مترجم دردها

فرهنگ

97443
string(834) "[{"name":"a","aspect":"16:9","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"1","_sx":"1","_r":"0","_h":"338.0625","_w":"601","_y":"99.24334343112247","_x":"5.5683349088138456e-14","source":"\/news\/photo\/1404\/02\/17\/4e56d9c313069b66d0a40b13d0d748eb.jpg","_pr_css":"display: block; width: 160px; height: 191.681px; min-width: 0px !important; min-height: 0px !important; max-width: none !important; max-height: none !important; transform: translateX(-1.48242e-14px) translateY(-26.4209px);"},{"name":"b","aspect":"1:1","width_small":"480","width_medium":"720","width_large":"960","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""},{"name":"c","aspect":"16:6","width_small":"720","width_medium":"960","width_large":"1250","_sy":"","_sx":"","_r":"","_h":"","_w":"","_y":"","_x":"","source":""}]" مترجم دردها

مراقبـت از دیگـری نـه تنها یک مسـئولیت انسـانی اسـت، بلکـه از جنبه هـای اخلاقـی هــم اهمیــت بســیاری دارد.

ایران آنلاین: «اخـلاق مراقبــت» نظریــه ای در اخـلاق هنجاری اســت کــه در نیمــه دوم قــرن بیســتم توسـط فیلسـوفان اخـلاق زنانه نگر مطرح شــد و مطابــق آن محــور کنــش اخلاقــی روابـط بینافـردی و مراقبـت یـا خیرخواهی بـه عنـوان یـک فضیلـت اسـت.

برخـلاف نظریه هــای اخلاقــی ســنتی، اخــلاق مراقبـت بـر اهمیـت ارتباطـات و تعامـات انسـانی تأکیـد دارد و بـر ایـن بـاور اسـت کـه اخـلـاق بایــد بــر مبنــای روابــط و تجــارب عاطفــی انســان ها بنــا شود.نشــر اطــراف کــه در ســال های اخیــر تمرکــز خــود را بــر ُ انتشــار کتاب هــای جســتار در حوزه هــای مختلــف قــرار داده، در کتــاب «مــا ایــوب نبودیــم» روایــت احــوال، افــکار و روزگار ۱۳ مراقـب را منتشـر کـرده، آدم هایـی کـه بخشــی از روزهــا و شب های شــان را بــه دیگــری بخشــیده اند.

نفیســه مرشــدزاده، مدیــر نشــر اطــراف در «یادداشــت ناشــر» پــس از اشــاراتی بــه نقـش مراقبتـی اش بـرای دختر و مـادرش، می نویسـد: »مراقـب، مترجم دردهاسـت. رنــج و زندگــی را بــه یکدیگــر ترجمــه می کنــد و خــودش نیــز در ایــن میانــه می بالــد و بالــغ می شــود. مراقــب هــم مواظـب اسـت کـه رنـج و زندگـی همدیگـر را درسـت بفهمنـد و هـم حواسـش هسـت کــه خبرهــای تلــخ بــه فضــای مراقبــت راه پیــدا نکننــد.

گزارش هــای تلــخ بیــرون را در قالــب قصــه ای دیگــر تعریــف می کنــد تـا جهـان کوچـک مراقبـت تـرک برنـدارد. مراقبــت میانجــی دو جهــان اســت: جهــان مردمــان رنج دیــده و جهــان ِ عافیت نشــینان فراموشــکار و مغــرور.

او روی مرزهــای دو دنیــا راه مــی رود تــا ِ »پیشــامد« کاری کنــد کــه دو طــرف دیــوار همدیگـر را درک کننـد. زندگـی آن بیرون را ِ یـاد سـاکن اتـاق می انـدازد و آسـیب پذیری ِ ســاکن اتــاق را یــاد بیرونی ها.

«مــا ایــوب نبودیــم» قصــه ســفر قهرمانــی معمولــی اســت کــه ناگهــان در موقعیتــی غیرمعمولــی بایــد بــه زندگــی اش ادامــه دهــد و تســلی ها و دل خوشــی هایی بــرای ادامــه راه بیابــد.

ایــن کتــاب یکــی از کتاب هــای مجموعــه »تجربــه رابطــه« نشـر اطـراف اسـت. فاطمـه سـتوده دبیـر و گردآورنــده »مــا ایــوب نبودیــم« اســت و مرضیــه اعتمــادی، عاطفــه تاجیــک، زهــره ترابــی، مرتضــی ســلطانی، علیرضــا شـهرداری، زهـرا صنعتگـران و یاسـر مالـی روایـت خـود را از مراقبـت بازگـو کرده انـد.


انتهای پیام/
دیدگاه ها