مزدا چگونه یک میاتای برقی خواهد ساخت
بازار
99326

یک پتنت از مزدا با عنوان ساده “خودروی برقی” نشاندهنده خودرویی به شکل میاتا است که باتریها در وسط آن قرار گرفتهاند.
ایران آنلاین: یک پتنت از مزدا با عنوان ساده “خودروی برقی” نشاندهنده خودرویی به شکل میاتا است که باتریها در وسط آن قرار گرفتهاند.
به گزارش آخرین خودرو، این طراحی نوآورانه میتواند تجربهای جدید و هیجانانگیز از رانندگی با میاتای محبوب را به ارمغان آورد. با توجه به ویژگیهای خاص این خودرو، انتظار میرود که عملکرد و کارایی آن در سطح بالایی قرار گیرد و طرفداران خودروهای اسپرت را به خود جذب کند
به گزارش آخرین خودرو، نسل کنونی مزدا میاتا چندین بار در جادهها چرخیده است. مدل ND ده سال پیش معرفی شد، اما به خوبی پیر شده است. طبق گفته خودروساز، نسخه بعدی این خودرو با موتور بنزینی خواهد بود. اما اگر جهان به سمت خودروهای برقی برود، مزدا برنامهای برای بزرگترین رودستر جهان دارد. این برنامه میتواند آیندهای روشن و هیجانانگیز برای طرفداران میاتا رقم بزند و نشان دهد که مزدا همچنان در خط مقدم نوآوری و طراحی خودروهای اسپرت قرار دارد.
نمونه بارز این طرح، پتنت جدید مزدا است که در اکتبر ۲۰۲۴ ثبت شد، اما اوایل آوریل منتشر گردید. عنوان سادهای دارد: “خودروی الکتریکی”، اما طرحهای داخل آن بهوضوح یادآور میاتا هستند. اگرچه این طراحی میتواند برای سدان یا سایر خودروها نیز بهکار رود، اما توضیحات و تصاویر بهوضوح بر روی یک خودروی اسپرت کوچک تمرکز دارند.
با بررسی جزئیات فنی این پتنت، هدف مزدا آشکار میشود: جایگذاری باتری و موتور الکتریکی بهگونهای که توزیع وزن ایدهآل ایجاد شود، بدون آنکه اثرات منفی اینرسی احساس گردد. این همان نقطه تمایز طراحی جدید است، چون بیایید رو راست باشیم حتی یک F-150 Lightning هم توزیع وزن ۵۰/۵۰ دارد. دستیابی به این تعادل در یک شاسی الکتریکی با باتری عظیمِ کفخواب چندان دشوار نیست. اما مسئله اینجاست که وقتی چنین خودرویی را در پیچ میاندازید، این وزن سنگین کاملاً حس میشود!
مزدا رویکردی انقلابی در طراحی باتری خودروهای الکتریکی ارائه میدهد
پتنت جدید مزدا از طراحی متداول “اسکیت بوردی” با باتری حجیم در کف خودرو پیروی نمیکند. در عوض، این شرکت ژاپنی راهحل هوشمندانهای ارائه داده است: قرار دادن سلولهای باتری در مرکز خودرو، دقیقاً در محل سنتی تونل گیربکس و محور انتقال قدرت.
بر اساس این پتنت: “با نصب باتری در بخش تونل، مرکز ثقل خودرو به مرکز آن نزدیکتر شده و اینرسی حول محور عمودی (یاو) کاهش مییابد.”
اما مزدا به همین اکتفا نکرده است. یک موتور الکتریکی نیز درون همین تونل نصب میشود که از طریق یک محور انتقال کوتاه به دیفرانسیل عقب متصل میگردد. همانند باتری، این طراحی موتور نیز با هدف بهینهسازی توزیع وزن انجام شده است: “از آنجا که موتور حداقل بخشی از پشت صندلی را در نمای جانبی پوشش میدهد، در راستای طولی به مرکز خودرو نزدیکتر شده و ممان اینرسی یاو بیشتر کاهش مییابد.”
این طراحی هوشمندانه فضای کافی برای باتریهای اضافی نیز در نظر گرفته است. پتنت نشان میدهد که باتریهای کوچکتری پشت هر صندلی و همچنین در جلوی صندلی سرنشین نصب میشوند تا وزن راننده را خنثی کنند. به نظر میرسد مزدا موضوع تعادل وزن را بسیار جدی گرفته است.
اگر این طراحی نشاندهنده آینده میاتا باشد، احتمالاً سالها تا تولید آن فاصله داریم. مزدا قبلاً اعلام کرده بود که تا زمان حل مشکل وزن، قصد تولید MX-5 الکتریکی را ندارد. حفظ چابکی ذاتی میاتا از اولویتهای اصلی است و این طراحی جدید باتری ممکن است راهحل مناسبی باشد.
البته در حال حاضر همه اینها در حد تئوری باقی مانده است.
اگر این طراحی واقعاً نشانگر آینده میاتا باشد، احتمالاً سالها با تولید آن فاصله داریم.
مزدا پیشتر اعلام کرده بود که تا زمان حل معضل وزن، قصدی برای تولید MX-5 الکتریکی ندارد. حفظ چابکی و روحیه ورزشی میاتا اولویتی غیرقابلچشمپوشی است، اما طراحی باتریهای سبکوزن با چیدمانی که در این پتنت توصیف شده، میتواند راهحل نهایی باشد.
با این حال، فعلاً همه چیز در حد تئوری باقی مانده است.
انتهای پیام/