مترو نیاز امروز و فردای استان تهران

محمود غلامی

محمود غلامی

جامعه

98604
مترو نیاز امروز و فردای استان تهران

امروز استان تهران به دلیل مهاجرت بی رویه و گسترش شهرنشینی با چالش زیرساختی ترافیک ،آلودگی هوا و انواع نارسایی ها وناترازی ها مواجه است که موجب افت کیفیت زندگی، زیست محیطی وبی عدالتی  شده است.

 محمودغلامی در یادداشتی نوشت: شهرهای اقماری تهران همچون شهریار، قدس،ملارد ،باغستان وشهرجدید اندیشه درغرب استان تهران درسه دهه گذشته با گسترش روزافزون مهاجرت ،سرریزجمعیت تهران واتباع مواجه بوده و امروز این جمعیت فراتر از سه میلیون نفررادر این جغرافیا نشان می دهد و این درحالی است که زیرساخت های منطقه به ویژه سیستم حمل و نقل عمومی ومحور های مواصلاتی پاسخگوی حجم نیازها، جابجایی و تردد شهروندان به ویژه به پایتخت نیست و از این رو هزینه سنگین ترافیکی ،خودرویی،آلودگی هوا، اقتصادی واجتماعی  بردولت وشهروندان تحمیل شده است.در این میان شهرداریها طبق سندتوسعه 20ساله وماده55قانون شهرداریها نسبت به توسعه زیرساخت ها و تامین ناوگان حمل و نقل عمومی تکلیف و ماموریت قانونی دارند و دراین بین راه اندازی وتوسعه سیستم حمل و نقل ریلی مترو به عنوان مطالبه مردم دارای آثارو نتایج اساسی در پروسه توسعه پایدار،رشد همه جانبه ومنافع ملی است که باید بیش از گذشته و باسرعت مورد توجه برنامه ریزان شهری، شهرداران و شورای شهرها قرار گیرید.


مترو به عنوان پیش نیاز و زیربنای توسعه نقش موثر و کارآمدی در رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تامین رفاه ، آسایش و رضایتمندی شهروندان دارد از این تقویت و تسریع در احداث خط مترو غرب استان تهران علاوه بر ایجاد ارزش افزوده  منطقه ای ، موجب کاهش بارترافیکی،صرفه جویی در سوخت وبنزین، صرفه جویی در وقت و زمان شهروندان ، افزیش امنیت ،رونق ظرفیت های محلی ،دسترسی آسان به تهران و بالعکس خواهدبود.


خط مترو غرب استان دارای مصوبه سفر رییس جمهوری، مجوز شورای عالی ترافیک و سازمان شهرداری هاست وامروزاحداث خط مترو به عنوان سامانه حمل و نقل سریع، ایمن، ارزان و پاک نیازمند اراده و عزم جمعی شهرداریها واعضاء جدیدهیات مدیره شرکت وحمایت دولت و استانداری تهران است و هرگونه تاخیرو تعلل در پیگیری واجرای این پروژه زیربنایی قطعا افزایش هزینه ها را به دنبال داشته و دسترسی به توسعه و شکوفایی و رونق محلی را بامانع وتاخیر همراه خواهدکرد.


 می توان ازشهرداری اسلامشهردر استان تهران به عنوان الگویی موفق و کارآمد یاد کرد که به تنهایی وبا یک همکاری و وفاق شهرستانی در طول پنج سال با تامین و تخصیص 2500میلیارد تومان از محل منابع داخلی 60درصد پروژه خط متروبه طول 16 کیلومتررا پیش برده است.

ایران آنلاین
انتهای پیام/
دیدگاه ها
آخرین اخبار جامعه