لاله اسکندری دبیر جشنواره فیلم شد/ «گوران» از آلمان جایزه گرفت
هنر
96958

انتخاب لاله اسکندری به عنوان دبیر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم آوای صلح، برگزاری کارگاه «همه تجربه من!» با حضور ابوالفضل جلیلی، جایزه انیمیشن «گوران» از جشنواره دوسلدورف آلمان و جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بینالمللی فیلم احمدآباد برای فیلمنامهنویس ایرانی، اهم اخبار سینمایی امروز هستند.
ایران آنلاین: روزبه رحیمینژاد مدیر جشنواره و معاون فرهنگی و هنری خانه سرباز صلح ایران، طی حکمی لاله اسکندری بازیگر سینما و تلویزیون را به عنوان دبیر نخستین جشنواره بینالمللی فیلم آوای صلح منصوب کرد.
انتهای پیام/
به گزارش ایرنا، در متن این حکم آمدهاست: «با توجه به سوابق هنری، فرهنگی و اجتماعی سرکارعالی و اعتماد به توانمندیهای شما، بدینوسیله به عنوان «دبیر نخستین دوره جشنواره بینالمللی فیلم آوای صلح» منصوب میشوید.
امید است با تکیه بر تجارب ارزشمندتان و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود، در راستای ترویج فرهنگ صلح، گفتگو و همزیستی، در اجرای هرچه شایستهتر این رویداد فرهنگی موفق و مؤثر باشید.»
متقاضیان حضور در جشنواره میتوانند تا ۶ خرداد ماه برای ثبت اطلاعات و ارسال نسخه اولیه به آدرس سایت جشنواره به نشانی www.peaceevent.ir مراجعه کنند.
نخستین جشنواره بینالمللی فیلم آوای صلح به میزبانی منطقه آزاد ارس در بخش فیلمهای بلند، کوتاه، مستند و انیمیشن برگزار خواهد شد.
ناصر تقوایی فیلسوف سینما است؛ سینما باید دارای چشم قصه گو باشد
کارگاه «همه تجربه من!» با حضور ابوالفضل جلیلی، نویسنده و کارگردان سینمای ایران در خانه شماره ۲۲ برگزار شد.
ابوالفضل جلیلی در ابتدا گفت: اگر قصد دارید هنرمند شوید بدانید که باید نوعی ریاضت را تجربه کنید و به همین دلیل سختی های زیادی در این مسیر پیش روی شما وجود خواهد داشت.
وی با بیان اینکه همواره در زندگی مشغول تفکر درباره سینما است، ادامه داد: یه عقیده من هنرمند خود را وقف رسیدن دیگران به آرامش میکند، اما خود هیچ وقت نمیتواند آن را تجربه کند.
همه ما بازیگر هستیم
جلیلی گفت: همه ما بازیگر هستیم و فکر میکنم برای رسیدن به حالت مطلوب باید همواره از خودگذشتکی داشته باشیم. گاهی از برخی میشنوم به بازیگری علاقه دارند اما معتقداند استعدادی در این زمینه ندارند، در صورتی که اگر کسی مشتاق چیزی باشد و نسبت به آن احساس نیاز کند، حتما آن را دنبال خواهد کرد.
کارگردان «گال» درباره انتخاب بازیگر بیان داشت: در انتخاب بازیگر گاهی باید احساسات را دخیل کرد و اگر فکر کردیم بازیگری برای یک نقش مناسب است، حتما به احساس شخصی خود اعتماد کنیم. برای مثال، باید برای یک کاراکتر لمپن به مختصات ظاهری بازیگر نیز توجه جدب داشت.
جلیلی خاطرنشان کرد: زیباترین صحنه عاشقانهای که در یک فیلم دیدم مربوط به «زالاوا» بود که نوع بازی هدی زین العابدین و نوید پور فرج در شکلگیری آن نقش مهمی داشت.
دوست دارم فیلم را زندگی کنم
این فیلمساز درباره استفاده از نابازیگران در فیلمهای خود، خاطرنشان کرد: من همواره می خواهم یک فیلم را زندگی کنم. بسیاری از بازیگران تنها به دنبال تقلید یک نقش هستند بنابراین ترجیح میدهم با بازیگران حرفهای کار نکنم.
کارگردان «داد» در خصوص منابع الهام خود در ساخت یک فیلم نیز گفت: تلاش میکنم زمانی که در سطح اجتماع حاضر میشوم، با دقت به همه افراد و شرایط توجه کرده و هر موقعیت را زندگی کنم. من از سن ۱۶ سالگی وارد فعالیتهای سینمایی شدم. پدر و مادرم مخالف ورود من به دنیای سینما بودند. در نتیجه به بهانه حضور در کلاسهای تقویتی به سینمای آزاد میرفتم که افرادی همچون مهرداد تدین و ابراهیم حقیقی در آن تدریس میکردند. با وجود اینکه تنها سه جلسه در این کلاسها حاضر شدم اما موارد مختلفی را آموختم. در آن کلاسها به هنرجویان گفته میشد که فرآیند دکوپاژ برای کارگردان همچون درد زایمان میماند و دشوار است. در صورتی که من آن را پیچیده نمیبینم، بلکه پیچیدگی در ذهن یک هنرمند وجود دارد.
وی با بیان اینکه هر انگیزه از یک نیاز سرچشمه میگیرد، یادآور شد: اگر این انگیزه در وجود یک هنرمند به وجود آید، مسیر درستی در ارائه یک نقش شکل میگیرد. این روزها مردم ایران دچار نوعی یأس هستند و باید فکر کرد وظیفه یک هنرمند در این شرایط چه میتواند باشد. وجود نوعی رهایی در گقتار و رفتار، هر آدمی او را دوست داشتنی میکند و نباید از این نکته غافل شد.
در کلاس حقیقی متوجه شدم بازیگری مناسب من نیست
جلیلی با بیان اینکه در کلاسهای سینمای آزاد، به طور جدی افراد علاقهمند به سینما تربیت و هدایت میشدند، افزود: یادم می آید بصیر نصیری در اولین کلاس خود عنوان کرد که هر فردی به دنبال کسب شهرت است همین لحظه از کلاس خارج شود. بعدها زمانی که در کلاسهای ابراهیم حقیقی حاضر شدم، فهمیدم برای من فیلمسازی حرفه مناسبتری نسبت به بازیگری است اما. با این وجود از نظر من خالصترین هنر آواز است،
وی در ادامه این کارگاه آموزشی گفت: خانواده من در مقابل هر فعالیت هنری مقاومت داشتند و من در نهایت با هنر نقاشی توانستم رضایت آنها را جلب کنم. در هر حرفه هنری که وارد شدم، به صورت خودآموخته کار کردم و از استاد بیبهره بودم. همچنان هنر اصلی خود را آواز میدانم و در هنگام نیایش به آن روی میآورم. اما درباره سینما باید بگویم که برای توجه به نیازهای درونی خود فیلم میسازم. گاهی با خود فکر میکنم فیلمسازی برای من رسیدن به یک حال خوش و سپس انتقال آن به دیگران است. آرزوی من این است که فیلمی بسازم تا همه مردم ایران بتوانند به واسطه تماشای آن حال خوشی را تجربه کنند.
به دنبال سینمای مینیمالیستی هستم
جلیلی ابراز داشت: من میتوانم بهترین عوامل فنی را وارد کارهای خود کنم و به لحاظ بصری نتیجهای غنی ارائه دهم. اما با خود فکر میکنم من صاحب اندیشه هستم و به همین دلیل به دنبال نوعی سینمای مینیمالیستی و پرمحتوا هستم. بسیاری از فیلمها به واسطه عواملی چون موسیقی مخاطب را به وجود میآورند، اما من میخواهم به واسطه خلوص ذاتی فیلم تماشاگر را درگیر کنم و به همین دلیل آگاهانه از تکنیک فاصله میگیرم که البته همین مسئله نیز خود یک تکنیک به شمار میرود.
کارگردان «حافظ» افزود: من تنها به حافظ، سعدی و مولانا حسودی میکنم. افرادی که با کمترین امکانات آثاری را به وجود آوردهاند که همچنان جهان در پی آن است. من میخواهم در مدیوم سینما چنین کیفیتی را تجربه کنم.
سینما باید چشم قصه گو داشته باشد
وی با بیان اینکه اولین اولویت در سینما چشم است، بیان داشت: سینما باید دارای چشم قصهگو باشد به همین دلیل نیاز است تا در شخصیت پردازی و انتخاب تلاش کرد تا با بازیگر زندگی کرده و او را به نقطه درستی هدایت کنیم. برای رسیدن به این کیفیت باید نوعی رابطه دوستی با بازیگر شکل بگیرد.
جلیلی ابراز داشت: به عقیده من بیشتر بازیگران سینمای ایران عموما مونوتن هستند و اگر به بازیگران مناسبی دسترسی داشته باشم، در هر سال ۳ فیلم میسازم. اما متاسفانه در ایران بازیگران مرکبخوان نداریم.
این فیلمساز در پایان یادآور شد: ناصر تقوایی فیلسوف سینما است و به نظرم بهترین کارگردان سینمای ایران به شمار میرود. او فریم به فریم روی فیلم های خود کار میکند و زمان زیادی را صرف تمرین با بازیگران میکند.
انیمیشن «گوران» از جشنواره دوسلدورف آلمان جایزه گرفت
انیمیشن «گوران» به کارگردانی عدنان زندی و فراز سیدعباسی در ادامه حضور جهانی خود، موفق به کسب جایزه ویژه هیئت داوران دومین جشنواره فیلم کوردی دوسلدورف آلمان شد.
جشنواره فیلم کوردی دوسلدورف Dusseldorf kurdische Filmfestival (DKFF) علاوه بر نمایش فیلم، برنامه حمایتی، فرصتهای زیادی را برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ کوردی و ترویج ارزشهایی مانند مدارا، تفاهم و همبستگی از طریق بحثها، سخنرانیها و رویدادهای فرهنگی ارائه میدهد. این رویداد ۲۳ تا ۲۷ آوریل ۲۰۲۵ (۳ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) برگزار شد.
«گوران» ماجرای دختری که درگیر بیماری سرطان است را روایت میکند که طبیعت به کمک او میآید و پیشازاین جایزه بهترین انیمیشن جشنواره سلامت را به دست آورده و در پنجمین دوره جشنواره انیمیشن بابل در عراق، شصت و هشتمین دوره جشنواره منطقهای مشکینشهر، سومین دوره جشنواره فیلم کوتاه رشت و بیست و یکمین دوره جشنواره تصویر سال حضور داشته است.
این انیمیشن، محصول انجمن سینمای جوانان کردستان و پخش بینالملل آن بر عهده شرکت بفر پروداکشن به مدیریت سینا ایوبی است.
جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره احمدآباد برای فیلمنامهنویس ایرانی
فیلم بلند «برای آوا» به نویسندگی و کارگردانی محسن سراجی تندیس نخستین جشنواره بین المللی فیلم احمدآباد را در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم خارجی کسب کرد.
«برای آوا» نخستین تجربه فیلمنامه بلند محسن سراجی است. او پیش تر نمایشنامههای «دیدار با پروفسور داتی», «لنگ؛پیرهن؛سرتاسری» و «پس از مرگ نویسنده» را به زبان فارسی چاپ کرده و نمایشنامه «مردهای مردم»به قلم او و به زبان انگلیسی توسط نشر اچ اند ام لندن چاپ شده است، در اولین تجربه فیلمنامه نویسی بلند خود به سراغ کودک و نوجوان رفته است و در فضایی تراژیکمدی روایتی متفاوت از وضعیت دختران ایرانی_ افغان می دهد.
«برای آوا» به تهیه کنندگی فرانک فروتن و با حضور ۹ بازیگر نوجوان دختر در کنار بازیگرانی چون نگار عابدی و مهدی زمینپرداز سال ۱۴۰۲ پروانه نمایش گرفت و تا کنون بیش از بیست حضور بین المللی در جشنواره های فیلم داشته است. عبدالقادر طاهازاده فیلمبرداری، شروین منیعی تدوین، سپهر سراجی آهنگسازی و آرش قاسمی صداگذاری این پروژه را به عهده داشتند.
جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم خارجی نخستین جشنواره بین المللی فیلم احمدآباد دهمین جایزه بین المللی ست که برای آوا کسب می کند.
جشنواره فیلم احمدآباد به مدت ۴ روز در کلانشهر احمدآباد با حضور فیلمسازانی از ایران، هند، اروپا، کانادا و روسیه برگزار شد.
انتهای پیام/