ایران آنلاین گزارش می دهد؛

احیای یک نوستالژی بی کیفیت

بازار

98381
احیای یک نوستالژی بی کیفیت

در حوزه خودروهای ارزان قیمت قرار است یوگسلاوی با وجود تجربه ناموفقی که در تولید «یوگو» داشت یکبار دیگر شانس خود را امتحان کرده و کانسپتی جدید از این خودرو که دارای طرحی نوستالژیک بوده و از نظر فنی از موتوری بنزینی با گیربکس دستی بهره می برد را تولید و تا سال ۲۰۲۷ روانه بازار کند.

مصطفی خابخشی – ایران آنلاین: خودروسازی زاستاوا که در کشور یوگسلاوی فعالیت دارد کار خود را در دهه 80 میلادی به منظور تولید خودروهای ارزان قیمت و کاربردی گسترش داد و توانست خود را در این بخش به نماد تبدیل کند.

یکی از تولیدات این خودروساز یوگو بود که معماری مبتنی بر فیات ۱۲۷ داشت و از نظر کیفیت و مطلوبیت در رانندگی در پایین ترین سطح قرار گرفت اما با این وجود توانست پا از مرزهای اروپا فراتر گذاشته و به بازار آمریکا راه یابد و خود را تا سال 2008 روی خط تولید حفظ کند.

این خودرو با تمام نواقضی که داشت به نوعی خاصی توانست خود را در فرهنگ‌عامه، از فیلم‌ها تا کتاب‌ها جا بیاندازد.

خبرهای رسیده از یوگسلاوی حکایت از آن دارد که این نوستالژی بی کیفیت قرار است با مدیریت پروفسور «الکساندر بیلیچ»، که یکی از متخصصین نام آشنای بازاریابی است به خط تولید بازگردد. آن هم با تغییرات اساسی اما با حفظ معماری خاطره انگیز خود.

این خودرو در شرایطی باز تولید خواهد شد که دیگر خبری از نام زاستاوا به عنوان تولید کننده آن نیست و قرار است این پروژه را شرکت نوپای یوگو اتومبیل در دست بگیرد.

بر اساس گفته مدیران یوگو اتومبیل این خودرو قرار است با هدف یک رقابت جدی با رنو کلیو، فولکس‌واگن پولو و تویوتا یاریس در کلاس B هاچ بک های اقتصادی به میدان وارد شود. دست گذاشتن بر روی این پروژه در شرایطی رقم خورده است که کشش کنونی بازار به سمت خودروهای شاسی‌بلندها و الکتریک است.

این هاچ‌بک دو در بنزینی در شرایطی قرار است روانه بازار شود که دیگر پیدا کردن نمونه هایی از آن در دنیای خودروهای اقتصادی دست یافتنی نیست.

بازار از هم اکنون در انتظار ورود این خودرو است چرا که سازندگان آن توانستند نمایش مناسبی از این کانسبت در نمایشگاه طراحی خودروی ۲۰۲۵ در مونیخ به روی صحنه ببرند.

طراحی این خودرو که به دارکو مارچتا صربستانی واگذار شد ترکیبی از خودروی یوگوهای قدیمی و تکنولوژی است. این خودرو دارای طولی در حدود ۳.۸ تا ۴ متر است و در طراحی مدرن خود سعی کرده فرمی جعبه‌ای یوگو نوستالژیک را حفظ کند.

این کانسپت که هنوز نامی برای آن مشخص نشده دارای جلوپنجره ساده همراه با نشان کلاسیک Y است. با وجود آنکه بسیار تلاش شده تا حس گذشته این خودرو حفظ شود اما به کارگیری چراغ‌های LED، لاستیک‌های پهن تر و بهره گیvی از طراحی مدرن در چراغ‌های عقب، این خودرو را به خودروی با کشش در بازار امروز تبدیل خواهد کرد.

با این اوصاف باید گفت با تمام جمع و جور بودن این خودرو اما از جزئیات قابل دفاعی برخوردار بوده و قرار است تا سال 2027 بازار را با شگفتی رو به رو کند.

متاسفانه تا کنون اطلاعاتی در حوزه فنی از این خودرو به بیرون درز نکرده و تنها می توان گفت که این هاچ‌بک جدید با موتورهای بنزینی تنفس طبیعی و توربو پا به میدان خواهد گذاشت که در کنار خود از گیربکس های دستی و اتوماتیک بهره خواهد برد.

در حوزه خودروهای اقتصادی این ویژگی را می توان در بازار امروز اروپا بسیار نادر دانست.

شنیده ها حکایت از آن دارد با وجود تحول در این خودرو همچنان گزینه مقروت به صرفه بودن در آن مورد توجه قرار گرفته و استانداردهای ایمنی به عنوان یک مولفه اصلی مورد نظر طراحان بوده است.


انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار بازار