کانال‌های اجتماعی که محتوای تفریحی و سرگرمی منتشر کردند و از موسیقی تا جملات عاشقانه انتشار دادند.

در گراف زیر، کانال‌هایی که در یک سال گذشته، محتواهای آنها بیشترین بازدید را گرفتند، معرفی شده‌اند

پربازدیدترین کانال ایتایی در سال ۱۴۰۳ کانال «فوری سراسری» با ۶۰۱‌ هزار عضو، موفق به جذب ۱ میلیارد و ۱۰۷ میلیون بازدید شده است.
تحلیل موضوعی کانال‌های پربازدید ایتا نیز از اولویت اخبار و مسائل سیاسی در این بستر حکایت دارد به طوری‌که در میان ۱۰ کانال نخست از لحاظ بازدید، ۶ کانال‌ خبری بوده و بقیه به حوزه تبلیغات و سرگرمی اختصاص داشته‌اند.

هشتگ‌های پرتکرار کانال‌های ایتایی در سال ۱۴۰۳

بررسی کمی پرتکرارترین هشتگ‌های سال در کانال‌های ایتایی نشان می‌دهد که هشتگ امام_زمان بیشترین تکرار و تاکید را در سال ۱۴۰۳ در کانال‌های ایتایی داشته است.

به طور کلی هشتگ‌های پرتکرار ایتا در سال گذشته را می‌توان به چهار دسته کلی سیاسی، مذهبی، تبلیغاتی و سرگرمی تقسیم بندی‌کرد که هر کدام نیز زیرمجموعه‌های مختلفی دارند. از هشتگ‌های سیاسی رایج در فضای ایتا که پرتکرار شده‌ بودند می‌تواند به هشتگ‌های انتخابات، وعده صادق، ایران قوی، شهید جمهور، جهاد تبیین، لبیک یا خامنه‌ای، سیدحسن نصرالله و سیدالشهدای خدمت اشاره کرد که همگی به موضوعات سیاسی و چهره‌های نزدیک به حاکمیت اشاره دارند.

تولیدمحتوا درباره رهبر معظم انقلاب، سیدحسن نصرالله و شهید رئیسی در صدر افرادی بودند که هشتگ‌های پرتکرار سال درباره آنها منتشر شده است. سقوط بالگرد شهید رئیسی در اردیبهشت و ترور سیدحسن نصرالله در مهرماه از پرمحتواترین و پربازدیدترین اتفاقات در ایتای ۱۴۰۳ بوده است.

مقایسه موضوعی هشتگ‌های پرتکرار در ایتا نشانگر این مهم است که هشتگ‌های سیاسی و مذهبی در صدر هشتگ‌های پرتکرار هستند و تقریبا سهم مشابه و یکسانی از هشتگ‌های پرکاربرد کانال‌های ایتایی در سال ۱۴۰۳ داشته‌اند. در سوی دیگر، هشتگ‌های تبلیغاتی و سرگرم‌کننده به یک اندازه در محتوای سالانه کانال‌ها سهم داشتند با این توضیح که مجموع هشتگ‌های تبلیغاتی و سرگرم‌کننده به اندازه هشتگ‌های پرتکرار مذهبی یا سیاسی نیست تا به خوبی مشخص شود تا چه اندازه سیاست و مذهب در کانال‌های ایتایی به اقتصاد و رفاه کاربران ترجیح داشته است.

از میان هشتگ‌های سیاسی، هشتگ‌های انتخابات، وعده صادق، ایران قوی، از میان هشتگ‌های مذهبی هشتگ‌های امام زمان، ماه رمضان، اللهم عجل لولیک الفرج، از میان هشتگ‌های تبلیغاتی روشنگری، رایگان و ارسال رایگان و از هشتگ‌های سرگرمی، هشتگ‌های جوک، کلیپ و خنده بیشترین تکرار را در محتوای سالانه ایتایی داشتند.


تحلیل نهایی

۱. بازدید ۱۰۰ میلیاردی کانال‌هایی ایتایی در سال گذشته از مهم‌ترین مواردی است که در تحلیل عملکرد این پیام رسان در ۱۴۰۳ باید مورد توجه قرار گیرد. به طور مثال پربازدیدترین کانال ایتایی در سال اخیر با انتشار محتوای مذهبی موفق به کسب ۴۰ میلیون بازدید شده است.
دلیل این میزان مشاهده پست‌های ایتایی، به چرخش مداوم محتواها در کانال‌های مختلف و همچنین الگوریتم ایتا در محاسبه میزان بازدید مربوط می‌شود که همه بازدیدها را از زمان انتشار نخستین پست درج و در صورت بازنشر محتوا، میزان بازدیدها اضافه و انباشته می‌شود.

۲. تحلیل کمی و کیفی هشتگ‌های پرتکرار در کانال‌های ایتایی نشان می‌دهد هشتگ‌های سیاسی و مذهبی در اولویت گردانندگان این کانال‌ها هستند و موضوع اقتصاد و سرگرمی که در این فضا از محبوبیت زیادی برخوردار بوده در اولویت‌های بعدی انتشاردهندگان محتوا قرار گرفته بود.

۳. پرمحتواترین دوره‌های زمانی در سال ۱۴۰۳ به سقوط بالگرد شهید رئیسی، انتخابات ۱۴۰۳ ریاست جمهوری و ترور شهید سیدحسن نصرالله به ترتیب در اردیبهشت‌، تیر و مهرماه مربوط بوده است.

۴. رهبر معظم انقلاب، سیدحسن نصرالله و شهید رئیسی افرادی بودند که بیشترین و پرتکرارترین هشتگ‌های سال در ایتا، درباره آنها نشر و بازنشر شده‌اند.

۵. تحلیل کلی فضای کانال‌های ایتایی نشان می‌دهد اخبار و محتواهای سیاسی مذهبی در صدر پست‌های پربازدید، کانال‌های فعال و هشتگ‌های پرتکرار سال قرار می‌گیرند؛ این در حالی است که تلگرام به عنوان شبیه‌ترین بستر مجازی به ایتا، از نظر این شاخص‌ها به کلی متفاوت و به سمت فعالیت‌های اقتصادی و مالی گرایش داشته است. پرتکرارترین هشتگ سال در ایتا هشتگ «امام زمان» و پرتکرارترین هشتگ تلگرام‌فارسی «طلا گرمی» بوده است.

 


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار فضای مجازی