ایران آنلاین گزارش می دهد؛
سیتروئن کامارگ اسطوره دهه ۷۰
بازار
98734

خودروسازی در جهان در دهه هفتاد با ورود سیتروئن جی اس کامارگ شاهد تحولی جدی بود.
مصطفی خدابخشی – ایران آنلاین: طراحان صنعت خودروسازی در دهه 70 میلادی با ارائه طرحی مفهومی تحولی اساسی در این صنعت ایجاد کردند.
مهندسان ایتالیایی با ساخت سیتروئن جی اس کامارگ آن هم بر اساس معماری سیتروئن جی اس بسترهای ایجاد تحول در بازار خودرو را فراهم کردند و باعث شدند تا نام طراحان ایتالیایی در کنار صنعت خودروسازی فرانسه در سطح جهانی بیش از گذشته به گوش برسد.
دو در بودن سیتروئن جی اس کامارگ و برخورداری آن از صندلی های دو در دو از جمله ویژگی هایی بود که شرکت ایتالیایی برتونه در زمان طراحی این خودرو به آن توجه کرد.
از نظر فنی نیز باید گفت که سیتروئن جی اس کامارگ شباهت بسیار زیادی به سیتروئن جی سی داشت و تلاش شد تا از نظر طول بدنه به شباهت برسند هرچند که در نسخه نهایی این خودرو ۶ سانتیمتر از نسخه پشتیبان خود عریض تر شد.
سیتروئن جی اس کامارگ برای اولین بار توانست در سال ۱۹۷۲ عرض اندام کرده و خود را به عنوان یک رقیب جدی در بازار خودرو در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش بگذارد.
ساخت سیتروئن جی اس کامارگ را باید اولین تجربه کاری مشترک بین برتونه و سیتروئن دانست که پلی شد برای تولید موفقیت آمیز بی اکس. خودرویی که نسبتا بزرگ و مخصوص خانواده بود و توانست خود را از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ روی خط تولید حفظ کند.
تجربه موفق این همکاری باعث شد تا در مجموع چیزی بالغ بر دو میلیون و سیصد و پانزده هزار دستگاه بی اکس طی این 12 سال ساخته و روانه بازار شود. مدل هاچ بک در سال ۱۹۹۳ با ورود سیتروئن زانتیا متوقف شد، اما مدل استیشن برای یک سال دیگر تولید شد. بی اکس طوری طراحی شده بود که سبک باشد و از قطعات بدنه ای استفاده می کرد که بسیاری از آنها از پلاستیک ساخته شده بودند.
سیتروئن جی اس کامارگ بخشی از مجموعه تاریخی برتونه است و در رویدادهای معتبر خودرویی در سراسر جهان به نمایش درآمده، از جمله در سال ۲۰۱۹ در سالن رتروموبیل پاریس به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس سیتروئن.
انتهای پیام/